• Anonym (Vill flytta)

Studera vidare i Örebro, Uppsala eller Umeå?

Hej! Jag är riktigt taggad på att flytta. Länge har jag velat mellan Umeå, Uppsala eller Örebro. Känner inte till städerna speciellt väl. Örebro har jag aldrig ens varit i och Uppsala har jag bara passerat förbi med bil. Men det är något kring städerna som lockar mig till att flytta dit och enligt de bilder jag har sett från städerna verkar det vara fina och mysiga städer.

Kan du berätta lite om Umeå, Uppsala och Örebro? 
    Vilken stad tycker du jag ska välja? 

Jag har närmast till familjen om jag väljer Umeå, men samtidigt ogillar jag det långa vintervädret där uppe och skulle kunna tänka mig att flytta till södra Sverige åtminstone ett tag. Örebro verkar charmigt. Uppsala har bäst kommunikation till den ort där familjen bor (på grund av att Arlanda är nära).

• Svar på tråden Studera vidare i Örebro, Uppsala eller Umeå?
  • Mamori

Jag bor ju i Umeå så tycker att det är bästa staden av dina val men Uppsala verkar också mysigt. Tycker dock att folket är lite trevligare i Umeå. Det beror också på vad du ska plugga? Umeå har haft riktigt varma vintrar på senaste. Den här vintern blev det kallare än typ -5 under en vecka, resten har det legat kring 0-gradigt typ. Nu har vi tussilago Solig

• Anonym (C)

Uppsala är ju en väldigt bra studentstad! En nackdel att det inte är jättelätt att hitta bostad, men det brukar lösa sig.

• Giovanna

Vad har du tänkt plugga? Kursutbudet varierar ju i de olika städerna.

Jag har pluggat på Örebro universitet och staden ligger bra till, mittemellan Stockholm och Göteborg. Bra cykelvägar med lite backar.

Det byggs en hel del nya lägenheter och studentbostäder även om det fortfarande är brist som i alla större städer. Tips! Ställ dig i kö hos det kommunala bostadsbolaget ÖBO på en gång även om du inte bestämt dig för att flytta än. Det kostar inget att stå i kö.

Örebro har ett bra studentliv och är en schysst musikstad. Sveriges största musikfestival, Live at Heart, äger rum här. Fin natur omgärdar staden med fler fina naturreservat. Fråga om du undrar något mer!

• Anonym (Reccen)

Ska du vara student "på riktigt" är det Uppsala som gäller. Inget slår den staden som studentstad och plugga där, vara aktiv på en nation, gå på gasquer, baler, sexor, eller bara röja på Stockholms, är minnen för livet. Allt det där de andra universiteten har som traditioner, sillunch, champagnegalopp, forsränning, vårbalsfrukost, dubbelkvart, Flogstavrålet, manskörer, damkörer, serenader inför balen osv osv osv, är bara kopierat från Uppsala. Det ÄR svårt att hitta bostad men till och med det har blivit en del av myten och nästan alla är i samma sits, inneboende hos en liten tant i Berhåga, Luthagen (I wish!) Nåntuna eller Sunnersta. Välkommen till Uppsala, bostadsbrist sen medeltiden liksom. :)

Så om du bara ska plugga och få en examen är Umeå bra (skippa Örebro, ryktet är si så där men juristutbildningen ska vara bra) men vill du uppleva livet som student på riktigt är det bara Uppsala som gäller. Tro mig, fem år senare, inga planer på att flytta vidare haha!

• Anonym (Vill flytta)
    Mamori skrev 2015-03-25 20:20:59 följande:

Jag bor ju i Umeå så tycker att det är bästa staden av dina val men Uppsala verkar också mysigt. Tycker dock att folket är lite trevligare i Umeå. Det beror också på vad du ska plugga? Umeå har haft riktigt varma vintrar på senaste. Den här vintern blev det kallare än typ -5 under en vecka, resten har det legat kring 0-gradigt typ. Nu har vi tussilago Solig

Jag har sökt till två utbildningar, en "samhällsvetenskaplig" och en "medicinsk". Riktigt varma vintrar håller jag inte med om, jag har varit i Umeå några gånger denna vinter och tyckte inte det var varmt trots vad termometern visade Drömmer Men att det blivit varmare kan mycket väl stämma, men varmt är det inte för det  

Vart tycker du att man ska bo om man ska plugga i Umeå? Som jag har förstått det är det Ålidhem som gäller om man vill vara med i studentlivet? Mariehem har också studentrum och studentlägenheter men hur är Mariehem i jämförelse med Ålidhem? Jag har inga barn.

Umeå är den enda stad jag besökt och kan någonting om. Uppsala har jag bara åkt igenom med bil och Örebro har jag aldrig ens varit nära... Men du får gärna berätta lite om Umeå i alla fall
  • Anonym (Vill flytta)
    Giovanna skrev 2015-03-25 21:17:49 följande:

Vad har du tänkt plugga? Kursutbudet varierar ju i de olika städerna.

Jag har pluggat på Örebro universitet och staden ligger bra till, mittemellan Stockholm och Göteborg. Bra cykelvägar med lite backar.

Det byggs en hel del nya lägenheter och studentbostäder även om det fortfarande är brist som i alla större städer. Tips! Ställ dig i kö hos det kommunala bostadsbolaget ÖBO på en gång även om du inte bestämt dig för att flytta än. Det kostar inget att stå i kö.

Örebro har ett bra studentliv och är en schysst musikstad. Sveriges största musikfestival, Live at Heart, äger rum här. Fin natur omgärdar staden med fler fina naturreservat. Fråga om du undrar något mer!

Har ställt mig i bostadskö hos ÖBO för cirka ett-två år sedan
    Visst är det ganska korta kötider hos ÖBO?

Vilka områden i Örebro tycker du passar bäst för en student som både vill ha lugn och ro men också vara en del av studentlivet (fest, osv)? Jag vill gärna bo i ett fint område med mysiga hus/gårdar/natur.
  • Anonym (Vill flytta)
    Anonym (Reccen) skrev 2015-03-25 21:56:41 följande:

Ska du vara student "på riktigt" är det Uppsala som gäller. Inget slår den staden som studentstad och plugga där, vara aktiv på en nation, gå på gasquer, baler, sexor, eller bara röja på Stockholms, är minnen för livet. Allt det där de andra universiteten har som traditioner, sillunch, champagnegalopp, forsränning, vårbalsfrukost, dubbelkvart, Flogstavrålet, manskörer, damkörer, serenader inför balen osv osv osv, är bara kopierat från Uppsala. Det ÄR svårt att hitta bostad men till och med det har blivit en del av myten och nästan alla är i samma sits, inneboende hos en liten tant i Berhåga, Luthagen (I wish!) Nåntuna eller Sunnersta. Välkommen till Uppsala, bostadsbrist sen medeltiden liksom. :)

Så om du bara ska plugga och få en examen är Umeå bra (skippa Örebro, ryktet är si så där men juristutbildningen ska vara bra) men vill du uppleva livet som student på riktigt är det bara Uppsala som gäller. Tro mig, fem år senare, inga planer på att flytta vidare haha!

Låter trevligt, men vill absolut inte bo som inneboende.
    Skulle inte klara av det tyvärr :-/ 
  • Giovanna
    Anonym (Vill flytta) skrev 2015-03-29 10:57:10 följande:
    Har ställt mig i bostadskö hos ÖBO för cirka ett-två år sedan
    Visst är det ganska korta kötider hos ÖBO?

Vilka områden i Örebro tycker du passar bäst för en student som både vill ha lugn och ro men också vara en del av studentlivet (fest, osv)? Jag vill gärna bo i ett fint område med mysiga hus/gårdar/natur.
    Har du bara stått i kö ett-två år kan du kanske få lägenhet i Varberga, Baronbackarna, Vivalla, Oxhagen eller Brickebacken. De tre förstnämnda ligger på väster på andra sidan stan sett ifrån Universitetet, Brickebacken däremot ligger nära campus och det bor en del studenter där. Alla dessa områden har nära till fin natur.

Jag har trivts bra både i Varberga och Oxhagen och är välbekant med med både Baronbackarna och Brickebacken men inga av dessa områden hör till de mest eftertraktade. Mer eftertraktade områden kräver mycket högre köpoäng.

Studentlägenheter brukar vara kortare kötid (jag hoppas du står i kö både för vanliga bostäder och studentbostäder?) Runt campus finns flera studentområden, i Tybble tex. Grankotten ska undvikas om du vill ha en "riktig" lägenhet och inte en barack.

Jag skulle rekommendera Brickebacken om du vill leva studentliv med nära till campus utan att bo i studentkorridor. Jag bodde i Oxhagen när jag pluggade, 25 min på cykel till Universitetet. Jag trivdes bra i Oxhagen men det finns ju närmare områden.

Om du kollar på ÖBO:s sida tror jag du ska kunna se statistik över hur många köpoäng som krävs i genomsnitt förr ett visst område.

Ett annat alternativ är förstås att söka privat och kolla andrahandslägenheter.
  • Mamori
    Anonym (Vill flytta) skrev 2015-03-29 10:54:01 följande:
    Jag har sökt till två utbildningar, en "samhällsvetenskaplig" och en "medicinsk". Riktigt varma vintrar håller jag inte med om, jag har varit i Umeå några gånger denna vinter och tyckte inte det var varmt trots vad termometern visade Drömmer Men att det blivit varmare kan mycket väl stämma, men varmt är det inte för det  

Vart tycker du att man ska bo om man ska plugga i Umeå? Som jag har förstått det är det Ålidhem som gäller om man vill vara med i studentlivet? Mariehem har också studentrum och studentlägenheter men hur är Mariehem i jämförelse med Ålidhem? Jag har inga barn.

Umeå är den enda stad jag besökt och kan någonting om. Uppsala har jag bara åkt igenom med bil och Örebro har jag aldrig ens varit nära... Men du får gärna berätta lite om Umeå i alla fall

För den medicinska utbildningen så är ju Umeå bäst, det är ju vad vi är bra på här Solig Du kanske hade otur med vädret när du åkte förbi, men annars verkar det ha blivit varmare varje vinter så det går nog åt rätt håll om man säger så Drömmer
    Jag har bott längst på Mariehem och tycker att det är absolut bäst. Ålidhem är ganska fult och stökigt, och allt ser likadant ut. Gillar man att söka upp fester varje helgdag så är det kanske bra. Mariehem är lugnare, finare och med mer grönområden nära, men det finns fester här med. Från Mariehem tar det 3 min med buss till universitetet eller ca 15-20 min att gå. Det går jättebra bussar (3 olika linjer) in till stan och man är där på 10 min. Det är ganska lätt att få egen lägenhet på Mariehem om man vill det, i Ålidhem är det nog mestadels studentrum som gäller tror jag. Andra bra områden är Ålidhöjd (ligger mellan Ålidhem och universitetet), Berghem (nära universitetet på andra sidan), Tunnelbacken och väst på stan.
    Jag skulle dock rekommendera Mariehem, alla de i min klass som bodde här var jättenöjda och valde att bo kvar på området även när de flyttade ihop/flyttade isär och så. En kompis till mig gjorde slut med sin flickvän som bodde på Mariehem och flyttade isär, flyttade ihop och isär typ tre gånger under utbildningen och varje gång de flyttade isär fick han en ny fin 1a på mariehem inom 1-2 månader, så det borde inte vara så svårt.

Oftast så bor 50% av klassen på Ålidhem, 30% på Mariehem och 20% på andra ställen.

• Anonym (ÄLSKA UMEÅ)

Jag älskar Umeå... bodde som student på Ålidhem i korridor och stortrivdes, trots att området är fult. Det har också sin charm. I Umeå åker man inte buss, man cyklar överallt, året runt. Vintrarna suger dock, även om de har blivit varmare har de inte blivit kortare, bara slaskigare...

Vilken stad man ska välja tänker jag beror på vad man gillar. Vill man ha det studentikosa kanske man ska välja Uppsala framför Umeå, för att traditionen med nationer är mycket starkare där. I Umeå finns det ett bra utbud av kultur i form av opera, teater, film, m.m., flera årliga festivaler, som jazz, film, folkmusik etc. Men man väljer kanske Umeå framför allt om man är en sportig typ, för IKSU har väldigt fina träningsanläggningar (jag är inte sportig och är aldrig på IKSU, men jag har förstått att det är en bra grej med stan. Älskar Umeå ändå).

• Anonym (H)

Kan du inte tänka dig att bo med andra eller köpa din lägenhet är Uppsala kört bostadsmässigt. De val som finns för en student är att bo i korridor, inneboende, i kollektiv, husvagn, tält eller hosta upp några miljoner. De som får tag i ett korridorsrum på 10 kvm jublar. Då får de dela kök med flera andra. Uppsalahem har kötider på 6-15 år beroende på området. Heimstaden likaså. Soc hjälper INTE till med att hitta boende.

• Anonym (C)
    Anonym (H) skrev 2015-03-30 13:21:00 följande:

Kan du inte tänka dig att bo med andra eller köpa din lägenhet är Uppsala kört bostadsmässigt. De val som finns för en student är att bo i korridor, inneboende, i kollektiv, husvagn, tält eller hosta upp några miljoner. De som får tag i ett korridorsrum på 10 kvm jublar. Då får de dela kök med flera andra. Uppsalahem har kötider på 6-15 år beroende på området. Heimstaden likaså. Soc hjälper INTE till med att hitta boende.

Det är ju bara i början det är så. Första terminen, sen hittar ju de flesta egna lägenheter. Nationerna har oxå bostäder. Alla som jag umgås med har egna hyreslägenheter. Deras grannar likaså :)
  • Anonym (Uppsalabo)

Jag pluggade inte här i Uppsala men har nu bott här i 7 år och har varit här på helgerna i ytterligare 5 år. (särbo) Har varit en hel del på nationerna och firat Valborg säkert 10 ggr. (slutade för några sen när vi fick barn)

Jag ångrar att jag inte pluggade här. Det måste vara den ultimata studentstaden. Även för oss som inte pluggar är det en otroligt bra stad att leva i. Det är lagom stort, inga bilköer, ingen större trängsel, det är cykelavstånd till det mesta. Men ändå hyfsat utbud av restauranger och affärer. 

Att flyga utrikes är supersmidigt. 15 minuter med tåg till Arlanda. Att åka till Stockholm för att gå på konsert, shoppa eller nåt är nästan lika smidigt som om man bodde i en Stockholmsförort. 40 minuter med tåg till centralen och tågen går flera ggr i timmen. 

Jag skulle säga att Uppsala är Sveriges bästa stad att bo i. Just med tanke på läget. Visst, Umeå är säkert trevligt och så men... Det ligger faktiskt lite ute i periferin vare sig man vill det eller inte. Här från Uppsala kan man pendla till Stockholm, Gävle, Enköping, Sandviken, Västerås osv på ca en timme. Det innebär att man har en väldigt stor arbetsmarknad till förfogande. Bor man i Umeå så är det Umeå man är hänvisad till. 

Svar på tråden Studera vidare i Örebro, Uppsala eller Umeå?