• Lil star

Frågor om arv!

Hej!

Jag håller för tillfället på med att skriva en bok där en av karaktärerna ska få ett arv och nu undrar jag lite hur det går till. 
    Nu undrar jag: 
    1.
    När man får reda på att man ska få ett arv får man då beskedet per post? Dvs, kommer det ett brev hem med budet om den som dött och att man ska få ärva?

2.
    Vad står det i ett sådant brev? Jag vill kunna vara så utförlig som det bara går och skulle gärna få veta hur ett sådant brev lyder från början till slut. Naturligtvis inte med namn på de berörda!

3.
    I filmer som jag sett kallas alla till ett möte där någon (vem är det) läser upp vad alla som är där ska få ärva. Går det till så?

4. 
    Hur lång tid tar det innan pengarna kommer?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Frågor om arv!
  • lilly

Man saknas krav på hur man ska delges så det kan ske muntligen, per post eller att man ringer. När min mamma skulle ärva en släkting som testamenterat till henne ringde begravningsbyrån upp henne sen delgavs hon testamentet och kallades till bouppteckning. Exakt hur det kan se ut kan variera men något exempel kan vara ' XX påträffades avliden den 20 mars 2015. Enligt den avlidnes testamente är du testamentstagare. Bouppteckning hålls den 4 april 2015 på xxgatan i xx staden. ' när man kallar till bouppteckning är det en fördel om detta görs skriftligt, helst skickas med rek post eftersom en dödsbodelägare som inte kommer till bouppteckning personligen, eller genom ombud med skriftlig fullmakt, så kan man bevisa att personen kallats i tid. Alla dödsbodelägare måste i vart fall vara kallade till bouppteckningen men de har ingen skyldighet att närvara. Vid bouppteckningen går man igenom testamentet och kan berätta hur den avlidne ville ha det. Testamente skrivs oftast för att utesluta någon som ärver enligt lagen från arv, OM dessa utesluts ska dessa personer trots allt kallas till bouppteckning såvida de inte godkänt testamentet. Är testamentet godkänt har de vunnit laga kraft (man kan inte föra ogiltighetstalan i domstol). Är någon av dödsdelägarna omyndig ska även förmyndare eller god man närvara på bouppteckningen.

• Lil star

Hej!
    Tack för långt och utförligt svar! Det är till stor hjälp!
    Ha det så bra!

Svar på tråden Frågor om arv!