• Anonym (Less)

Anser ni att mor- och farföräldrar ska uppfostra sina barnbarn?

Som frågan lyder: ska mor- och farföräldrar uppfostra sina barnbarn eller är det föräldrarnas jobb? Jag har svärföräldrar som ideligen lägger sig i uppfostran av våra barn, och eftersom vi är av två olika generationer så är det naturligt att uppfostran skiljer sig lite från när vi själva var barn. Rätt och fel, vett och etikett etc består såklart. Det är skillnad att som mor- och farförälder berätta för sitt barnbarn vad som är rätt och fel i vissa lägen än att gå in och uppfostra och tjata konstant på barnbarnen. Det är inte deras jobb! Såvida det inte finns allvarliga brister hos föräldern och denne ej är lämplig som förälder. Vad tycker ni? Ska de uppfostra sina barnbarn eller ska de helt enkelt bara finnas där som ett stöd och förebild?

• Svar på tråden Anser ni att mor- och farföräldrar ska uppfostra sina barnbarn?
  • Anonym (amanda)

Det har jag inga problem med, mitt barn är mycket hos mina föräldrar så det blir naturligt att de också uppfostrar. Perfekt tycker jag!

• Dixie

Det beror på hur du menar - det är mitt ansvar som förälder att uppfostra mina barn, men när barnen är hemma hos farmor och farfar räknar jag med att barnen blir tillsagda om de gör något fel, det är kanske inte samma regler som vi har hemma - men det fixar barn, att olika personer har olika regler! 

• Rainbow gg

Det beror väl på vad man själv tycker. Nu verkar du ju inte tycka om att de lägger sig i, så säg till dem att sluta upp med det.

• Palestrina

Jag har ingenting emot att de uppfostrar barnen när de själva umgås med barnen, men om de skulle lägga sig i hur vi föräldrar uppfostrar barnen skulle jag surna till. I alla fall om vi inte hade bett om synpunkter själva. Men jag tycker att det är bra om barnen får erfarenheter av att olika vuxna förväntar sig olika saker av dem, i olika situationer, och att det är bra att de får veta att deras beteende spelar roll.

• Anonym (Que)

Hur menar du? Säger de att barnen ska sitta kvar vid bordet, tugga med stängd mun, inte skrika osv? Eller läser de bibeln och berättar om Gud? Viss skillnad.

• Anonym (Less)

Jag menar att de implementerar SINA egna värderingar i våra barn istället för att låta oss föräldrar uppfostra med VÅRA värderingar. Man kan kanske jämföra med t ex skolan: det är ju inte skolans/lärarens jobb att uppfostra våra barn, det är föräldrarnas uppgift. Men däremot är det skolans jobb att handleda barnen och stötta dem i personlig utveckling och skapa möjligheter för dem att utforska sina tankar och funderingar. Men ej blanda in egna värderingar och på så vis "påverka och styra" barnen. Det är så jag menar och så som jag anser att mor- och farföräldrar bör fungera. Dvs de bör INTE fungera som "extraföräldrar" på något sätt och vis. Genom att göra det försvinner delvis auktoriteten hos de riktiga föräldrarna om andra ideligen går in och styr och tar på tok för stor (och fel) roll/plats.

• Påven Johanna
    Anonym (Less) skrev 2015-03-24 16:51:45 följande:

Jag menar att de implementerar SINA egna värderingar i våra barn istället för att låta oss föräldrar uppfostra med VÅRA värderingar. Man kan kanske jämföra med t ex skolan: det är ju inte skolans/lärarens jobb att uppfostra våra barn, det är föräldrarnas uppgift. Men däremot är det skolans jobb att handleda barnen och stötta dem i personlig utveckling och skapa möjligheter för dem att utforska sina tankar och funderingar. Men ej blanda in egna värderingar och på så vis "påverka och styra" barnen. Det är så jag menar och så som jag anser att mor- och farföräldrar bör fungera. Dvs de bör INTE fungera som "extraföräldrar" på något sätt och vis. Genom att göra det försvinner delvis auktoriteten hos de riktiga föräldrarna om andra ideligen går in och styr och tar på tok för stor (och fel) roll/plats.

Jag ser det som helt omöjligt att uppfostra alla andra människor som barnen kan tänkas att möta under sin uppväxt på ett sådant sätt att de agerar värdeneutralt. Det är en orimlig förväntan att ha på sin omgivning. Med mindre än att ni förvarar ungarna i en källare så kommer de oundvikligen att möta mängder med människor som står för helt andra värderingar än vad ni själva har. 
  • Anonym (Gnällspik)

Låter skitbra. Barn får lära sig att det finns olika regler för olika tillfällen, att människor är olika och stt det finns nyanser och att olika saker passar i olika tillfällen.

Istället för stt bli statiska idioter.

• Anonym (Que)

Lämnar du barnen hos mor- och farföräldrar så får du räkna med att de tar hand om dem på det sätt som de vill ta hand om dem. Varför inte ta hand om barnen själv om du har problem med att deras åsikter påverkar barnen?
  • Anonym (*)

Vad är det för åsikter de för över på barnen?
  • nozpa

Alla som barnet träffar och umgås med uppfostrar ju mer eller mindre barnet. Alltså uppfostran är ju inte endast hemmets regler.

Men nej, jag tycker inte att farmor/mormor bör påpeka att Anna SKA äta ärtor varje dag för det är så nyttigt! Tycker Annas mamma och pappa att Anna ibland kan äta broccoli, morot och tomat så är det det som gäller. Och mormor/farmor ska respektera det såklart. Och sluta att påpeka detta.

Om jag hemma har som regel att man äter i köket så kan jag ändå tycka att det är helt okej om mormor tillåter att dom hemma hos henne äter i badrummet, framför tv:n eller i sängen. Det är helt okej.
    Men däremot är det inte okej för mormor att berätta för mig att mina barn bör äta inne i badrummet hemma hos oss.

• Anonym (Less)
    nozpa skrev 2015-03-24 17:52:42 följande:
    Alla som barnet träffar och umgås med uppfostrar ju mer eller mindre barnet. Alltså uppfostran är ju inte endast hemmets regler. Men nej, jag tycker inte att farmor/mormor bör påpeka att Anna SKA äta ärtor varje dag för det är så nyttigt! Tycker Annas mamma och pappa att Anna ibland kan äta broccoli, morot och tomat så är det det som gäller. Och mormor/farmor ska respektera det såklart. Och sluta att påpeka detta. Om jag hemma har som regel att man äter i köket så kan jag ändå tycka att det är helt okej om mormor tillåter att dom hemma hos henne äter i badrummet, framför tv:n eller i sängen. Det är helt okej. Men däremot är det inte okej för mormor att berätta för mig att mina barn bör äta inne i badrummet hemma hos oss.

Tack, var ungefär så jag ville formulera det... Om man ska ha din beskrivning som metafor så ja - mina svärföräldrar säger att barnen ska äta i badrummet hemma hos oss eftersom de promt ska göra det hos dem!
  • nozpa
    Anonym (Less) skrev 2015-03-24 17:58:35 följande:

Tack, var ungefär så jag ville formulera det... Om man ska ha din beskrivning som metafor så ja - mina svärföräldrar säger att barnen ska äta i badrummet hemma hos oss eftersom de promt ska göra det hos dem!
    Nej det är inte okej. Ja jag vet att mina exempel kanske inte var det du syftade på. Men principen är ju densamma. :) Om det så är att ni tillåter skor inne men inte dom så ska dom inte bry sig om eller försöka övertyga barnen att det är fel. Hemma hos dom är det ju såklart så att dom får ta av sig skorna om det är deras regler.

Nästa gång svarar ni bara "ni har haft er chans, detta är resultatet". Så kanske dom slutar tjata.

Svar på tråden Anser ni att mor- och farföräldrar ska uppfostra sina barnbarn?