• Elmas

Bygga växthus, gjuten platta eller "grus"

Har tänkt att köpa ett växthus och funderar nu på hur man borde göra grunden.

Jag har väldigt mycket djupgående ogräs i hörnet där det ska stå och funderar på om det räcker med att gräva ut och duk och singel/grus eller liknande eller om man borde gjuta en platta??

Hur odlar man om man har en platta? Bara i krukor eller fungerar det med typ pallkragar. Skulle gärna vilja ha vindruvor i växthuset också.

Någon som har kunskap och kan ge tips?

• Svar på tråden Bygga växthus, gjuten platta eller "grus"
  • Lindsey Egot the only one

Du kan ju gräva ur och gjuta en ram

• Dexter dot com

Har du platta blir du ju begränsad att odla i krukor el liknande och då kan du inte ha större växter som vin+ att det blir ett evigt vattnande Jag har en gjuten ram med djupa odlingsbäddar och plattor mellan att gå på.

• Elmas

Tror ni det kan räcka med en gjuten ram för att hålla ogräset utanför? Det vore ju super i så fall :)

• Elmas

Hur stor odlingsbädd behövs för att kunna ha vindruvor tex?

• Dexter dot com

Vin har rötter som sträcker sig långt iväg så har du bara ingen botten i växthuset så söker sig rötterna ut. Min stock står efter gaveln och mina bäddar är ca 60 cm breda.

• Ensam hemma

Hur stort växthus hade du tänkt dig? Ska du bygga själv eller köpa ett färdigt? Angående vindruvor så finns det sorter som kan planteras utomhus.

• Elmas

Det blir nog med störta sannolikhet ett färdigköpt på ca 8-11 kvm.

• Ensam hemma
    Elmas skrev 2015-03-24 21:40:52 följande:
    Det blir nog med störta sannolikhet ett färdigköpt på ca 8-11 kvm.
    Om jag inte minns fel så är mitt 7,7 kvm. På vårt är det en ram med gjutna plintar. Om du har mycket rotogräs så måste du naturligtvis gräva bort det, sedan är det till att bestämma om du ska ha plantorna i jord eller krukor. Jag har jord och det tycker jag fungerar bra. När det börjar bli dags för semester så sätter jag in en automatisk bevattningsslang som pytsar ut vatten morgon och kväll. Har man krukor så blir det nog lite mer pass med vattningen skulle jag tro.
  • Elmas

Jag kommer så klart att gräva ur en del (hur djupt behövs?)

Få bort allt ogräs är tyvärr omöjligt då det sprider sig till granntomter och allmänning.

Skulle helst bara vilja mura upp runt så att man kan så i annat än krukor. Men vet inte om helgjuten grund är mitt ända alternativ med tanke på hur mycket ogräset hittar in. (Men vet ju inte hur bra det ät på det. ????)

• Elmas

Någon som vet hur djupt man borde gräva och hur djupa odlingsbäddarna bör vara?

• Svesse

Har själv byggt ett växthus och jag har lagt upp beskrivning på hur ni kan göra en enkel grundsula www.byggvarulistan.se/byggprojekt/gjuta-enkel-grundsula/
    och håller på att lägga upp hela beskrivningen för växthuset här.
    www.byggvarulistan.se/byggprojekt/bygga-vaxthusorangerie-ca-16m2/
    Helheten kommer inom kort. Hoppas att det kan vara till någon hjälp?

Och för att se hur det blev så kan ni se det här
    tidningenland.se/vi-byggde-ett-orangeri-av-gammalt-tegel-och-gamla-fonster/

Svar på tråden Bygga växthus, gjuten platta eller "grus"