• xMALINx

Någon som haft Hjärnhinneinflammation!?!?!

Våran son på 14 månader har precis blivit utskriven efter två veckors sjukhusvistelse pga en hjärnhinneinflammation (bakteriell).

Undrar lite om det är nån som har vart med om samma grej?? Mycket frågor som snurrar i huvudet just nu.....

• Svar på tråden Någon som haft Hjärnhinneinflammation!?!?!
  • Max mamma

Nej...men undrar hur ni upptäckte det?

trodde barnen var vaccinerad mot det?!

• Mamasnest

Jag hade det när jag var 8 månader gammal. De trodde inte att jag skulle klara det, men bebisar är starkare än man tror.

Hoppas att sonen mår bättre nu.

• qaz

min kusin har däremot haft för två år sen.han var nära döden vill jag lova.hade bla dålig hörsel länge efter och tålde inte starka ljud.han låg i hudiksvall på lass,de sa där att de i sitt område fick in ca 2 fall per år.

• xMALINx

Max mamma=>
    Rasmus hade haft hög feber (tecken nr 1) i 4 dagar och var riktigt medtagen så vi åkte in till barnakuten eftersom jag var rädd att han höll på att bli uttorkad. Väl där konstaterar dom en öroninflammation på ena örat (förmodligen boven i dramat) och dom vill under narkos snitta trumhinnan och suga ut vätskan bakom.
    Efter narkosen får vi komma upp på avd och ena ssk tycker att han är stel i nacken (tecken nr 2) så hon vill att läkaren ska titta på honom. Doktorn kommer och konstaterar att han med största sannolikhet har hjärnhinneinflammation men vill ta ett ryggmärgsprov för att vara på den säkra sidan. Provet tas men dom får inte ut tillräkligt med vätska för att kunna analysera ordentligt.

Det var riktigt vidrigt!! Höra ens barn skrika av smärta när dom ska försöka böja honom och komma in mellan kotorna..... *hua*

Efter provet på väg tillbaks till rummet så börjar han iaf att krampa och efter en dos med stesolid så rullas vi ner på IVA. Jag var helt övertygad om att jag skulle åka hem utan Rasmus...

När vi kom in så tog dom en snabbsänka på honom som visade 250! Under 5 är normalt och en förkylning ligger på ca 30-50.

Alla läkare som vi har vart i kontakt med (har blivit en del dom sista veckorna) har sagt att det var tur att vi kom in när vi gjorde.... Ingen vet om han hade levt idag om vi väntat en dag till!

Spann iväg lite här nu men jag behövde tydligen få skriva av mig lite......
    Tecken på hjärnhinneinflammation är iaf:
    - Hög feber
    - Stelhet i nacke
    - Kräkningar
    - Ljud och ljuskänslig
    mm
    Sen finns det två olika sorters hjärnhinne inflammationer också, virus och bakteriell.
    Den som kommer av virus är inte lika farlig, tar längre tid att bli sjuk och mycket vanligare (500-1000/år).
    Den bakteriella (som Rasmus hade) är snabbare, farligare och väldigt ovanlig (
    Tack, han mår mycket bättre!
    Ja, dom är värkligen tåligare än man tror!!

=>qaz
    Var det "bara" hörsel som var nedsatt på honom?? Han har inte fått några andra följdsjukdommar av det??

• xMALINx

ARGH!!!! Försvann en del i ovanstående inlägg....

Den bakteriella är mindre än 100/år

Dom blir inte vaccinerade mot hjärnhinneinflammationen i sig men däremot är det en annan bakterie som man har vaccinerat bort som förr var vanlig bov till sjukdommen.

Hmmm.... Känns som att man snart kan doktorera i ämnet!!

Mamasnest=>
    Tack, han mår mycket bättre!
    Ja, dom är värkligen tåligare än man tror!!

• Majsan70

Vår dotter hade det när hon var 8 månader gammal. Hon fick meningokock meningit, den värsta bakteriestammen dessutom. Hon dog nästan på kuppen. LÅg kopplad till maskiner och med vak i ett par dygn.

• xMALINx

Majsan70=>
    Är hon helt frisk idag eller har hon preblem med nåt efter??
    Mycket sånna frågor man har nu....
    Rasmus hade en orsakad av pneumokocker.....

• LottaRos

Mina föräldrars bästa vänners ena barn fick det 8 år gammal. Fruktansvärd huvudvärk som bara blev värre var symptom.

Han överlevde, men blev handikappad. Förlamades på ena sidan av kroppen, uppifrån o ner, tappade allt tal o alla kunskaper.

Så småningom blev han bättre, han fick lära sig prata igen o lära sig allt han kunnat innan, äta, rita, allt! Han återfick mycket av sin rörelseförmåga, men är fortfarande delvis förlamad i ansiktet, har nedsatt rörlighet i benet o armen är helt förlamad.

Han blir aldrig helt återställd.

• Majsan70

Malin

För nästan precis ett år sedan blev hon helt friskförklarad. Vi har efter sjukdomen varit på mängder av olika undersökningar. De har kollat hörseln ett antal ggr, de har gjort neurologiska tester, de har gjort EEG eftersom hon fick kramper ett tag efteråt. Sen har de kollat lite annat oxå.

De är mycket förvånade över hennes otroligt snabba tillfrisknande som dessutom är helt utan men. Hon blev sjuk fruktansvärt fort med en sänka som gick från 30 till runt 400 på endast 12 timmar. När de fick in henne så var hon döende och då hade vi ändå varit på sjukhuset 12 timmar innan alltså.

Det var en tuff tid, så jag vet vad ni går igenom. Dagen efter hemkomst från sjukhuset, tyckte läkarna dessutom att jag gott kunde gå o jobba... FINE!!! Chocken på sjukhuset gick över i panikångest och det tog nästan 1,5 år för mig att bli av med den...

• xMALINx

Majsan70=>
    Vet inte vad jag ska säga!!
    Är fortfarande pissed på den läkaren som skrev ut oss och som skrev TFP till den dagen.... Sa det att jag kan ju inte sätta honom på dagis imorgon. Jodå, det är inga problem, tyckte hon!
    Då tog det hus i helvete och jag fick tag på en annan läkare så nu ska vi vara hemma i dom närmaste 2 veckorna och sen får vi höra av oss om vi behöver vara hemma mer!

Hur längesen är det eran dotter var sjuk??

Svar på tråden Någon som haft Hjärnhinneinflammation!?!?!