• Life9191

Vecka 25 BMI 25 överviktig?

Hej!

Jag var hos bm och hon sa att jag vägde för mycket. Jag är 170 cm och väger nu 72 kg. Detta är första barnet, och jag är 24 år gammal, smal sen innan aldrig vägt så här mycket. Det stör inte mig alls i och med att jag är gravid och njuter, men blev lite nojjig när hon berättade att om jag fortsatte äta som jag gör så kommer jag hamna på 100 kg vid slutet!?

Jag kolla mitt BMI och den låg på 25 = överviktig! (Gravid BMI)

Hur mycket väger ni nu? Och hur mycket vägde ni som fött mot slutet eller på vecka 25! Nu vill Jah inte ens äta choklad eller nögot annat för att undvika extra kilon.

• Svar på tråden Vecka 25 BMI 25 överviktig?
  • Aniiee

Beror väl på. Vad vägde du innan du var gravid? 50 kg? Då kommer du hamna på 90 om du fortsätter att gå upp i samma takt, men det är ingen som säger att du kommer fortsätta gå upp i samma takt. Du kanske inte går upp mer än babyvikten resten av graviditeten.

Klart du ska tänka på vad du äter, du behöver inte äta för två (som det finns de som tror), men självklart ska du få njuta av god mat även när du är gravid.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Life9191

Jag vägde ca 59-60 kg innan grav, och jag äter fullt normalt, men äter mer godsaker nu än hur jag gjorde innan. Hur menar du att jag kanske inte går upp mer än baby vikten? :)

• Dixie

håller med ovan - beror ju på vad du vägde innan - men du kan ju inte räkna bmi som gravid! 

• lindalinaa

Man räknar inte BMI när man är gravid, va fan ca de för jävla barnmorska?

Jag vägde ca 65 och slutade på 95 min förra graviditet, helt normalt sa min bm, det där går man ju ner ändå...

• niinnii87

Överviktig?!

Jag är 160 lång (kort). Å väger nu i vecka 16 68kg!!

Vägde 63 vid plus i vecka 4. Då borde jag va överviktig oxå isåfall. Äsch! Det dummaste jag hört! Ät å njut av dina extra kilon!

• Österbottning80

Jag tycker du skall strunta fullständigt i vad bm tycker om din vikt. Om du äter bra, rör på dig och annars mår bra så tycker jag inte att du skall oroa dig för att du går upp i vikt 10-20kg under graviditeten. Mesta av vikten kommer att fara bort med ammandet och bebistiden. 

Om din bm fortsätter klaga och det gör dig orolig så har du all rätt i världen att byta bm. Hennes arbete är att se till att både du och bebisen mår bra och är förberedda på den omställning som kommer. 

Som någon redan tidigare sa så skall man inte använda sig av bmi räknande då man väntar och det finns verkligen ingenting som säger att du kommer att fortsätta gå upp i samma takt hela tiden. Ibland går det snabbare och ibland står det helt stilla i många veckor. 

Viktigast är ju att du och bebisen mår bra. 

Svar på tråden Vecka 25 BMI 25 överviktig?