• Oroliga själen

Kallrökt korv?!

Fick lite lätt ångest...

Har gladeligen mumsat i mej kalmarkorv (kallrökt "hel" påläggskorv som man skivar själv) efter att fryst den i tre dagar. Tänkt att det är samma som typ salami. Idag snubblar jag över flera träffar på Google där det står att korv av denna typ absolut inte är okej? Jag tycker inte alls Livsmedelsverkets lista är så jädra lättolkad som alla säger... Eller så är jag helt trög...

• Svar på tråden Kallrökt korv?!
  • Oroliga själen

Detta har jag ju trott på men sen läste jag någon DN artikel där någon professor av något slag var kritisk. Han talade om att listeria ju kan finnas i kallrökt kött och den dör ju inte... Räknas korvar av detta slag alltså till "kallrökt kött"?

• LaLola
    Oroliga själen skrev 2015-03-24 16:49:56 följande:

Detta har jag ju trott på men sen läste jag någon DN artikel där någon professor av något slag var kritisk. Han talade om att listeria ju kan finnas i kallrökt kött och den dör ju inte... Räknas korvar av detta slag alltså till "kallrökt kött"?

Ja. Korv är ju gjort av kött......
    Listeria kan uppstå ja, precis som i en mängd livsmedel. Men äter du denna korv (efter att du fryst den i 3 dygn) innan bästföredatum så är ju risken för listeria liten.

Svar på tråden Kallrökt korv?!