• Sommarfrö

litet foster

Hej,

Idag var vi på vårt tredje ultraljud. Vi var på ett kub ul i slutet på januari som visade lägsta möjliga risk för kromosomfel och de vanligaste missbildningar. Den 11mars var vi på vårt rul. Där fostret såg fint ut men barnmorskan kunde inte se alla inre organ ordentligt. Så vi fick idag komma på en extra koll.

Fostret verkade vara okej, dock har det inte vuxit som förväntas till denna vecka, en dag större tyckte jag barnmorskan sa att fostret hade vuxit sen 11e mars.(förutom lårbenet, som vuxit mer än mage och huvud) Dessutom tyckte barnmorskan att det såg ut som att det fanns för lite fostervatten.

Frågade ju så klart vad det här kan bero på och hur det påverkar fostret. Hon svarade att det kan vara tillväxthämmat eller vara sjuk i kromosomfel som inte vi känner till genom kuben.

Vi fick tid för specialultraljud på måndag, men är naturligtvis jätteorolig. Har ju kommit halvägs redan och det är mycket att ta ställning till om barnet visar sig vara väldigt sjukt, alternativt gå hela vägen ut med förlite fostervatten vilket inte kan vara bra?

Någon som varit med om något liknande? <3

• Svar på tråden litet foster
  • Elyssa81

Hur har det gått för er? Har ingen erfarenhet själv, men förstår att det måste vara jättejobbigt!

• Sommarfrö

Vi fick träffa en läkare som tittade på vårt barn och kunde inte hitta några uppenbara "fel" på just barnet. Hade bra blodgenomströmmning i navelsträngen och moderkaka. Dock är den förväntade fostervattenmängden liten i förhållande till veckan, men ligger inom gränsvärdet fast lågt. Tillväxten visade sig vara en vecka efter i den nya mätningen, men fortfarande svårt att göra dessa mätningar pga utrymmet och fostervattenmängden. Vi tog ett fostervattenprov och jag ska lämna blodprov imorgon. Bara vänta och se. Gör ont i kroppen av all denna oro och ängslan.

Gustaf - 20111116
  • Sommarfrö

Imorgon ska jag göra en magnetröntgen för att dubbelkolla njurarna framförallt men jag antar att man kollar andra organ också när de ändå tar bilder. känns fortfarande som en enda lång mardröm. Ska träffa en läkare imorgon och förhoppningsvis blir jag sjukskriven. Har sjukskrivit mig själv den senaste veckan. Hur ska man orka jobba när situationen är som den är?

Gustaf - 20111116
  • Minxy
    Sommarfrö skrev 2015-03-31 19:48:25 följande:

Imorgon ska jag göra en magnetröntgen för att dubbelkolla njurarna framförallt men jag antar att man kollar andra organ också när de ändå tar bilder. känns fortfarande som en enda lång mardröm. Ska träffa en läkare imorgon och förhoppningsvis blir jag sjukskriven. Har sjukskrivit mig själv den senaste veckan. Hur ska man orka jobba när situationen är som den är?

Gustaf - 20111116
    Hoppas allt går bra imorgon!
  • Mamori

Lycka till och hoppas att det går bra! Jag hade också litet foster, typ 40% tillväxthämmat eller vad de sade. Hade också bra genomströmning och fostervatten ok fast i lägre delen av skalan. Fick gå på flera tillväxtultraljud men inget annat, gjordes inget fostervattenprov eftersom jag var så ung. Han föddes 8 dagar efter BF och var då beräknad enligt tillväxtultraljud att väga ca 2 kg men när han kom ut vägde han 3,2 så de hade beräknat lite fel.

Han har autism nu (vet inte om det är kopplat överhuvudtaget, förmodligen inte) men har alltid varit fysiskt frisk, inga genetiska fel eller andra fel som kan hittas överhuvudtaget.

• Sommarfrö

vet egentligen inte vad jag vill med denna tråd, antagligen greppar jag efter halmstrån och vill hitta svar på varför det här händer mig och det barn jag bär inom mig. Ett barn jag önskar mig mest av allt på denna jord. Vill få svar på om det finns något som kan förhindra att hon dör. Vill att hon ska vara frisk. Det finns verkligen ingen tröst i det här just nu. All denna väntan på information om hur barnet mår alla tester som ska göras... Känns som vi lever i ett vakum.

MR-röntgen gick bra, dock vet vi inte vad bilderna visar. Men nu får vi vänta, antagligen hela påsken innan vi får något ytterligare besked. Om nu inte läkaren hör av sig på telefonen imorgon. Jag blev även sjukskriven denna månad. En klen tröst att inte behöva gå till jobbet med all denna sorg.

Gustaf - 20111116
  • Sommarfrö

Tänkte bara skriva en rad (för dem som läser) och berätta att vi varit på ny kontroll idag och fått reda på mer omkring provsvaren. Bebisen hade växt med i den kurvan den ligger i nu. Fostervattenmängden hade ökat lite så det såg stabilt ut. Inga kromosomfel på detta första snabbprov. Inte heller några infektioner. MR-röntgen såg bra ut och vi ska på en ytterligare koll på hjärtat imorgon. Men det var bara för säkerhetsskull sa läkaren. Sen får vi väl följa upp med kontroller eftersom här vartefter, så att inte bebisen stannar av igen på växten. Skönt! Tack för stöttning under de där jobbiga dagarna förra veckan!

Gustaf - 20111116
  • Elyssa81

Vad härligt att höra. Känns det som att du kan slappna av lite mer? Förstår att det är hemskt att genomgå något dylikt.

• billies
    Sommarfrö skrev 2015-04-07 17:53:50 följande:

Tänkte bara skriva en rad (för dem som läser) och berätta att vi varit på ny kontroll idag och fått reda på mer omkring provsvaren. Bebisen hade växt med i den kurvan den ligger i nu. Fostervattenmängden hade ökat lite så det såg stabilt ut. Inga kromosomfel på detta första snabbprov. Inte heller några infektioner. MR-röntgen såg bra ut och vi ska på en ytterligare koll på hjärtat imorgon. Men det var bara för säkerhetsskull sa läkaren. Sen får vi väl följa upp med kontroller eftersom här vartefter, så att inte bebisen stannar av igen på växten. Skönt! Tack för stöttning under de där jobbiga dagarna förra veckan!

Gustaf - 20111116
    Oj vilken mardröm att gå och vänta, men vad skönt att det inte verkar vara några större (vad ni vet än iaf, håller alla tummar) fel! Vilken vecka är du i nu? Hoppas det går bra imorgon!
  • Sommarfrö
    billies skrev 2015-04-07 20:36:09 följande:

Oj vilken mardröm att gå och vänta, men vad skönt att det inte verkar vara några större (vad ni vet än iaf, håller alla tummar) fel! Vilken vecka är du i nu? Hoppas det går bra imorgon!

Är i vecka 22 (21+2) men bebis är i växten i vecka 20+. Ja det känns lite lugnare i själen nu. Men läkaren var bestämd kring att detta måste följas upp noga framöver så det inte sker någon mer oroande utveckling. Så det gör ju att man inte kan släppa detta helt och bara njuta.
    Gustaf - 20111116
Svar på tråden litet foster