• Svar på tråden Kasta inte ut hemmaföräldrar i otrygghet
  • Pescetarian

Ska du till Rålis nått framöver?

• PinkSugar

Varför ska arbetsgivaren bli tvingad att ha kvar en person inte vill jobba på flera år? Vore bättre för alla om hemmaföräldern sa upp sig och lät jobbet gå till någon som faktiskt vill arbeta. Inte undra på att många arbetsgivare drar sig för att anställa kvinnor i fertil ålder. 

• Hemmaföräldern

Det största problemet för en arbetsgivare kan väl knappast vara att ha en vikarie anställd under en i förväg specificerad period? Då tror jag nog att föräldraförsäkringen och hur den nyttjas av många ställer till större problem. Just det här att en förälder är hemma sex månader, sedan är den andra hemma tre månader, den första föräldern går sedan tillbaka och är ledig två månader osv. 

För att inte tala om alla vabbande föräldrar som dessutom tar med sig alla dagissmittor till jobbet.

Nej att en förälder bestämmer sig för att förlänga tiden hemma, meddelar det tydligt till sin arbetsgivare som då kan anställa en person för en längre period - en person som får in en fot på arbetsmarknaden ? det är ju en toppenlösning.

• PinkSugar
    Hemmaföräldern skrev 2015-03-24 11:31:57 följande:

Det största problemet för en arbetsgivare kan väl knappast vara att ha en vikarie anställd under en i förväg specificerad period? Då tror jag nog att föräldraförsäkringen och hur den nyttjas av många ställer till större problem. Just det här att en förälder är hemma sex månader, sedan är den andra hemma tre månader, den första föräldern går sedan tillbaka och är ledig två månader osv. 

För att inte tala om alla vabbande föräldrar som dessutom tar med sig alla dagissmittor till jobbet.

Nej att en förälder bestämmer sig för att förlänga tiden hemma, meddelar det tydligt till sin arbetsgivare som då kan anställa en person för en längre period - en person som får in en fot på arbetsmarknaden ? det är ju en toppenlösning.

Tror du alla har ett jobb där man med lätthet kan sätta in en vikarie? 

Att börja hatta omkring med några månader här och där blir bara ännu jobbigare för vikarien. Snacka om att inte kunna planera sin vardag. Vill du vara hemma så fine, men varför inte själv ta konsekvenserna utav det? Varför inte bara säga upp dig? Annars riskerar arbetsgivaren att stå där med en person för mycket när du kommer tillbaka (om personen blir fast anställd). Bättre att vikarien kan få ett fast jobb istället för att hatta runt som vikarie. Dessutom slipper arbetsgivaren ha två "anställda". 

Ska du ha ett jobb så får du jobba, inte vara hemma och lalla i flera år och ta upp en anställning som en arbetsvillig person kan ta över. 
  • Dixie
    Hemmaföräldern skrev 2015-03-24 11:31:57 följande

vad menar du med en längre period? pratar vi 6 månader eller flera år? 
  • Hemmaföräldern

Jag har då inte hört någon arbetsgivare klaga över att de får ha en vikarie under två-tre år i stället för ett år. Vad är det som skulle vara så problematiskt med det? Däremot oförutsägbarheten som med föräldradagarna där föräldrar har rätt att gå och ur tjänst flera gånger med kort varsel - och en vikarie måste fram. Det skapar nog väldeliga problem och det är nog därför föräldraförsärkringen kommer att förändras och rätten att ta ut obetalda dagar kommer att minska, samtidigt som dagarna kommer att tvångskvoteras mellan föräldrarna så att de inte kan skriva över dagar på varandra på samma sätt längre.

Barn är olika, om en förälder känner att de vill vänta med förskola ska de kunna göra det med sin anställning och sin SGI tryggad. Det är väl inget självändamål att straffa föräldrar och kasta ut dem i ekonomisk otrygghet, bara för att de väljer att vänta med förskola.

• Hemmaföräldern
    Dixie skrev 2015-03-24 13:22:37 följande:
    vad menar du med en längre period? pratar vi 6 månader eller flera år? 
    Tror det varierar från familj till familj. En del är inte borta helt utan i en del familjer använder båda föräldrarna vårdnadsbidraget för att gå ner i tid och arbetar sedan deltid 50 procent. I familjer där det finns två föräldrar turas många också om och att vara hemma, i familjer med en förälder använder föräldern vårdnadsbidraget för att kunna gå ner och arbeta 50 procent osv. Det finns mängder med lösningar, men som med allt så utgår jag ifrån att det sker i samförstånd med arbetsgivaren.
  • Flizus
    Hemmaföräldern skrev 2015-03-24 11:31:57 följande:

Jag kanske har missuppfattat, men jag tycker att ditt resonemang haltar. Det du säger är att en person som kommer att vara hemma länge med sitt barn i förväg kommer att kunna tala om det för sin arbetsgivare och att den som inte kommer att vara det kommer att ta ut föräldraledighet lite hipp som happ. Det stämmer kanske för några, men troligtvis inte för majoriteten. Att få barn är en livsomvälvande händelse som det är omöjligt att planera för i detalj i förväg.

För det andra är det inte en "toppenlösning" att arbeta som vikarie under flera års tid. Det är faktiskt rätt kasst.

För det tredje så undrar jag om du bara är intresserad av arbetsgivarens intressen? Det låter nästan så.
  • kenneth768768

Är barn olika eller är föräldrar olika?

Studerar du ditt barn och kommer därefter fram till att det är bäst att du är hemma eller inte hemma? Har du kommit till olika resultat hittills?

• Naaw
    Hemmaföräldern skrev 2015-03-24 23:10:09 följande:

Jag har då inte hört någon arbetsgivare klaga över att de får ha en vikarie under två-tre år i stället för ett år. Vad är det som skulle vara så problematiskt med det? Däremot oförutsägbarheten som med föräldradagarna där föräldrar har rätt att gå och ur tjänst flera gånger med kort varsel - och en vikarie måste fram. Det skapar nog väldeliga problem och det är nog därför föräldraförsärkringen kommer att förändras och rätten att ta ut obetalda dagar kommer att minska, samtidigt som dagarna kommer att tvångskvoteras mellan föräldrarna så att de inte kan skriva över dagar på varandra på samma sätt längre.

Barn är olika, om en förälder känner att de vill vänta med förskola ska de kunna göra det med sin anställning och sin SGI tryggad. Det är väl inget självändamål att straffa föräldrar och kasta ut dem i ekonomisk otrygghet, bara för att de väljer att vänta med förskola.

Jag vet många arbetsgivare som INTE vill ha vikarie i 2-3 år eftersom det pga las betyder 2-3 olika vikarier som skall läras upp och komma in i verksamheten.
Svar på tråden Kasta inte ut hemmaföräldrar i otrygghet