Jag orkar inte jobba men folk tror jag är lat, hjälp!
Jag är en ung tjej med hela livet framför mig. Jag har familj, är ambitiös och har många intressen. Jag är allmänt alert och lever ganska sunt, har en akademisk yrkesexamen som lärare och mår bra på de flesta sätt och vis, men jag har så otroligt jobbigt när det kommer till arbetet och den biten....
Jag har jobbat en del i mitt liv men mest ströjobb och aldrig något fast. Har presterat bra på alla jobb utom ett. Fick ett lärarjobb som jag absolut inte trivdes med så jag sa upp mig tämligen omgående. Mådde fruktansvärt dåligt på det arbetet då det var mycket mobbning och utfrysning, dålig arbetsledning, vi slet som djur etc. Läraryrket ÄR slitigt, jag tycker mycket om att undervisa och arbetar gärna med barn men arbetsbördan är för tung, åtminstone för mig.
Jag drömmer om att arbeta med ett stillsamt arbete utan alltför mycket social kontakt. Är ganska blyg och har stort behov både av att vara ensam och att se något slags resultat av arbetet, något som ofta saknas i läraryrket. Att jag valde att utbilda mig till lärare var en miss men jag valde ändå att gå klart utbildningen med bra betyg för att ha en avklarad akademisk utbildning. Jag hoppas jag kommer kunna använda den på något annat sätt.
Idag jobbar jag som timvik inom barnomsorgen. Trivs ganska bra men nu till mitt problem: jag är så otroligt känslig! Tror jag har HSP, högsensitiv personlighet. Jag är jätteduktig på mitt jobb och får mycket beröm, men mentalt blir jag helt slut. Det är nya arbetsplatser minst 2 ggr i veckan. Ibland får jag flera veckor på samma ställe vilket är mycket bättre såklart, men efter tre dagar 7-17 är jag helt söndermosig i huvudet och känner mig nära ett nervöst sammanbrott. Jag blir en grinig och dålig mamma hemma, huvudvärk, blir sjuk, gråter för minsta lilla och känner mig jättestressad. Och sen får jag dåligt samvete och känner mig så jävla löjlig som inte "klarar av" att jobba som folk när alla andra gör det.
Jag trivs ju på jobbet så det är inte det som är problemet, jag blir bara så... trött. Alltså trött på ett allvarligt sätt, tappar nästan livsgnistan. Jag är också känslig för ljud och blir galen av tex radio, teve, musik och mobil igång samtidigt. Spänner kroppen och får värk. Försöker slappna av och det funkar för kroppen men inte för huvudet; mår fortfarande deppigt och känner mig nere.
Drar mig för att ta upp detta med folk då jag är rädd att framstå som lat, arbetsskygg, konstig osv. Vilket jag kan förstå att folk kanske tror! Men på de jobb jag känner att jag behärskar till 100 % och där jag inte behöver stå och umgås med folk hela dagarna har jag inte alls känt mig utbränd. Jag tror det är just det här att alltid stå med ett leende på läpparna, alltid serva, alltid vara tillmötesgående som slår ut mig. Jag växte upp väldigt dåligt och fick ta hand om min alkoholiserade mamma, döende pappa, svårt sjuka syster och jag hade det tufft i skolan. Jag fick hela tiden TA HAND OM andra, kanske därför jag får ont i magen av det nu.
Jag hjälper gärna folk i en reception eller nåt, men just det här att sitta och traggla med elever, vara social med föräldrar, få kritik hela tiden (trots bevisat bra jobb) och att hela tiden tänka på att man "representerar" är stressande för mig. Jag har väldigt höga krav på mig själv i allmänhet och rätt taskig självkänsla, jobbar på det.
Jag vet inte källan till problemet egentligen. "Lat" är jag inte! Jag vill gärna jobba, men orkar inte. Orkar kanske 2-3 dagar och sen kommer en svacka. Jag brukar försöka rida ut dem och tvingar mig till jobbet ändå (fattar ju att man såklart får sparken om man låter känslorna styra för mkt) men jag känner mig helt tom på glädje när jag jobbat en tung månad. Lever inget utsvävande krogliv eller glamoröst liv på nåt sätt på fritiden utan trivs med allt som är enkelt och tryggt, är en otrolig vanemänniska men just jobb-biten får jag inte att funka och jag mår så så dåligt över det Värst känns det nog när det känns som att ingen förstår en.
Finns det fler som också känner sig känsliga och har samma problem? Hur löser ni det eller underlättar för er själva?