• scrapparlotta

Kolgrill eller gasolgrill?

Jag har alltid sagt att nån gasolgrill kommer inte in på våran gård. Jag vill ha den rätta känslan, lukten av kol....riktig kolglöd och så. Men så pratade jag med en tjej om detta idag, hon var helt inne på att gasol var bara bäst. Man kan grilla när som helst, få exakt den temperatur man vill ha osv.

Vad säger ni här? Vad föredrar ni? Kolgrill eller gasolgrill? Blir de lika gott i en gasolgrill?

• Svar på tråden Kolgrill eller gasolgrill?
  • Frontline

kolgrill behövs inga andra kommentarer

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • scrapparlotta
    Frontline skrev 2015-03-21 23:17:52 följande:

kolgrill behövs inga andra kommentarer

Ok, vill veta varför du känner så :) För och nackdelar
  • Griseknoen35

Blir inte samma smak. Kolgrill blir det mycket godare grillsmak på. Gasol gillar vi inte här hemma, det är inte samma känsla eller smak som kol.

• Aniiee

Kol. Nuff said.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Frontline
    scrapparlotta skrev 2015-03-22 12:59:29 följande:
    Ingen som föredrar gasolgrill?
    Vi hade en gasolgrill för några år sen men sålde den och köpte en vanlig kolgrill istället.
    Tyckte inte det vart lika bra samt lite av grillstämningen försvann...
  • Catti41

Eller så har man både ock! :) ibland vill man bara snabbgrilla och då är gasolen bäst (också till fisk och skaldjur tycker jag), ibland vill man grilla kött till 10 pers plus foliepaket med nypotatis och då är en stor kolgrill oslagbar....

Men vi är nog lite galna. Vi har två (bra) kolgrillar och en gasolgrill... Plus en liten till vegetarianer. :)

• nozpa

Jag tycker ju att en gasolgrill är smidigare än en vanlig kolgrill. Det är mycket enklare, snabbare och oftast bäst resultat för mig iaf med gasolgrillen.
    Vi har en kolgrill också, men den har vi väl använt ungefär 2 ggr sedan vi skaffade gasolgrill. Kan grilla året runt utan att det är bökigt. Slipper kånka hem kol i tid och otid.

Allt är såklart relativt, men vågar nästan säga att smaken inte är någon vidare skillnad på. Däremot är det en annan känsla. Lite som att grillar man ska man äta ute annars smakar det inte så bra.
    Smaken är väl densamma, men upplevelsen, känslan en annan.

Dock känner jag mig som en proffsgrillare med gasolgrillen jämfört med kol då jag ibland (förmodligen pga tålamodsbrist) inte fick samma perfekta resultat.

Men det är väl egentligen bara en smaksak. Vi har alltid grillat ofta, så för oss blev det bättre. Men grillar man 10 ggr/år så kan det ju kanske kvitta.

• fluu

Vad som utom kolgrill. Jag vill inte ha mat som smakar brand(hela grillgrejen är inte riktigt min grej tror jag) eller tändvätska.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sirmalin

Kolgrill med riktig träkol! Riktig grillkol kommer från en kolmila och tändvätska är bara slöseri med pengar och miljö. Braständare och en "skorstenständare" fungerar bäst.
    Gasolgrill är väldigt praktiskt och är att föredra framför icas/coops/mackens/whatever's grillkol och briketter. Annars kan man lika gärna använda stekpannan på spisen.

• Demmpa
    fluu skrev 2015-03-22 19:04:28 följande:

Vad som utom kolgrill. Jag vill inte ha mat som smakar brand(hela grillgrejen är inte riktigt min grej tror jag) eller tändvätska.

Om det smakar tändvätska så har du dels haft på för mycket och börjat grilla maten för tidigt.

När vi är hemma så tänder vi grillen med eltändare. När vi inte har tillgång till el så använder vi tändvätska, häller på lite och låter det dra i en kvart, stänker på lite precis innan vi tänder, väntar sedan till det är en fin glödbädd (vit aska på kolen/briketterna).
  • Catti41

Ja nej tändvätska är absolut förbjudet. Använder du tändvätska förstår jag att du föredrar gasol.

• fluu
    Demmpa skrev 2015-03-23 12:15:12 följande:
    Om det smakar tändvätska så har du dels haft på för mycket och börjat grilla maten för tidigt.

När vi är hemma så tänder vi grillen med eltändare. När vi inte har tillgång till el så använder vi tändvätska, häller på lite och låter det dra i en kvart, stänker på lite precis innan vi tänder, väntar sedan till det är en fin glödbädd (vit aska på kolen/briketterna).
    Det kvittar hur det görs, jag känner alltid en bismak och så finns det lite i lukten... vidrigt.
  • Frontline
    fluu skrev 2015-03-23 18:59:22 följande:
    Det kvittar hur det görs, jag känner alltid en bismak och så finns det lite i lukten... vidrigt.
    Det finns ju andra sätt att tända en grill på utan att använda tändvätska.
    Min grill jag har så tänder jag med papper...

En sådan grill har jag www.tretti.se/hem-och-tradgard/grillar/kolgrillar/barbecook-2235502000
    Den här är bra www.tretti.se/hem-och-tradgard/grillar/tillbehor/waves-bbq-grill-starter
    En Looftlighter tändare går med www.tretti.se/hem-och-tradgard/grillar/grillredskap/ovrigt-kolgrill-startpaket
  • psyklivet

Personligen föredrar jag kolgrill, men i smaktester så har inte folk kunnat känna skillnad på kol och gasol.
    Dagens gasol har ju en del saker, som ska efterlikna en kolgrill.
    Så kanske därför.

Fördelar med gasol, är ju utan tvekan att man har betydligt större kontroll över temperatur.
    Kommer dock fortsätta med kol som det är nu, men vet i framtiden i hur man vill ha det.

• Nayaa

Kolgrill!

Jag tänder inte heller med någon tändvätska. Skorstenständare fungerar alldeles utmärkt.

Svar på tråden Kolgrill eller gasolgrill?