• Tjohalia

Köpa hus med mögelskador?!

Behöver eran expertis!

Var och tittade på ett hus som dels var stort, billigt och med många möjligheter. Det är ju ett renoveringsobjekt, vilket vi är medvetna om. Taket behöver bytas, troligt dräneras kring två ytterväggar (sutteränghus). Problemet var lukten. Vilket fick sin förklaring när vi gick ner en våning. Det är uppenbara fuktskador, och jag tvivlar inte på mögel heller. Nu hade vi med oss min pappa, som är den som står för kunskapen och hantverket (och lägligt går i pension i juni). Han hävdar bestämt att varken fukt eller mögel är ett problem som inte går att åtgärda. Vi river ut all inredning i källaren, och sätter nytt. Grunden är ju i betong och där växer inte mögel. Problemet löst! Han pratade också en hel del med grannen som har ett likadant hus som han håller på att renovera. Grannen hade påbörjat dränering men avslutat och bara dragit om stuprören som tydligen var problemet. Också på huset vi tittade på reagerade vi på att stuprören gick rätt ner i marken, och det var på dessa ställen det var mest fukt i källaren också. Dränering eller inte, går det bli av med möglet? Kostnaden måste vi givetvis kalkylera lite ordentligare på.

Men! Nu ska jag ta med min äldre syster idag och titta på huset igen. Hon drog öronen åt sig direkt när jag nämnde mögel och sa att det kan vara svårt att bli av med och är riskabelt. Hon hade aldrig köpt ett hus med uppenbara mögelproblem! Så nu blev jag förvirrad igen. Vi har ju liten kunskap själva. Då pappa är en positiv människa som sällan ser några problem så upplever jag min syster som mer realistisk. Fast å andra sidan vet jag också att hon har lite mögel-panik och hon är som en mögelhund när det gäller lukter.

Vi är rätt kära i huset och dess möjligheter. Och beredda på byggstök. Får vi huset billigt finns ju utrymme för kostnaderna. Men är det ens möjligt? Blir man av med möglet och lukten? Är det riskabelt?

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Svar på tråden Köpa hus med mögelskador?!
  • Lena

Låt huset besiktigas av en riktig besiktningsman. Hen kan berätta om problem och kostnader.

• Tjohalia

Självklart ska det besiktas . Jag hoppas stöta på någon med egna erfarenheter av mögelskadat hus...

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Lord Hans

Klart det går att åtgärda, frågan är om det lönar sig. Utgår man ifrån det du skriver så verkar det som att det skulle komma vatten in i källaren när det regnar. Om du leder bort regnvattnet samt lägger dit en ordentlig dränering så borde man få bort problemet. Att riva ut inredningen i källaren hjälper inte om man inte åtgärdar huvudproblemet. 

Ta dit nån som förstår sig och fråga vad det skulle kosta att dränera, det kan variera väldigt beroende på förutsättningarna. Är huset byggt nere i en grop som drar till sig vatten så blir det väldigt dyrt. Om det luktar mögel direkt man kommer innanför dörren så kan du räkna med att huset blir svårsålt. Om du väljer att lägga ett bud så lägg ett skambud långt under accepterat pris.

• Tjohalia

Huset ligger uppe påsen kulle, det är framsidan och ena kortsidan sm behöver dräneras. Hörntomt och båda väggarna ligger nära vägen så det är lättillgängligt iaf. Grundproblemet måste ju bort, självklart! Men får man bort mögellukten?

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • viktorjohan

Det bör gå att åtgärda. Först en korrekt utförd dränering. Sen riva ut allt in till betong i golv och ev lättbetongsten i väggarna. Därefter en ordentlig uttorkning och en riktig sanering. Mögelsporerna måste bort/dödas.

Är din pappa händig bör han klara allt utom dränering och invändig sanering. Där ska man använda auktoriserade företag tycker jag. Se också över ventilationen så att man ventilerar ut fukt korrekt. Det kan också vara en bidragande orsak till mögel. Om väggarna ska isoleras på insidan ska man tänka sig för och utföra det bra. På betongolvet brukar man använda ventilerade lösningar, typ Platon.

• Tjohalia

Ja, han är händig! Sen har vi min svärfar med, som också lär få ställa upp. Perfekt med två rastlösa pensionärer . Vissa saker måste lejas bort, det vet vi. Gällande golvet passar vi på att byta stammar också i så fall (huset är från -52), och dra in golvvärme. Tanken är att vi ska ha sovrum i källaren, en relax, groventre och ett stort allrum. Så det ska ju inredas.

Visst måste vi göra en ordentlig budget. Det var mest min systers extrema motvilja som avskräckte mig... Hon tyckte inte ens det var ett alternativ om vi upptäckt mögel!

Flicka 2005 * Pojke 2007
Svar på tråden Köpa hus med mögelskador?!