• Gråberget

När skall restskatten vara betald?

Hej!
    Fick restskatt på 20.000:- (Jippie...!)
    Nu är frågan när den skall vara betald, hittar inte det någonstans utan får lite olika bud??
    Enligt min pappa (som brukar ha koll) skall den betalas in under april för att slippa att det läggs på ränta, men jag har för mig att det är i november.
    Förra året fick jag restskatt på 500:- och de betalade jag in i november utan att de växt med någon ränta.

Sen nästa fråga, vad ligger räntan på?
    är det 1,25% (som jag såg någonstans) så har jag sparkonto med högre ränta och då kan ju pengarna hellre växa till sig där till slutet av året.
    Någon som vet??!!

• Svar på tråden När skall restskatten vara betald?
  • Birgitta02

På 20 000 kr hittade jag inte något om. Och varför står det "den 5 maj" på slutet. Väldigt luddigt.

• Gråberget

Precis!
    Visst är det luddigt...
    Jag har ju restskatt på mindre än 30.000:- så då är frågan om jag kan vänta med att betala?

Har fonder som idag är värda 17.000:- men som har gått bra och jag tänker att det finns en chans att de går upp till 20.000:- (eller närmare iaf) om jag väntar till november, så slipper jag låna pengar av någon.

• Birgitta02

Senast 5 maj ska du betala alltså. Om det är under 30 000 och du vill undvika ränta.

Svar på tråden När skall restskatten vara betald?