• Sharlye

Lämna referenser, hur gör man?

Hej!

Ska till en arbetsintervju nästa vecka och ska lämna 2 referenser för någon som jag jobbat för.

Kan jag lämna referenser från 2 olika men samma jobb? Det är 2 olika chefer som jag haft under tiden som jag jobbat.

Måste jag fråga dom innan jag lämnar en referens?

Kan jag välja någon som inte varit chef men som har varit min handledare/arbetsledare?

Har aldrig behövt göra detta förut så det är lite nytt ;) Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Lämna referenser, hur gör man?
  • Mytime

Du kan även ha en kollega som referens. Behöver inte va nån överordnad.

Bra om dem du lämnar som referenser vet om de ifall den du söker jobb hos nu vill kontakta dem. Kan ju bli lite knasigt om de inte e förberedda på att nån kan komma att ringa för att ställa frågor om dig o ditt tidigare arbete.

• Sharlye
    Mytime skrev 2015-03-26 17:03:50 följande:

Du kan även ha en kollega som referens. Behöver inte va nån överordnad.

Bra om dem du lämnar som referenser vet om de ifall den du söker jobb hos nu vill kontakta dem. Kan ju bli lite knasigt om de inte e förberedda på att nån kan komma att ringa för att ställa frågor om dig o ditt tidigare arbete.

Okej, för jag tänkte på att hon sa att jag måste lämna referenser från någon jag jobbat "för", men det spelar alltså ingen roll?

Hur ska man lägga fram det till en gammal chef då om man vill ha han som referens när vi inte ens jobbar tillsammans längre?
  • sportpappa
    Sharlye skrev 2015-03-26 17:06:25 följande:
    Okej, för jag tänkte på att hon sa att jag måste lämna referenser från någon jag jobbat "för", men det spelar alltså ingen roll?

Hur ska man lägga fram det till en gammal chef då om man vill ha han som referens när vi inte ens jobbar tillsammans längre?
    Vilken typ av referenser som är aktuellt beror på vad du vill förmedla för bild av dig och vad de vill ha för referenser.
    Jag försöker ha en blandning av referenser: Chef, projektledare, kollega. Då kan de ge en bild av mig från olika synvinklar.

Tanken med referenser är att de ska ringa upp dem och fråga hur du var att arbeta med, dina starka och svaga sidor osv. Därför är det jätteviktigt att de i förväg vet om att de troligtvis blir uppringda med frågor om dig. Om de i förväg inte vet om det och är förberedda så kan de bli väldigt överraskade och försämra dina chanser till anställning. Det värsta är om de inte ens vet vem du är. Dina referenser måste alltså vara någon som kan beskriva dig och hur du är på en arbetsplats och kanske även lite personliga kvalitéer.

Du lägger fram det till dem genom att fråga om de vill vara referenser för jobbet du söker. Du beskriver jobbet som du sökt så de vet vad det gäller. Ställ helst lite kontrollfrågor till dem så att du vet att det är en bra referens. Om de inte ger en positiv bild av dig så bör du hoppa över att ha dem som referens.

Det finns flera sidor på nätet med vilka frågor man bör ställa en referens så sök lite och kolla där.
    En av alla:
    recruiter.monster.se/hr/hr-best-practices/rekrytering-anstallning-rad/granska-kandidater/de-basta-fragorna-att-stalla-till-en-referens.aspx
  • Dixie
    Sharlye skrev 2015-03-26 17:06:25 följande:
    ett sådant samtal ringde jag idag - det gick ungefär så här; 

Hej Lisa! Det är Klara Anderson! 
    Hej - hur är läget. 
    Jo, bara bra! Jag har blivit kallad på en intervju för en ny tjänst och de vill gärna ha en referens - är det ok om jag uppger dig som referens? 
    Ja, visst det går bra! 
Svar på tråden Lämna referenser, hur gör man?