• Anonym (orolig mamma)

boendeförälder som flyttar

Nu ska mitt ex flytta till en annan stad. Vår son står skriven på honom då han efter separationen bor kvar i vår förra gemensamma bostadsrätt. Kan han ta sonen med sig till den nya staden utan min tillåtelse? Jag vill att han ska skriva över sonen på mig när han flyttar så att han får börja skolan mm här i sin hemstad med sina kompisar. Om exet tar med honom kommer han ju bli placerad i skola på nya orten. Dessutom kommer jag som inte ens väljer att flytta få sitta o skjutsa sonen 5 mil till dagis / skola varje dag. Vad gäller ? Hjälp!

• Svar på tråden boendeförälder som flyttar
  • Anonym (Nej)

Nej han måste ha din tillåtelse innan han flyttar barnet. Tar han barnet och flyttar en då så skriv inte under flyttanmälan till Skatteverket och stäm på boendet direkt så har du goda chanser.

• Anonym (orolig mamma)

Så båda måste skriva under även om barnets adress är hos honom nu? Vi har gemensam vårdnad och sonen bor lite mer hos mig

• Anonym (Nej)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-03-23 08:40:41 följande:

Så båda måste skriva under även om barnets adress är hos honom nu? Vi har gemensam vårdnad och sonen bor lite mer hos mig

Bor sonen mer hos dig så ska han enligt folkbokföringslagen vara skriven hos dig då det är där man har sin huvudsakliga dygnsvila man ska vara bokförd. Ja, vid gemensam vårdnad krävs bådas underskrifter men det går att flytta en då, Skatteverket gör en utredning om vart barnet bor om inte båda föräldrar skriver under men risken är nog stor där att han blir fortsatt skriven hos sin pappa så flyttar han ska du stämma fort. Du kan börja redan nu genom att försöka gå till familjerätten med pappan och där försöka ha samarbetsamtal och prata om att sonen ska va skriven hos dig för han bor hos dig mer. Och prata om flytten du motsätter dig.
Svar på tråden boendeförälder som flyttar