Vuxet förhållande
Hej alla!
Är en lite smått bekymrad mamma till en kille som är nyss fyllda 13 år.
I somras träffade han en tjej som är 2,5 år äldre än honom, jag trodde inte att det skulle hålla så länge då jag själv som tjej i den åldern ville ha äldre killar
Men deras förhållande håller i sig och nu efter snart ett år är de fortfarande lika kära. Det är jättekul och gulligt att de är kära och tycker om varandra MEN han har börjat styra sitt liv efter henne. Han umgås i princip aldrig med sina kompisar längre. Förr var någon här var och varannan helg. Nu är det bara hon som gäller så fort det finns någon "ledig" tid. Han spelar hockey och det var hans största intresse förr, nu tycker jag att det har ändrats lite sedan de träffades. Så fort de inte träffas sitter han med sin telefon och messar med henne över KIK. Till och med när han gör läxor har han telefonen bredvid sig, beredd om hon ska skriva något. Hör ibland när de pratar att det är hon som "bestämmer" han rättar sig hela tiden efter hennes vilja. Vill inte ens tänka på hur det är när inte jag är där...
Pratade med honom igår då han idag tänkte hoppa över sin fotbollsträning pga att han ville åka hem till henne... Det "brast" lite då Jag pratade med honom om kompisar och hur viktigt det är, att han behöver vara en "liten" kille ibland som har kul med sina kompisar! Inte en vuxen i ett seriöst förhållande, tror inte det är bra för en kille i hans ålder med allt vad det innebär.. Vet inte om jag fick fram allt på rätt sätt
Han blev ledsen och sa att hon är ju tjej och jag måste ta hand om henne. Det är ett så stort ansvar på en kille som är 13..
De får sova över hos varandra, har pratat med honom om "blommor och bin" och att jag tycker att han ska vänta med att göra en del saker...han har inte kommit in i puberteten heller och tjejen är så pass mycket äldre. Vet att hennes föräldrar också har pratat med henne om det.
Oj vad långt det blev...Är det någon som har eller är i samma sits och har några råd? Vet inte hur jag ska göra för att det inte ska bli fel..Han kan ju inte styra sitt liv efter hennes...
Jättetacksam för svar!
Mvh
Fia