Sharlye skrev 2015-03-26 17:06:25 följande:
Okej, för jag tänkte på att hon sa att jag måste lämna referenser från någon jag jobbat "för", men det spelar alltså ingen roll?
Hur ska man lägga fram det till en gammal chef då om man vill ha han som referens när vi inte ens jobbar tillsammans längre?
Vilken typ av referenser som är aktuellt beror på vad du vill förmedla för bild av dig och vad de vill ha för referenser.
Jag försöker ha en blandning av referenser: Chef, projektledare, kollega. Då kan de ge en bild av mig från olika synvinklar.
Tanken med referenser är att de ska ringa upp dem och fråga hur du var att arbeta med, dina starka och svaga sidor osv. Därför är det jätteviktigt att de i förväg vet om att de troligtvis blir uppringda med frågor om dig. Om de i förväg inte vet om det och är förberedda så kan de bli väldigt överraskade och försämra dina chanser till anställning. Det värsta är om de inte ens vet vem du är. Dina referenser måste alltså vara någon som kan beskriva dig och hur du är på en arbetsplats och kanske även lite personliga kvalitéer.
Du lägger fram det till dem genom att fråga om de vill vara referenser för jobbet du söker. Du beskriver jobbet som du sökt så de vet vad det gäller. Ställ helst lite kontrollfrågor till dem så att du vet att det är en bra referens. Om de inte ger en positiv bild av dig så bör du hoppa över att ha dem som referens.
Det finns flera sidor på nätet med vilka frågor man bör ställa en referens så sök lite och kolla där.
En av alla:
recruiter.monster.se/hr/hr-best-practices/rekrytering-anstallning-rad/granska-kandidater/de-basta-fragorna-att-stalla-till-en-referens.aspx