• ceciliajohansson

Olja till magen?

Jag är bara i vecka 14 än så länge men har hört att det är bra att smörja in magen med någon olja för att minska risken för bristningar. Någon som har erfarenhet som kan rekommendera någon olja och i så fall vart den finns att få tag på?
    Har lite problem med mina bröstvårtor som kliar då de är väldigt torra, finns det någon olja eller salva för sånt tro?

• Svar på tråden Olja till magen?
  • Cvs

Hej!

Jag kör på bio-oil, den finns på apotek. Har smörjt sen v.14 ungefär, är i v.21 nu. Inga bristningar än ialf :) jag smörjer mage, bröst och rumpa med samma olja.

Lycka till med graviditeten!

• Lillytroll

Jag har smort mej med Weleda, dom har en speciell graviditetsolja. Är än så länge bara i v8. Men jag har redan börjat smörja brösten, då vuxit så mycket redan!

Den tycker jag funkar bra iaf.

• Mamori

Jag använde bodyshops body butter, funkade bra, inga bristningar där jag smorde Glad Glömde brösten så fick lite bristningar där. De kan ju komma av hormonella skäl också men bra att minska risken med att smörja.

• malin247

Jag smörjde varje dag med både weledas havandeskapsolja och olika krämer och oljor men det hjälpte inte ett skit. Har fått bristningar på hela nedre delen av magen, är i v 37 nu. Det enda som är bra är att det lindrar att det kliar en del. Men tror det är en myt att det ska hjälpa.

• livslevande

Ja som ovanstående säger beror bristningar på hormoner och inget annat, hjälper inte med olja. Men! Jag smörjer ändå för att hålla huden mjuk när magen växer och weledas havandeskapsolja doftar lavendel vilket lugnar sinnet så det är en riktigt mysig massagestund med bebis :)

• Modesty

Jag använder bio-oil, inga bristningar än men är bara i v20. Den har funkat tidigare på mina ärr så jag hoppas den fungerar mot bristningarna med. Bm använder den och rekommenderade den också.

• Cvs

Liten uppdatering: v.27 nu, smörjer fortfarande med bio-oil. Inga bristningar :)

• Sserena86
    Cvs skrev 2015-05-04 20:30:41 följande:

Liten uppdatering: v.27 nu, smörjer fortfarande med bio-oil. Inga bristningar :)

Men alltså, det där bevisar ju ingenting. Jag är också i vecka 27 och har inte smort in mig med något alls förutom hudlotionen jag alltid har efter att jag har duschat (även som ogravid) och jag har inte heller fått några bristningar. Bristningar beror på hormoner, inte på vilken gravidolja man lagt mest pengar på...
  • Minxy

Jag tror tyvärr inte att olja/bodylotion eller liknande kan hjälpa mot bristningar. Bristningar är hormonella och uppstår dessutom i dermis (det mellersta hudlagret) som du inte kommer åt med någon olja/kräm.

Jag smorde ingenting och klarade mig helt ifrån bristningar första graviditeten. Andra fick jag en liten bristning vid naveln. Väntar tredje nu (v.25), har inte smort in mig en enda gång och har än så länge inga bristningar.

Om du promt vill köpa någon olja, ta inte nån svindyr som lovar runt men håller tunt...

• Cvs
    Sserena86 skrev 2015-05-04 21:11:01 följande:
    Men alltså, det där bevisar ju ingenting. Jag är också i vecka 27 och har inte smort in mig med något alls förutom hudlotionen jag alltid har efter att jag har duschat (även som ogravid) och jag har inte heller fått några bristningar. Bristningar beror på hormoner, inte på vilken gravidolja man lagt mest pengar på...
    Har väl aldrig påstått att det bevisar något ?:)
    Jag tror visst det gör en viss skillnad om man smörjer, så jag fortsätter :) 
    Må gott!
Svar på tråden Olja till magen?