• Migas

Befarat missfall V.8 - Nekad undersökning.

hej,
    förlåt för långt inlägg, men kände att jag behövde lite råd från mer erfarna personer ang. min situation. 

Jag gick in i vecka 8 i måndags, och i måndags kväll så fick jag en kraftig smärta (typ som mensvärk) och fick lite blod på pappret när jag torkade mig, men inget mera . Senare på natten vaknade jag och behövde kissa och då kom det mera blod (typ som en mindre mens, dvs rent blod blandad med slem, blev då orolig och ringde sjukvårdsupplysningen som inte kunde säga så mycket mer utan hänvisade mig att ringa till akutgyn istället.  

Då jag pratade med akutgyn så sa de att det inte behövde vara vara ett missfall men att det kunde vara det och att det enda jag kunde göra vara att avvakta några dagar och om det var ett missfall så skull det bli värre. När jag frågade om UL så sa hom att det var i princip omöjligt att se om fostret var dött eller inte om det precis hade startat. Kan tillägga att det efter att jag var på toa efter att ha avslutat samtalet kom massa rent blod (kan enklast som att dra ur en diskpropp typ) och även några timmar senare. 

Då jag fortfarande hade ont och blödde mer eller mindre fortfarande så kontaktade jag kvinnokliniken i torsdags förmiddag för att höra med dem och får då höra att de låter som ett missfall men att det är så pass tidigt att kroppen skulle klara av det själv. När jag frågar henne om UL så också att de inte brukar göra det så pass tidigt och hon berättade också att när det gått så pass lång tid (sen det förmodligen starta) så man enbart se något tjockare slemhinnor. Hon påpekade också att det kostade pengar och att det isf skulle behövas ytterligare ett besök osv. Hon tyckte istället att jag skulle avvakta och ta ett ett test om tre veckor, vilket känns som en evighet just nu. Hon var även tvungen att nämna att de erbjuder alla som blöder i slutet av tredje månaden kontroll men inte i slutet av andra månaden, så det kändes ju ännu mer nedslående att höra. 

För mig så är ovissheten värst, att känslomässigt pendla mellam hopp oc förtvivlan, så det hade räckt att få komma in och få veta om det finns något där eller inte och hade just nu inte spelat så storr roll om de kunnat se orsaken eller inte. För visst borde de kunna se ett hjärta i v.8? 

Har det gått rätt till? Är det ok att inte erbjuda en kontroll om man ringer och är orolig över vad som händer bara för att man inte är i slutet av tredje månaden? Borde jag avboka mina bokade tider med bm eller borde jag behålla de ifall att testet visar positivt om tre veckor?  

• Svar på tråden Befarat missfall V.8 - Nekad undersökning.
  • Anonym (Tråkig)

Ja, det är super hemskt att de inte låter dig komma in för en kontroll...

Men vad jag hör och har erfarenhet av så låter det som ett missfall tyvärr...

Styrkekramar till dig!

• Melimeli

När jag fick missfall så började det med små små blödningar som pågick i knappt en vecka, sen så kom själva missfallet o då var det typ som en riklig mens. Jag var då i ca v. 7-8. Jag ringde samma dag och fick tid direkt. De gjorde VUL o där kunde läkaren se att det inte fanns något foster. Sen fick jag även ta ett blodprov där de mäter hcg (hormon som produceras när man är gravid) för att sen några dagar senare komma tillbaka för nytt blodprov för att se att hcg nivån sjunkit som den ska vid missfall. Det du kan be om är kanske ett blodprov så de kan kolla hcg nivån ifall de nu inte vill göra något UL. Styrkekramar ????

• Anonym (Usch)

Förstår att det känns hemskt att inte veta. Och än hemskare med själva mf om det är ett faktum.

Tror dock det är vanligt, att de inte gör någon undersökning utan låter kroppen sköta det.

Jag var gravid i v 12 och fick fruktansvärda kramper och jag blödde hemskt hemskt mycket. Svimmade av smärtan och min sambo körde mig till gynakuten. Satt en stund och väntade och äntligen kom det en barnmorska, skönt då får jag hjälp tänkte jag...med smärtan iaf. Hon sträckte över ett grav test som jag fick ta ( fast jag sa att jag visste att jag var gravid) fick kissa på den och det var svagt... Det var den hjälp jag fick.

Förstår det på sätt och vis men det är som ett slag i ansiktet.

Kram och lycka till framöver ts!

• Migas
    Anonym (Tråkig) skrev 2015-03-22 20:47:48 följande:

Ja, det är super hemskt att de inte låter dig komma in för en kontroll...

Men vad jag hör och har erfarenhet av så låter det som ett missfall tyvärr...

Styrkekramar till dig!

Jo, jag misstänker också att det är ett missfall, men det känns frustrerande att inte ens få komma in på en kontroll för att få det bekräftat på något sätt, speciellt eftersom det är första graviditeten och man inte riktigt har koll på vad som är normalt eller inte. Hur ska man veta att det har kommit ut allt som det ska t.ex? (jag har bara haft slemmiga blödningar, men inga klumpar vad jag vet). 

Jag har sen innan tider bokade hos en bm framöver, varav den första nästa måndag den 30:e (samtal om kub), så jag måste ringa imorgon och höra om de tycker att jag ska gå på den eller inte (för att inte missa chansen till testet om det trots allt inte är mf), så får höra med de om de kan boka UL åt mig när kvinnokliniken är så ovilliga att låta mig göra det själv. 

Tack för stödet och hoppas att det gått bra för dig efter ditt missfall.
    Melimeli skrev 2015-03-22 21:30:35 följande:

När jag fick missfall så började det med små små blödningar som pågick i knappt en vecka, sen så kom själva missfallet o då var det typ som en riklig mens. Jag var då i ca v. 7-8. Jag ringde samma dag och fick tid direkt. De gjorde VUL o där kunde läkaren se att det inte fanns något foster. Sen fick jag även ta ett blodprov där de mäter hcg (hormon som produceras när man är gravid) för att sen några dagar senare komma tillbaka för nytt blodprov för att se att hcg nivån sjunkit som den ska vid missfall. Det du kan be om är kanske ett blodprov så de kan kolla hcg nivån ifall de nu inte vill göra något UL. Styrkekramar ????

Jag tror ju att det är ett missfall jag har fått, men vet du om det måste komma ut några klumpar så här tidigt? För jag har nämligen bara haft rent blod eller blod med något typ av segt slem i så börjar fundera på om det inte kommer ut som det ska eftersom jag fortfarande har ont snart 6 dygn efteråt (och de pratade om att smärtan kunde hålla i sig 3 - 4 dygn). 

Jag hade förväntat mig att jag åtminstone skulle få en tid dagen efter jag ringde akutgyn eller åtminstone på torsdagen då jag fortfarande blödde skapligt mycket och hade lika stark smärta som när de började, så jag förstår inte varför de inte tycker jag får komma in och göra ett test (hade varit beredd att betala för att läkarbesök bara för att få veta liksom).

Alla de personer jag har pratat med om detta tycker att det är konstigt att jag inte får komma in och kolla. Jag hade kanske förstått det mer om det vara andra gången man fick missfall eller om man varit gravid innan och kanske hade lite mer koll på vad som var normalt eller inte, men som mig som är gravid för första gången och fick höra att akutgyn att det är normalt att blöda i en graviditet (mer eller mindre) och även smärta till viss del (växtvärk) hur ska jag veta om det missfall eller inte och om det har kommit ut allt eller inte?

Som jag svarade ovan så har jag tider bokade hos en bm sen innan (var på inskrivning den 13), varav den första nästa måndag den 30:e (samtal om kub), så jag måste ringa imorgon och höra om de tycker att jag ska gå på den eller inte (för att inte missa chansen till KUB-testet om det trots allt inte är mf), så får höra med de om de kan ta blodprov för HCG då, eller om de kan boka UL åt mig när kvinnokliniken är så ovilliga att låta mig göra det själv.

Tack för ditt stöd och hoppas det gått bra för dig efter ditt missfall
  • Migas
    Anonym (Usch) skrev 2015-03-22 22:15:28 följande:

Förstår att det känns hemskt att inte veta. Och än hemskare med själva mf om det är ett faktum.

Tror dock det är vanligt, att de inte gör någon undersökning utan låter kroppen sköta det.

Jag var gravid i v 12 och fick fruktansvärda kramper och jag blödde hemskt hemskt mycket. Svimmade av smärtan och min sambo körde mig till gynakuten. Satt en stund och väntade och äntligen kom det en barnmorska, skönt då får jag hjälp tänkte jag...med smärtan iaf. Hon sträckte över ett grav test som jag fick ta ( fast jag sa att jag visste att jag var gravid) fick kissa på den och det var svagt... Det var den hjälp jag fick.

Förstår det på sätt och vis men det är som ett slag i ansiktet.

Kram och lycka till framöver ts!

Beklagar din upplevelse och tycker att du vart dåligt behandlad, tycker de åtminstone kunde ha diskuterat alternativ smärtlindring när du ändå sökte dig dit

Nu ska jag inte säga för mycket innan jag fått det bekräftat men just nu känns det hemskare att inte veta och ena stunden gå och hoppas att blödningarna och smärtan berott på något annat för att nästa stund tro att det är kört. Som det är nu känns nu så vet man inte som om man ska fortsätta leva som om man vore gravid eller om man ska utgå från att man inte är det och våga ta annat smärtstillande än alvedon (som inte hjälper nämnvärt). Visst är det tråkigt när det är bekräftat också, men då vet man ändå och kan hantera det på ett annat sätt.

Jo, jag tror tyvärr också det också, men även om det vill låta kroppen sköta det själv så känns det inte som om det vore så fel med en undersökning för att bekräfta det och sen bestämma hur man går vidare efter det. För även om de kanske inte vill göra något för att påverka processen så tycker jag man kanske kunde diskutera smärtlindring med det. 

Tack för stödet och hoppas att det gått bra för dig efter ditt missfall
  • Melimelii

När missfallet kom så var det lite klumpar i blodet, jag hade ont, som mensvärk fast värre. Läkaren gjorde ett till VUL på mig bara för att se att allt kommit ut då han vid första VUL kunde se att det var lite rester kvar, men vid det andra VUL så var det borta.

Två månader efter missfallet blev jag gravid igen och denna graviditeten slutade lyckligt! Nu har jag världens finaste son på 19 månader :)

Lycka till! Kramar

• Migas
    Melimelii skrev 2015-03-23 07:21:49 följande:

När missfallet kom så var det lite klumpar i blodet, jag hade ont, som mensvärk fast värre. Läkaren gjorde ett till VUL på mig bara för att se att allt kommit ut då han vid första VUL kunde se att det var lite rester kvar, men vid det andra VUL så var det borta.

Två månader efter missfallet blev jag gravid igen och denna graviditeten slutade lyckligt! Nu har jag världens finaste son på 19 månader :)

Lycka till! Kramar

Ok, mitt låter ju helt klart som ett missfall fast jag inte har har haft några klumpar (vad jag märkt iaf). Har haft en smärta så att jag knappt kan sitta normalt ibland, men ibland lindrats något om man ligger raklång och avslappnad. 

Pratade precis med en BM på min VC, men de kan tydligen inte göra ett dugg då då inte kan analysera blodprov själv och inte är behöriga att besluta om prover som mäter hcg-värdet heller, så hon tyckte jag skulle kontakta kvinnokliniken igen och se om jag kunde få en tid (pga oro) eller annars höra om de bedömde det som ett komplett missfall så att jag i så fall skulle avboka mina tider innan jag kunnat göra ett säkert test efter tre veckor. Jag tycker att det är helt sjukt att de ska bedöma en sådan sak över telefon utan att göra varken tester via blodprov eller UL. 

Det var snabbt du lyckades bli gravid igen och vad skönt att det gick bra den gången. Grattis till sonen
Svar på tråden Befarat missfall V.8 - Nekad undersökning.