• Anonym (Undrar)

    Sjukskriven 25%

    Hej,
    jag har en heltidsanställning i botten men jobbar just nu ca 80% och skyddar min SGI genom att ta ut en lägstanivå-dag på helgen. Nu har jag blivit sjukskriven 25% pga graviditetskrämpor (är gravid i vecka 31 med BF 31/5). Jag tänkte då att jag blir sjukskriven på mina 100% och att jag om jag känner att jag behöver gå ner ännu mer i tid kan fortsätta vara delvis föräldraledig under veckan.

    Kan jag göra så, dvs jag jobbar 75% av min heltidsanställning, vilket skulle motsvara ca 5,73 timmar/dag, och sen tar ut en lägstanivådag på helgen för att kunna korta ner dagarna med 0,73 timmar så jag bara jobbar 5 timmar/dag?

    Eller innebär det för mig nu att jag blir sjukskriven 25% på de 82% som jag jobbar nu?

    Tacksam för svar för jag tycker att det är krångligt...

  • Svar på tråden Sjukskriven 25%
  • Försäkringskassan

    Hej!
    Vi skulle rekommendera att du kontaktar kundcenter på 0771-524 524 för att få svar på din fråga. Generellt så är SGI:n skyddad vid sjukskrivning men om du vill veta hur det blir med ditt uttag av föräldrapenning behöver du kontakta kundcenter. Kundcenter har öppet följande tider:


     


    Måndag-fredag: 8-21
    Lördag: 8-15
    Söndag: 15-21


     


    Hälsningar


     


    Ella, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven 25%