Hemmaföräldern skrev 2015-03-24 11:31:57 följande:
Det största problemet för en arbetsgivare kan väl knappast vara att ha en vikarie anställd under en i förväg specificerad period? Då tror jag nog att föräldraförsäkringen och hur den nyttjas av många ställer till större problem. Just det här att en förälder är hemma sex månader, sedan är den andra hemma tre månader, den första föräldern går sedan tillbaka och är ledig två månader osv.
För att inte tala om alla vabbande föräldrar som dessutom tar med sig alla dagissmittor till jobbet.
Nej att en förälder bestämmer sig för att förlänga tiden hemma, meddelar det tydligt till sin arbetsgivare som då kan anställa en person för en längre period - en person som får in en fot på arbetsmarknaden ? det är ju en toppenlösning.
Jag kanske har missuppfattat, men jag tycker att ditt resonemang haltar. Det du säger är att en person som kommer att vara hemma länge med sitt barn i förväg kommer att kunna tala om det för sin arbetsgivare och att den som inte kommer att vara det kommer att ta ut föräldraledighet lite hipp som happ. Det stämmer kanske för några, men troligtvis inte för majoriteten. Att få barn är en livsomvälvande händelse som det är omöjligt att planera för i detalj i förväg.
För det andra är det inte en "toppenlösning" att arbeta som vikarie under flera års tid. Det är faktiskt rätt kasst.
För det tredje så undrar jag om du bara är intresserad av arbetsgivarens intressen? Det låter nästan så.