Barncyklar, era erfarenheter?
Vi tittar runt på barncyklar, just nu på jakt efter en 16-tums. Detta är nytt för oss. Vad har ni föräldrar för erfarenhet av olika märken? Något märke ni höjer till skyarna och något märke ni avråder ifrån?
Vi tittar runt på barncyklar, just nu på jakt efter en 16-tums. Detta är nytt för oss. Vad har ni föräldrar för erfarenhet av olika märken? Något märke ni höjer till skyarna och något märke ni avråder ifrån?
Mina erfarenheter är att dessa cyklar i de flesta fall har fotbroms och handbroms.
Det är väl det jag reagerat på, barn lär sig trampa, men de har mindre koll på vilket håll det trampas. Så ibland blir det lite abrupta stopp när det trampas bakåt.
Dessutom, när de lärt sig trampa bakåt för att bromsa, då struntar de fullkomligt i handbromsen på styret. Eftersom en 16-tummare inte hänger med jättelänge (innan de ska ha en lite större cykel) så hade jag önskat att dessa hade båda bromsarna på styret i form av just handbromsar - för det är med största sannolikhet så bromsarna kommer se ut och fungera på deras nästa, lite större cykel. Och då blir det inlärningskurva på bromsandet, igen.
Märke vet jag inte, både Team Sportia och XXL säljer väl hyfsade hojar, det spelar ingen jätteroll med så små, men det jag såg upp med var ju vikten. Billiga och enkla barncyklar tenderar tyvärr att bli lite tunga, tillverkarna använder ju stålramar.
Jag köpte Specialized till mina. Både 16-tummarna och de första cyklarna de hade.
Det är att betrakta som märkescyklar och är dyra, men jag gjorde ett par klipp på Blocket.
De har ju aluminiumramar och lätta för barnen att flytta, lyfta, positionera, när de ska lära sig. En ganska viktig aspekt, att de ska orka lyfta.
Stödhjul introducerade jag aldrig för något av barnen. Börjar man inte med den skiten så lär de sig rätt från början istället. Mkt bättre.
/Puppa
Tack Rabarbarpuppa för bra text! Märket du nämner är nytt för mig. Bra tänkt gällande vikten, så att inte cykeln blir för tung. Att det är bakåttramparbroms är inget jag ser som en nackdel, snarare en fördel. Även vissa vuxencyklar har det, bl.a. min vintercykel och det känns tryggt.
Det jag snarare prioriterar är att cykeln har reflexer, lampor och att den håller för busiga skogsturer över stock och sten.
Jo, vi står nog mellan märken som de stora sportkedjorna har, typ XXL, team Sportia eller Stadiums märken. Någon som har erfarenhet om deras märken eller andra cykelmärken? Kvaliteten på Biltemas barncyklar? Någon som har erfarenheter?
Reflexer är det väl lag på, och det går ju att montera på vilken cykel som helst, oavsett märke eller storlek, så det är inget jag ser som ska behöva styra valet av cykel.
Lampor säger du, hur stora är barnen? De kanske är större än mina men för vår del är inte jag ute o cyklar med mina barn kvällstid eller efter mörkrets fall, så det vet jag inte så mycket om. Men det är samma där, lampor med effektiva LED-ljus i går att köpa på Clas Ohlson till rimlig peng och fästas på vilken cykel som helst, d.v.s återigen oavsett storlek och fabrikat.
En 16'' är fortfarande en ganska liten cykel, den har en ramstorlek som i sin konstruktion blir ganska kompakt/liten, d.v.s den har inga problem i hållfasthet avseende cykling på sämre vägar / stock o sten, det kommer gå utmärkt. Dessutom har ju dessa cyklar ofta rätt tjocka däck som är mjuka o bra för underlaget.
Nej, fotbroms är väl ingen jättegrej, jag hade ju själv fotbroms som barn och framöver lärde man sig ju självklart att bromsa med händerna istället. Det var väl en detalj jag tänkt lite på bara. Jag håller på o försöka lära mina att klämma åt handbromsen i kombination med fotbroms, och det går väl lite sådär...
XXL marknadsför ju Merida och Focus har jag för mig, det är tyska hojar, och de håller bra kvalité. Antar att de också har barncyklar av dessa fabrikat. Själv hade jag nog skaffat det om det nu inte blev Specialized för hela slanten. Specialized är en amerikansk tillverkare grundad 1974 och var det företag som introducerade den första serietillverkade mountainbiken på den tiden. Men som sagt, det är en märkeshoj och eftersom vi fick ett bra pris så blev det så. De håller också ofta ett vettigt andrahandsvärde, något som är ganska ovanligt på framförallt barncyklar.
Stadium har sitt märke Occano, men jag har för mig att de har återförsäljarlicens även för Scott - ännu en "märkescykel". Min fru kör Scott mountainbike, och det är fina hojjar, helt klart. Occano vet jag inte så mycket om, du får helt enkelt kolla vad Stadium har för barncyklar. Kläm o känn, likadant med Team Sportia.
Det är bara två grundregler här:
Man köper inte en cykel från Biltema.
Man köper inte en cykel från Cykelringen.
/Puppa
Hej igen Puppa!
Stort tack för ditt inlägg!
Ja, jag känner själv att jag vill undvika cykel från biltema... Men jag vill ändå ställa frågan här på Familjeliv, höra om andra har andra erfarenheter...
Jag vet inte vad det är lag på eller inte på barncyklar. Belysning är kanske "overkill" men reflexer ser jag som en självklarhet ska finnas på dem.
Just nu står vi mellan stadiums Occano ( men jag hittar inga som helst recentioner på den!), Merida ( säljs på Team sportia), Sjösala ( säljs på XXL) samt DBS (säljs på XXL) samt Crescent ( dock litet dyrare, säljs på Team Sportia)
Skulle gärna vilja hitta lite recentioner på dessa cykelmodeller
Ja, jag håller med om att det borde inte gå att misslyckas att bygga stabila, hållbara cyklar i 16-tumsklassen, men det gör det! Hos barnens farfar står en 40 år gammal cykel som har hållit för 2 ungar på fulltid och tre barnbarn på besök och den håller än! Det är en 16 eller 20 tums som våra knodd kan låna när de blir så stora och när de kommer på besök. Men syskonbarnen, som nu är i tonåren, har nött ut sina egna cyklar och jag tror inte syskonbarnen cyklade annorlunda på deras egna cyklar än vad de gjorde på cykeln som står i deras farfars garage och som nu är 40 år. Däremot har deras farfar lagat denna cykel många gånger och lyckats, men muttrat när han försökt laga de "moderna cyklarna" för det har inte gått att laga, enligt honom. Det jag alltså vill påstå, är att cyklar tyvärr inte är gjorda för att hålla flera generationer av ungar, som de gjorde för 40 år sedan. Visste jag att en ny cykel med säkerhet är lika bra nu som för 40 år sedan, skulle jag med glädje betalat mer för den. Men jag misstänker att alla har sjunkit i kvalitet...
Specialized har jag aldrig tidigare hört talas om och jag kan inte hitta någon återförsäljare nära, så den går nog bort, tyvärr... det bör vara lätt att känna och klämma på cykeln innan köp.
Inget konstigt. För 40 år sen byggde man cyklar av stål, stålet var antingen svenskt eller engelskt. Många av den tidens tävlingscyklar t.ex, hade stålrör från England oavsett om de var italienska eller franska, men idag är det mesta Kina-skit. Det är inte samma kvalité. Och på massproducerade cyklar till lite lägre pris kombinerar man i vissa konstruktioner på hojen med plastdetaljer, så gjorde man ofta inte förr. Så det rostar, och det spricker, och det är svårt att laga i många fall.
Specialized hittar du bl.a hos de större kedjorna Cykloteket och Sportson.
Här är ex på Cyklotekets utbud:
www.cykloteket.se/kategorier/cyklar/barncyklar/
/Puppa