• Vippsi

Lång latensfas.. frustrerande!!

Hej på er! Jag är i vecka 39 och är inne på dygn 4 av den ökända latensfasen. Hur länge kan det hålla på egentligen? Håller på att bli helknäpp här borta, haha! Jag har hört att den kan avta och inte fortsätta förrän veckor senare.. fy vad sur jag skulle bli då. Men det jag undrar är om ni har några tips på hur man kan "skynda på" det, så att det övergår i aktiv fas lite snabbare. Om det ens går, vad vet jag! Jag tänker på saker som promenader, pilatesboll eller rent av bara vila? Har hittills testat alla tre lite halvhjärtat, eftersom jag inte riktigt tror att något utav dem är speciellt effektivt.. men jag kanske har fel? Alla tips mottages mer än tacksamt, vill ha ut den lille herrn nu :) 

Ni får också jättegärna berätta om ni är/har varit i liknande situation också, det är bara trevligt att inte känna sig så ensam i allt det här! Kan tillägga att efter ett försök på färdknäpp igår så fick jag en mindre blödning (har lättblödande livmodertapp så det är ingen fara), och bitar av slemproppen släppte samtidigt. Det gav mig lite hopp!

• Svar på tråden Lång latensfas.. frustrerande!!
  • Dr to be

Min latensfas startade torsdag morgon med blödning och oregelbundna värkar blandat med vanliga sammandragningar. Måndag kväll gick vattnet och allt drog igång på riktigt. Så fem dygn varade min underbara latensfas. Jag var i v.35+6 när dem startade så sjukvården gjorde inget för att påskynda eller stoppa.

Det är asjobbigt och frustrerande men till slut kommer det en knodd. Lycka till

• Vippsi
    Dr to be skrev 2015-03-23 13:44:41 följande:

Min latensfas startade torsdag morgon med blödning och oregelbundna värkar blandat med vanliga sammandragningar. Måndag kväll gick vattnet och allt drog igång på riktigt. Så fem dygn varade min underbara latensfas. Jag var i v.35+6 när dem startade så sjukvården gjorde inget för att påskynda eller stoppa.

Det är asjobbigt och frustrerande men till slut kommer det en knodd. Lycka till

Tack, det ger mig lite hopp! Och skönt att höra att det fick ett slut, att du inte var evigt gravid haha.. det känns så just nu, att den här bebisen stannar inne tills han fyller minst 35 :D 

• Vippsi

Nej ännu ingen bebis.. latensfasen avtog, för att sen komma tillbaka, avta, komma tillbaka och avta igen. Jag kämpar med att acceptera att det kan vara såhär till vecka 42+0. Men det är svårt! Haha :D en till stor bit av slemproppen har släppt och jag har haft rosa fytningar som jag tolkar som teckenblödning. Så lite hopp finnsl kvar!

Svar på tråden Lång latensfas.. frustrerande!!