• Nikki

Gå med i facket??

Jag har nu funderat över att jag måste gå med i facket, då jag fick reda på en sak på jobbet idag som jag anser inte är okej, men vilket fack ska man gå med i om man jobbar på en privat hemtjänst ? vi har ej någon facklig representant på jobbet, och ingen kollega som jag pratat med är med i något fack...så ni som jobbar inom hemtjänsten vilket fack är ni medlem i???

• Svar på tråden Gå med i facket??
  • lostinspace

Jobbar inte inom hemtjänsten, men det är helt klart kommunal som är rätt för dig. Se till att få med dina kollegor också

• PetulaK

Behöver inte vara kommunal.

Kolla upp vilket avtalsområde samt avtalsparter som finns. Läs på om de fackförbunden och välj det som tilltalar dig mest utifrån avgifter, förmåner och politiskt hemvist.

Själv håller jag mig borta från LO-förbunden. Ser hellre att förbundet jag är med i är partipolitiskt obundet. Tyvärr är det inte alltid ett alternativ.

• Anonym (S.)

Det är kommunal du ska gå med i. Klart du ska gå med i facket och likaså dina kollegor. Facket står alltid bakom dig om du skulle få problem med arbetsgivaren (vilket inte är helt ovanligt när man jobbar privat). Det kan bla handla om lön, schemaändringar, neddragningar m.m.

Svar på tråden Gå med i facket??