• Anonym (Tant38)

Ska mina "bonusbarn" ärva mig?

Har träffat en man för några år sedan. Vi ska gifta oss till sommaren. Jag äger ett hus. Får han halva då ? Utan att ta över mina lån ? Eller kan jag välja att behålla hela huset själv? Han har två barn som jag aldrig har träffat och som han inte har kontakt med. De är runt 25 båda två. Om han tar över halva mitt hus och han dör, ska dom då ärva mitt hus ? Luddigt. Hoppas ni förstår :)

• Svar på tråden Ska mina "bonusbarn" ärva mig?
  • Dixie

det bästa är väl att kontakta en jurist och skriva äktenskapsförord!

• sextiotalist

Äktenskapsförord är mitt förslag, annars finns det en risk att om han går bort före dig så ärver de hans giftorätt, vilket kan bli halva huset

• Anonym (Nja)

Det finna litet specialregler ifall ni skulle skiljas väldigt fort. Annars funkar det så att du fortsätter äga huset själv, om du inte vill skriva in honom eller skriva äktenskapsförord. Men om ni skiljs så kommer han ha rätt till halva övervärdet på huset, dvs värdet minus lånen. Vill ni inte ha det så får ni skriva äktenskapsförord på att huset är enbart ditt.

Om han skulle äga halva huset och dö så har hans barn minst rätt till laglotten. Han kan skriva testamente om hälften av det han äger, dvs en fjärdedel av huset, att det ska tillfalla dig. Men resten har barnen rätt till.

I ert läge borde äktenskapsförord vara rätt, varför ska barnen ärva om de inte ens har kontakt?

• Anonym (L)

När ni gifter er kommer du äga huset precis lika mycket som idag. Var make råder över sim ehen egendom och egna skulder. Om ni skulle göra en bodelning (vilket kan göras antingen under ett äktenskap om man vill reglera vem som äger vad, om någon av er avlider eller om ni skiljer er ) så KAN halva huset bli hans. Man räknar i bodelningen ut vilken andel han har rätt att få, det kan tex vara att han har rätt att få 1 miljon. Om det finns andra tillgångar han kan ta istället för huset kan han ta dem..om du inte vill att huset ingår i en bodelning krävs äktenskapförord.

som ovan nämnt , skulle det bli ett väldigt kort äktenskap kan man frångå reglerna om hälftendelning. Om man ex är gifta i två år kan 2/5 av ert vardera giftorättgods ingå i bodelningen. I dessa korta äktenskap räknas dock sammanboende innan äktenskap in.

OM någon av er avlider ska som ovan nämnt en bodelning göras. Jag börjar med att förklara vad som händer om han avlider; här frångås regeln om att makar ärver varann. I egenskap av särkullbarn kommer hans barn att ärva honom till fullo. Du har dock som efterlevande maka rätt till 4 prisbasbelopp. Om din del av bodelningen + enskild egendom understiger den summan har du rätt att få resten ur hans dödsbo. Om du skulle ha mer tillgångar än honom har du också rätt att kräva att vardera sida behåller sitt giftorättgods, således kommer hans barn inte att kunna ta del av något av dina saker. Han kan skriva testamente till dig, men barnen kan kräva ut sin laglott.

Om du avlider innan honom; i texten framgår det inte om du har egna barn. Om så är fallet ärver de dig. Om du saknar barn kommer din make ärva dig MEN när han sen går bort kommer man dela upp hans kvarlåtenskap för att se vilken andel som kommer från dig och vad som är hans (han ärver bara med fri förfoganderätt om inte testamente säger annat). Din del kommer sen att ärvas av dina arvingar i första (barn, barnbarn osv) eller andra arvsklassen (föräldrar/syskon/syskonbarn). Finns inga av dessa i livet kommer hans arvingar att ärva dig.

Svar på tråden Ska mina "bonusbarn" ärva mig?