• Anonym (tillbaka)

Hur ofta rapporteras poäng in till CSN?

Hej!

Om man inte har tagit minst 45 av 60 poäng under ett läsår måste man ju läsa in poäng innan man på nytt kan få CSN. Låt oss säga att jag saknar 10 poäng, men läser en kurs som är värd 30 poäng som har flera delmoment (värda t ex. 6,5 poäng) och att dessa delmoment har egna tentor. Rapporteras dessa resultat in till CSN direkt (så att jag har tagit 13 poäng ca halvvägs in på terminen) eller är det först efter att hela kursen på 30 poäng har avslutats som resultatet rapporteras in?

Jag har redan ställt denna fråga direkt till CSN, men de sa bara att beslut tas vid ansökan, så jag testar här istället då det ändå är en väldigt allmän fråga.

Tacksam för svar! Glad

• Svar på tråden Hur ofta rapporteras poäng in till CSN?
  • Kerubmamman

När det gäller tentor brukar skolan registrera i ladok på en gång. Om de inte gör de kan du be kursansvarig att skriva ett intyg till CSN att du har klarat 13 hp i kurs XXXX fram till och med 15/4-2015 eller liknande. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (tillbaka)
    Kerubmamman skrev 2015-03-26 12:48:56 följande:

När det gäller tentor brukar skolan registrera i ladok på en gång. Om de inte gör de kan du be kursansvarig att skriva ett intyg till CSN att du har klarat 13 hp i kurs XXXX fram till och med 15/4-2015 eller liknande. 

Åh, det skulle ju vara smidigt. Jag ska kolla upp det. Tack för svar! :)
  • Eget ansvar

Resultat rapporteras inte till CSN per automatik. De hämtar resultatet vid behov, alltså när du gör en ansökan. Man får själv hålla reda på hur många poäng som fattas och när man läst igen dessa genom ladok. Det finns ingen vits med att söka csn om man vet att det fattas poäng, då får man bara avslag eftersom det resultatet som csn hämtar är otillräckligt. Men precis som ovan skriver så rapporterar skolan in avklarade poäng när tentan är rättad.

• Anonym (Beror på)

Jag läste en kurs på då 20 p och den bestod av mindre delkurser men jag kunde inte få tillgodoräkna mig delkurserna om jag inte klarade dem alla. Som tur var gick de även som enbart delkurser så jag fick ansöka om att tillgodoräkna mig poängen så att de tre delkurser jag klarat räknades separat och jag därmed inte blev "av" med alla 20 p för en tentamiss. Kan vara ett alternativ om din kurs ses som en helhet, alltså 30 hp. :)

• Anonym (Beror på)

Men mot tillgodoräknande var vid uttagande av examen så. kanske inte är nödvändigt i ditt fall förresten.

• Anonym (tillbaka)
    Eget ansvar skrev 2015-03-26 13:34:36 följande:

Resultat rapporteras inte till CSN per automatik. De hämtar resultatet vid behov, alltså när du gör en ansökan. Man får själv hålla reda på hur många poäng som fattas och när man läst igen dessa genom ladok. Det finns ingen vits med att söka csn om man vet att det fattas poäng, då får man bara avslag eftersom det resultatet som csn hämtar är otillräckligt. Men precis som ovan skriver så rapporterar skolan in avklarade poäng när tentan är rättad.

Tack! 

Jag kanske borde förklara mina omständigheter lite närmare: Jag läser in mina saknade poäng på distans under föräldraledighet, men planen är att börja ett program på heltid vt-16. Då kommer vi behöva skaffa lägenhet i närheten av studieorten och för att få lägenhet måste vi självklart ha bevis på inkomst, så därför blir det smidigare ju snabbare jag kan få besked om studiemedel. Om jag ansöker i okt/nov och då uppfyller poängkraven kommer jag alltså bli godkänd av CSN, även om dessa poäng ingår i en kurs som ännu inte är slutförd?

Har dålig koll på detta då jag bara har studerat utomlands och där hade man en stor tenta vid terminsslutet istället för flera små som det oftast verkar vara i Sverige :)
  • Anonym (tillbaka)
    Anonym (Beror på) skrev 2015-03-26 13:41:44 följande:

Jag läste en kurs på då 20 p och den bestod av mindre delkurser men jag kunde inte få tillgodoräkna mig delkurserna om jag inte klarade dem alla. Som tur var gick de även som enbart delkurser så jag fick ansöka om att tillgodoräkna mig poängen så att de tre delkurser jag klarat räknades separat och jag därmed inte blev "av" med alla 20 p för en tentamiss. Kan vara ett alternativ om din kurs ses som en helhet, alltså 30 hp. :)

Anonym (Beror på) skrev 2015-03-26 13:43:02 följande:

Men mot tillgodoräknande var vid uttagande av examen så. kanske inte är nödvändigt i ditt fall förresten.

Tack för svar! 

Kursen jag läser finns inte som separata delkurser, så det alternativet har jag tyvärr inte.

csn.se finns detta exempel: "Exempel - Hugo läser in 15 hp fyra veckor in på terminen. Hugo börjar studera vecka 36. Under förra läsåret klarade han 30 hp. Kravet är 45 hp. Vecka 39 har han läst in de 15 hp han saknade. Det innebär att Hugo kan få studiemedel från terminsstarten vecka 36."

Brukar 15-poängskurser bara ta en månad eller är det mer troligt att Hugo har uppnått 15 poäng genom att ha slutfört flera olika delkurser samtidigt? Har som sagt dålig koll på hur det funkar vid svenska universitet. 

• Eget ansvar
    Anonym (tillbaka) skrev 2015-03-26 13:49:16 följande:

Tack! 

Jag kanske borde förklara mina omständigheter lite närmare: Jag läser in mina saknade poäng på distans under föräldraledighet, men planen är att börja ett program på heltid vt-16. Då kommer vi behöva skaffa lägenhet i närheten av studieorten och för att få lägenhet måste vi självklart ha bevis på inkomst, så därför blir det smidigare ju snabbare jag kan få besked om studiemedel. Om jag ansöker i okt/nov och då uppfyller poängkraven kommer jag alltså bli godkänd av CSN, även om dessa poäng ingår i en kurs som ännu inte är slutförd?

Har dålig koll på detta då jag bara har studerat utomlands och där hade man en stor tenta vid terminsslutet istället för flera små som det oftast verkar vara i Sverige :)

Om kursen och registrering av poäng är beroende av att hela kursen är avslutad så måste dessa finnas registrerade innan du kan få ok av csn. Har du tentat under terminen och fått poäng för dessa dvs avslutat delkurser så spelar det ingen roll om huvudkursen är avslutat bara du uppnått de poäng som fattades. Så om det fattas 10 poäng för att få csn så kan man skriva in sig på en termin dvs 30 poäng. Det innebär att du kommer ha uppnått dessa 10 poäng innan terminen är slut och då få ok hos csn. Antingen tentas dessa delkurser under terminens gång eller så kan man få intyg av skolan som talar om hur många poäng de anser att man klarat vid en viss tidpunkt.

Kan tala om att csn har otroligt hög belastning just nu så det kan ta ett tag innan man får besked.
  • Eget ansvar

Kanske ska tillägga att de poäng man läser in för att "fylla upp " är sedan förbrukade och kan inte ingå i nästa följande års studier. De tillfaller den period man kompletterar.

• Anonym (tillbaka)
    Eget ansvar skrev 2015-03-26 14:14:44 följande:
    Om kursen och registrering av poäng är beroende av att hela kursen är avslutad så måste dessa finnas registrerade innan du kan få ok av csn. Har du tentat under terminen och fått poäng för dessa dvs avslutat delkurser så spelar det ingen roll om huvudkursen är avslutat bara du uppnått de poäng som fattades. Så om det fattas 10 poäng för att få csn så kan man skriva in sig på en termin dvs 30 poäng. Det innebär att du kommer ha uppnått dessa 10 poäng innan terminen är slut och då få ok hos csn. Antingen tentas dessa delkurser under terminens gång eller så kan man få intyg av skolan som talar om hur många poäng de anser att man klarat vid en viss tidpunkt.

Kan tala om att csn har otroligt hög belastning just nu så det kan ta ett tag innan man får besked.
    Jag hittade precis något lovande. Jag läser just nu en kurs på 7,5 hp som är indelad i 1,5 hp-delar, varav en är rättad och klar. På studentportalen kan man skapa intyg och i det intyget står det att jag har uppnått 1,5 hp och att detta är ett utdrag ur registret för studiedokumentation.

Om jag har förstått det rätt innebär det alltså att om jag ansöker om studiemedel i november kommer CSN ha tillgång till detta register och se att jag då har de poäng som krävs?
  • Anonym (tillbaka)
    Eget ansvar skrev 2015-03-26 14:27:40 följande:

Jupp

Tack så mycket! Då blir det betydligt mindre stressigt än jag trodde Skrattande
  • Eget ansvar
    Anonym (tillbaka) skrev 2015-03-26 14:30:01 följande:

Tack så mycket! Då blir det betydligt mindre stressigt än jag trodde 

Inga problem

Skulle man vara osäker går det alltid att ladda upp dokument när man gör ansökan. Det är oftast bara gamla resultat från dackefejden eller från utlandsstudier dock som csn inte har möjlighet att hämta.
Svar på tråden Hur ofta rapporteras poäng in till CSN?