• Anonym (undrande)

Vikt och abilify

Hej! Någon här som gått upp i vikt av abilify? Ska vara viktneutral enligt min doktor.

• Svar på tråden Vikt och abilify
  • Astarte

Jag har tvärtom hört att man ofta går ner av Abilify. Jag har käkat dem något år nu och det har inte hänt något alls med vikten. Det är väl mer Zyprexa och liknande som man går upp av.

• Anonym (undrande)

Ja, återstår att se. Vill prova, har provat så mycket som inte fungerat. Precis börjat också, så svårt att säga något ännu. 

• Anonym (Linda)

Jag är ätstörd så jag är livrädd att gå upp.
    Äter Abilify och vikten står still:)

Vill du gå ner ska du be och få Topimax

• Anonym (också)

Har också abilify, ingen viktuppgång.

• Anonym (undrande)

Har faktiskt gått ner 1 kg på några dagar, märker lite sämre aptit. Är överviktig så vill gå ner i vikt. Tänker på vad jag äter och försöker ta raska promenader några dagar i veckan, klarar inte varje dag ännu. 

• Anonym (undrande)

Topimax, verkar ha väldigt mycket biverkningar och jag har inte epilepsi. Har gjort EEG som visade epileptiform aktivitet, inga anfall. Vet inte vad det innebär och inget jag medicineras för. Äter ju antidepressiva, ångestdämpande och denna abilify.  

• Anonym (undrande)

Blev tokig ikon, bortse från den!

• Anonym (Linda)

Topimax är stämningsstabiliserande oxå.

Har du bipolär kan du äta den.

• Astarte

Kom att tänka på en sak. Ni vet att ni har rätt till gratis tandvård med Abilify va? Landstinget går inte ut med det, man måste veta det själv, men om man ringer så får man det.

• Astarte
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2015-03-29 09:41:28 följande:

Vad snällt att du berättar det. Var hittar jag den infon???

Hej Linda!

Jag ringde till psykiatrin och sa "hej, jag har Abilify och vill ha "grönt kort"". Då fick jag ett papper hemskickat och sedan kom kortet på brevlådan. Jag fick höra det på viska.se första gången och det funkade för mig.

Jag frågade min läkare om det var diagnosen eller läkemedlet som gav rätten till kort och enligt honom är det läkemedlet / läkemedelsgruppen.
  • Astarte
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2015-03-29 09:57:30 följande:

Då ska jag ta det med min läkare imorron.
    Är det bra annars?
    Länge sedan...
    Såg dej i Åby sist tror jag

Ja, jag bor ju här nu. Underbart område! Allt är bara bra - jag har fått jobb!

För mig var det inga problem att få kortet. Sedan betalar man 120:- (var det sist) för ett tandläkarbesök och när frikortet (det frikortet som du har på Landstinget) är fullt så blir det gratis även på tandvård.
Svar på tråden Vikt och abilify