Påträngande mormor och farmor...
Hej allihop!
Det här kanske låter gnälligt, men jag börjar känna panik! Jag har beräknat bf 22:a mars och oroar mig redan över hur barnets mormor och farmor lägger sig i både det ena och det andra. Jag är rädd för att det kommer att bli ett rent helvete för mig och min sambo när barnet kommer.
Mormor (min mamma) lägger sig i hur jag förbereder mig och hur förlossningen ska gå till - "du behöver ingen bedövning..." "...har du inte förberett bröstvårtorna för amning ännu?!" "ska du verkligen äta godis? Tänk på vikten." osv. osv. Hon planerar även att vara hemma hos mig och min sambo efter födseln, för enligt henne kommer jag behöva hjälp (vem vet, jag kanske varken behöver eller vill ha hjälp).
Min sambo irriterar sig också över alla barnprylar som min mamma köper, och säger att det känns som hon ska bestämma allt ang. barnet. Jag är självklart tacksam över all hjälp med dyra babyprylar (som vi kanske inte skulle haft råd att köpa själva), men jag förstår samtidigt att min sambo vill att vi själva ska bestämma hur vårt barn ska vara klädd osv.
Farmor (min sambos mamma) kladdar på min mage varje chans hon får och kommer med avlagda bebiskläder och ruckliga spjälsängar från 60-talet och skrämmande och rent av skadliga skötselråd. Hon har funderingar på att flytta till samma samhälle som mig och min sambo för att kunna vara här och passa barnet och hjälpa till så mycket som möjligt. Hon är snäll och trevlig, men jag känner bara att hon blir för mycket och väldigt påträngande.
Jag vet inte hur det kommer att bli och kännas efter förlossningen, men det kan ju vara så att jag och min sambo inte vill ha mormor och farmor inneboende hos oss bara för att vi får barn! Min mamma är väldigt känslig och tar lätt illa upp och likaså min sambos mamma.
Hur lägger man fram det här för dom utan att förolämpa och såra? Någon som har några tips om hur man behandlar och tar itu med klistriga och överengagerade mor- och farmödrar? Jag tycker att det här känns väldigt jobbigt, HJÄLP!
Hälsn. Lotta
v35+5