• Anonym ("lat")

Jag orkar inte jobba men folk tror jag är lat, hjälp!

Jag är en ung tjej med hela livet framför mig. Jag har familj, är ambitiös och har många intressen. Jag är allmänt alert och lever ganska sunt, har en akademisk yrkesexamen som lärare och mår bra på de flesta sätt och vis, men jag har så otroligt jobbigt när det kommer till arbetet och den biten....

Jag har jobbat en del i mitt liv men mest ströjobb och aldrig något fast. Har presterat bra på alla jobb utom ett. Fick ett lärarjobb som jag absolut inte trivdes med så jag sa upp mig tämligen omgående. Mådde fruktansvärt dåligt på det arbetet då det var mycket mobbning och utfrysning, dålig arbetsledning, vi slet som djur etc. Läraryrket ÄR slitigt, jag tycker mycket om att undervisa och arbetar gärna med barn men arbetsbördan är för tung, åtminstone för mig.

Jag drömmer om att arbeta med ett stillsamt arbete utan alltför mycket social kontakt. Är ganska blyg och har stort behov både av att vara ensam och att se något slags resultat av arbetet, något som ofta saknas i läraryrket. Att jag valde att utbilda mig till lärare var en miss men jag valde ändå att gå klart utbildningen med bra betyg för att ha en avklarad akademisk utbildning. Jag hoppas jag kommer kunna använda den på något annat sätt.

Idag jobbar jag som timvik inom barnomsorgen. Trivs ganska bra men nu till mitt problem: jag är så otroligt känslig! Tror jag har HSP, högsensitiv personlighet. Jag är jätteduktig på mitt jobb och får mycket beröm, men mentalt blir jag helt slut. Det är nya arbetsplatser minst 2 ggr i veckan. Ibland får jag flera veckor på samma ställe vilket är mycket bättre såklart, men efter tre dagar 7-17 är jag helt söndermosig i huvudet och känner mig nära ett nervöst sammanbrott. Jag blir en grinig och dålig mamma hemma, huvudvärk, blir sjuk, gråter för minsta lilla och känner mig jättestressad. Och sen får jag dåligt samvete och känner mig så jävla löjlig som inte "klarar av" att jobba som folk när alla andra gör det.

Jag trivs ju på jobbet så det är inte det som är problemet, jag blir bara så... trött. Alltså trött på ett allvarligt sätt, tappar nästan livsgnistan. Jag är också känslig för ljud och blir galen av tex radio, teve, musik och mobil igång samtidigt. Spänner kroppen och får värk. Försöker slappna av och det funkar för kroppen men inte för huvudet; mår fortfarande deppigt och känner mig nere.

Drar mig för att ta upp detta med folk då jag är rädd att framstå som lat, arbetsskygg, konstig osv. Vilket jag kan förstå att folk kanske tror! Men på de jobb jag känner att jag behärskar till 100 % och där jag inte behöver stå och umgås med folk hela dagarna har jag inte alls känt mig utbränd. Jag tror det är just det här att alltid stå med ett leende på läpparna, alltid serva, alltid vara tillmötesgående som slår ut mig. Jag växte upp väldigt dåligt och fick ta hand om min alkoholiserade mamma, döende pappa, svårt sjuka syster och jag hade det tufft i skolan. Jag fick hela tiden TA  HAND OM andra, kanske därför jag får ont i magen av det nu.

Jag hjälper gärna folk i en reception eller nåt, men just det här att sitta och traggla med elever, vara social med föräldrar, få kritik hela tiden (trots bevisat bra jobb) och att hela tiden tänka på att man "representerar" är stressande för mig. Jag har väldigt höga krav på mig själv i allmänhet och rätt taskig självkänsla, jobbar på det.

Jag vet inte källan till problemet egentligen. "Lat" är jag inte! Jag vill gärna jobba, men orkar inte. Orkar kanske 2-3 dagar och sen kommer en svacka. Jag brukar försöka rida ut dem och tvingar mig till jobbet ändå (fattar ju att man såklart får sparken om man låter känslorna styra för mkt) men jag känner mig helt tom på glädje när jag jobbat en tung månad. Lever inget utsvävande krogliv eller glamoröst liv på nåt sätt på fritiden utan trivs med allt som är enkelt och tryggt, är en otrolig vanemänniska men just jobb-biten får jag inte att funka och jag mår så så dåligt över det Värst känns det nog när det känns som att ingen förstår en.

Finns det fler som också känner sig känsliga och har samma problem? Hur löser ni det eller underlättar för er själva?

• Svar på tråden Jag orkar inte jobba men folk tror jag är lat, hjälp!
  • Anonym (Hej!)

Hej där!

Jag förstår precis hur du har det, är som att jag skrivit texten.
    Jag blir överväldigad av intrycken omkring mig lätt.
    Kan köra på i 100 i två dagar, när tredje dagen kommer måste jag ta en sjukdag och sova i princip.

Är skitjobbigt.
    Jag är idag inskriven på arbetsförmedlingen och ska börja arbetsträna.
    Jag hoppas att jag kommer fixa 100 procent. Men jag vet att jag aldrig kommer kunna jobba inom ex vården eller dylikt. Mitt psyke klarar inte det helt enkelt.
    Trots att jag är supersocial och utgående. Är jobbigt.

• Anonym (*)

Du väljer ändå att jobba med människor?

Jag har lite svårt för sådant, människor som är så medvetna om hur de är, men de gör ändå val som går tvärtemot detta.

Satsa på en annan utbildning.

• daimstrut

Låter som du har fel yrke. Skulle med din bakgrund satsa på nåt statligt eller kommunalt kontorsjobb av nåt slag.

• Rosebud

De flesta i vår del av världen lever under ett ständigt bombardemang av information och ändlösa krav att göra både den ena och det andra. Titta hit,
    anmäl dig dit, handla här och delta där, ungefär. Ett drägligt liv idag förutsätter
    att man sovrar bort och vrakar sånt man kanske skulle vilja göra men helt enkelt
    inte hinner eller orkar med om man vill ha nån utbyte av det.

Har tillverkat egna spamfilter i mitt liv genom lite olika åtgärder. Teveapparaten
    åkte på tippen för femton år sedan och det är inte aktuellt att skaffa nån ny.
    Lyssnar endast på SR´s radiokanaler, oftast P1.

Restaurangbesök gör jag på platser som INTE har tutande spelautomater,
    störande teveskärmar eller ens en cd- spelare som förpestar lokalen. 

Jag svarar inte i telefon om jag är upptagen med något eller någon. Absolut
    inte på restaurang eller vid lunchbordet.
    Stänger ofta av mobiltelefonen helt på kvällar och helger. 

I kommunikation med en människa kan jag numera hålla tyst under långa
    stunder, ibland så att den andra får slut på både argument, frågor och luft. 

• Flygfotogen

Jag känner väldigt väl igen mig i det du skriver, TS. För min del handlar det om utmattningssyndrom och en jävligt tung ryggsäck att kånka på igenom livet. Detta får jag nu hjälp med och det blir sakta bättre. Älskar mitt jobb med barnen och vill för allt i världen inte förlora det. I grund och botten är det inte jobbet som är problemet heller utan omständigheter på arbetet har gjort att jag tippat över kanten och hela mitt väsen skrek stopp.

• Anonym ("lat")
    Anonym (Hej!) skrev 2015-03-22 20:52:38 följande:

Hej där!

Jag förstår precis hur du har det, är som att jag skrivit texten.
    Jag blir överväldigad av intrycken omkring mig lätt.
    Kan köra på i 100 i två dagar, när tredje dagen kommer måste jag ta en sjukdag och sova i princip.

Är skitjobbigt.
    Jag är idag inskriven på arbetsförmedlingen och ska börja arbetsträna.
    Jag hoppas att jag kommer fixa 100 procent. Men jag vet att jag aldrig kommer kunna jobba inom ex vården eller dylikt. Mitt psyke klarar inte det helt enkelt.
    Trots att jag är supersocial och utgående. Är jobbigt.

Exakt så är jag med. Om jag behärskar jobbet till fullo känner jag inget kontrollbehov över det och slappnar av mer utan att tänka på det. Jobbar på bra och trivs. I somras jobbade jag som trädgårdsarbetare och gjorde allt skitjobb man kan tänka sig. Plockade hundbajs, kröp i rabatter, krattade grus, jobbade på kyrkogårdar bland annat. Alla hånade "akademikern som tar ett skitjobb och går ner sig så lågt" men jag älskade verkligen det jobbet. Pratade med massor av människor - fast bara 5 minuter per person, resten fick man ligga där ifred och pyssla. Man såg resultat snabbt och det var peppande.

Jag kan också jobba på dubbelt så hårt som alla andra på ett jobb som jag är rätt person för, men uppenbarligen är det inte läraryrket utan snarare något som har med enbart organisering och ett mer sekreteraraktigt yrke att göra.

• Anonym ("lat")
    Anonym (*) skrev 2015-03-22 20:58:38 följande:

Du väljer ändå att jobba med människor?

Jag har lite svårt för sådant, människor som är så medvetna om hur de är, men de gör ändå val som går tvärtemot detta.

Satsa på en annan utbildning.

Men gjort är ju gjort och nu är det lite sent att satsa på en annan utbildning - jag är redan klar. Däremot är det inte omöjligt att jag någon gång i framtiden kanske lägger ner plugg på något annat. Jag insåg inte till fullo hur känslig jag är förrän det var för sent. Och jag har ju som sagt gått ut lärarutbildningen med strålande betyg och omdömen, folk skriker och drar i mig idag för att de tycker jag är en sån fantastisk lärare vilket gör att jag känner mig som en bluff, även om jag vet med mig att jag trots allt gör det bra jobb. Detta handlar ju mera om min mentala hälsa och vilket stryk den tar.
  • Anonym ("lat")
    Rosebud skrev 2015-03-22 21:35:50 följande:

De flesta i vår del av världen lever under ett ständigt bombardemang av information och ändlösa krav att göra både den ena och det andra. Titta hit,
    anmäl dig dit, handla här och delta där, ungefär. Ett drägligt liv idag förutsätter
    att man sovrar bort och vrakar sånt man kanske skulle vilja göra men helt enkelt
    inte hinner eller orkar med om man vill ha nån utbyte av det.

Har tillverkat egna spamfilter i mitt liv genom lite olika åtgärder. Teveapparaten
    åkte på tippen för femton år sedan och det är inte aktuellt att skaffa nån ny.
    Lyssnar endast på SR´s radiokanaler, oftast P1.

Restaurangbesök gör jag på platser som INTE har tutande spelautomater,
    störande teveskärmar eller ens en cd- spelare som förpestar lokalen. 

Jag svarar inte i telefon om jag är upptagen med något eller någon. Absolut
    inte på restaurang eller vid lunchbordet.
    Stänger ofta av mobiltelefonen helt på kvällar och helger. 

I kommunikation med en människa kan jag numera hålla tyst under långa
    stunder, ibland så att den andra får slut på både argument, frågor och luft. 

Ja, jag tror tyvärr det är vanligt med överstimulering idag. Jag läser gärna artiklar och tittar på dokumentärer - men hellre än i taget och med djup diskussion efteråt än att se så många som möjligt för att vara "en duktig människa":

Det är med sorg i hjärtat jag betraktar det introverta draget som något misslyckat och fult idag. Men samtidigt så ställer det ju till det för mig i vardagen iom jobbet. Men jag kanske bara inte hittat rätt plats än?

• Söder73

Du är inte lat, du passar bara inte för det yrket du är utbildad till. Jag tycker läraryrket verkar vara ett väldigt tungt och otacksamt yrke, många som blir utbrända. Skit i att folk hånar dig för att du gillar att vara trädgårdsmästare. Du trivdes med det och det är det enda som betyder något! Kram

• Anonym (jag med)

Jag känner igen dig i din beskrivning, TS. Jag har också en akademisk utbildning där man arbetar mycket med människor. Jobben som jag har haft inom det yrket har gjort mig helt slut och jag har inte orkat med någon fritid och umgänge utanför arbetet.

Jag tror att 50 % arbetstid är det man orkar med på en sån tjänst om man fungerar som vi. Kanske kan man klara sig ekonomiskt på det om man skär ned på utgifterna och lever mer minimalistiskt.

Om man vill kunna arbeta 100 % måste man hitta något annat som kräver mindre av en så att man orkar med arbetet och resten av livet.

Om du trivdes bra med trädgårdsarbete så kanske det är det som du ska hålla på med och inte bry dig om vad någon annan tycker om saken,

• Anonym (jag med)

Jag känner igen MIG i din beskrivning skulle det ju stå förstås.

• radwanska

Jag förstår dig helt och hållet och jag har också problem med trötthet från jobb. Jag är ingen överdrivet känslig person men jobbet är slitsamt i högt tempo, aldrig sitta, prata med kollegor och kunder hela dagen.

7-17 är ett riktigt tufft pass på många sätt och jag förstår fullständigt att du blir väldigt trött och sedan kan du inte bara slappna av resten av kvällen som jag förstår det utan måste ta hand om familj?

Du kommer säkert få många bra råd. Jag att du har fortfarande mycket att lära när det gäller att vara "sig själv" på jobbet, och vad jag menar med det är att man ska självklart vara trevlig och artig, men ändå på ett sätt som inte är "påklistrat" artigt. För precis som du säger suger det mycket energi av en att hålla upp en fasad av ständigt leende artighet.

Man måste faktiskt inte le. Mitt råd blir att var inte rädd för att sluta "låtsas". Se tjurig ut om du är tjurig, se trött ut om du är trött. Folk kanske frågar, vad gör det, du säger att du är trött. Inga konstigheter. Och jag tror du kommer uppleva att det sparar mycket energi.

• Anonym (Åh)

Åh det där skulle kunna vara ett framtida jag som skrivit. Läser just nu till lärare, jag älskar tanken på att vara lärare men vet nästan med mig att jag kommer tänka som du gör nu i slutändan.

En liten del av mig hoppas att det inte ska bli så.

Det finns en vidareutbildning på distans till studievägledare efter lärarexamen, skulle det vara något för dig? 

• Anonym (vuio)

Herregud, det känns som att jag är TS, fast med modifikationer. Jag är nyutbildad akademiker vars yrke oftast kräver mycket människokontakt. Men jag valde den utbildningen för 3 år sedan, och på de 3 åren har jag vuxit otroligt mycket och lärt mig vem JAG är, inte den jag BÖR vara. Jag är en person som, om jag placeras på rätt arbetsplats, kan utföra ett utmärkt arbete - om jag får arbeta ensam. Den insikten kom till mig för några veckor sedan, och jag fick mitt livs ångestattack, "jag har slösat 3 år och CSN skulder på någonting som jag inte kan/vill göra". Jag har nog alltid vetat det i bakhuvudet, men alltid trott att "men det blir bra i slutändan" - men det har det inte blivit! Jag är en väldigt högkänslig person och jag passar inte in överallt! Jag funderade som så att "men jag kan ju utbilda mig till lärare" nu, men efter att ha läst om dig så är det nog en väldigt dålig idé. Jag vill utbilda mig inom ett praktiskt yrke med lite människokontakt, men med en utbildning vill inte kommuner betala för den utbildningen. Så jag funderar på att ta CE körkort och köra lastbil i min ensamhet - det kan nog bli bra. Men först måste jag fundera noga kring vad som är bäst. 

Svar på tråden Jag orkar inte jobba men folk tror jag är lat, hjälp!