antikroppar sköldkörtel
För lite mer än en månad sen kollade jag min sköldkörtel o hade förhöjt tsh på 6.12 (referensvärde max 2.5).
Tog nya prover o även antikroppar i dörra veckan o har nu fått svar.
Tsh 2.8
t4 16
båda inom intervallet. Lustigt med sån sänkning på tsh på bara en månad. För ett halvår sen hade jag tsh på 3.8 eller liknande, minns inte 100.
Tpo antikroppar hade jag däremot 600+ på (referens är att det ska vara under 34).. ganaka mycket högre alltså. Jag har fått levaxin att atarta och ta nya prover om 4 v. Bäbisverkstad får stå still sålänge då tah helat ska ligga mellan 0.4-2.0 för att det ala funka så bra som möjligt.
Har också som en knöl i halsgropen och enligt läkaren allmänt förstorad och ska däeför få föra en datortomografi för att se så inte sköldkörtel vuxit/växer inåt, då jag även får tryck på luftröret o jobbift o andas ibland.
Har försökt läsa på om detta men hittar inget bra om varierande tsh och högt värde antikroppar. Läkaren sa risken för hypotyreos är stor. Finns det någon med egen erfarenhet, utbildning kring detta, kunskap att dela med sig eller vet nån bra litteratur? =)
Kan tillägga att jag är 23 år, kvinna och har fler diagnoser (bl.a. pcos, fibromyalgi och endometriosliknande smärta).