• halfpine

Backa ur anställning?

Hej!

Undrar om någon vet hur det ligger till?

Jag har tackat jag till en två månaders anställning hos ett jobbcoach-företag, har skickat mina anställningsuppgifter till dem med dator men inte skrivit under fysiskt.

jag har fått ett bättre erbjudande nu, kan jag backa ur på det första??

• Svar på tråden Backa ur anställning?
  • Birgitta02

Ja, du kan backa ur. Visserligen gäller ett muntligt avtal. Men finns inget skriftligt så kan du backa ur. Men hade jag varit du hade jag ringt facket och frågat.

• Förtryckt

Javisst du kan backa ur. Och om du känner att du vill vara snäll så kan du meddela dom varför du backar ur. Men du måste inte.

Dance, puppet, DANCE!!
  • Förtryckt

Tycker inte ens det finns någon mening med att ringa facket...

Dance, puppet, DANCE!!
  • lilly

Muntligt avtal gäller. Det bästa är att ringa arbetsgivaren och försöka komma ifrån det. Men juridiskt sett är du bunden och får jobba under uppsägningstiden på samma sätt som om du själv sagt upp dig efter att anställningen börjat.

• Birgitta02
    Förtryckt skrev 2015-03-25 13:00:11 följande:

Tycker inte ens det finns någon mening med att ringa facket...

Varför inte det? Hellre ha ryggen fri och vara påläst än att inte veta vad som gäller. Om nu muntligt avtal gäller så kan TS göra sig skyldig till kontraktsbrott. Kan kosta.
  • Förtryckt
    lilly skrev 2015-03-25 13:00:44 följande:

Muntligt avtal gäller. Det bästa är att ringa arbetsgivaren och försöka komma ifrån det. Men juridiskt sett är du bunden och får jobba under uppsägningstiden på samma sätt som om du själv sagt upp dig efter att anställningen börjat.

Det kan inte stämmwa Har alltid fått lära mig att inget gäller förrän signaturen är på pappret,
    ---
  • AstridA

Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga, men med en annan bevisbörda. 

• lilly

Det kan inte stämmwa Har alltid fått lära mig att inget gäller förrän signaturen är på pappret,
    http://lawline.se/answers/angra-inganget-anstallningsavtal
    http://arbetsrattsjouren.nu/2013/03/angra-muntligt-anstallningsavtal-vad-galler.html

Muntliga avtal gäller, så om TS tackat ja spelar det ingen roll att hon inte har skrivit på något. Men somsagt, bevisbördan är svårare.

Svar på tråden Backa ur anställning?