Befarat missfall V.8 - Nekad undersökning.
hej,
förlåt för långt inlägg, men kände att jag behövde lite råd från mer erfarna personer ang. min situation.
Jag gick in i vecka 8 i måndags, och i måndags kväll så fick jag en kraftig smärta (typ som mensvärk) och fick lite blod på pappret när jag torkade mig, men inget mera . Senare på natten vaknade jag och behövde kissa och då kom det mera blod (typ som en mindre mens, dvs rent blod blandad med slem, blev då orolig och ringde sjukvårdsupplysningen som inte kunde säga så mycket mer utan hänvisade mig att ringa till akutgyn istället.
Då jag pratade med akutgyn så sa de att det inte behövde vara vara ett missfall men att det kunde vara det och att det enda jag kunde göra vara att avvakta några dagar och om det var ett missfall så skull det bli värre. När jag frågade om UL så sa hom att det var i princip omöjligt att se om fostret var dött eller inte om det precis hade startat. Kan tillägga att det efter att jag var på toa efter att ha avslutat samtalet kom massa rent blod (kan enklast som att dra ur en diskpropp typ) och även några timmar senare.
Då jag fortfarande hade ont och blödde mer eller mindre fortfarande så kontaktade jag kvinnokliniken i torsdags förmiddag för att höra med dem och får då höra att de låter som ett missfall men att det är så pass tidigt att kroppen skulle klara av det själv. När jag frågar henne om UL så också att de inte brukar göra det så pass tidigt och hon berättade också att när det gått så pass lång tid (sen det förmodligen starta) så man enbart se något tjockare slemhinnor. Hon påpekade också att det kostade pengar och att det isf skulle behövas ytterligare ett besök osv. Hon tyckte istället att jag skulle avvakta och ta ett ett test om tre veckor, vilket känns som en evighet just nu. Hon var även tvungen att nämna att de erbjuder alla som blöder i slutet av tredje månaden kontroll men inte i slutet av andra månaden, så det kändes ju ännu mer nedslående att höra.
För mig så är ovissheten värst, att känslomässigt pendla mellam hopp oc förtvivlan, så det hade räckt att få komma in och få veta om det finns något där eller inte och hade just nu inte spelat så storr roll om de kunnat se orsaken eller inte. För visst borde de kunna se ett hjärta i v.8?
Har det gått rätt till? Är det ok att inte erbjuda en kontroll om man ringer och är orolig över vad som händer bara för att man inte är i slutet av tredje månaden? Borde jag avboka mina bokade tider med bm eller borde jag behålla de ifall att testet visar positivt om tre veckor?