• Maggen

Sjukt dålig relation

Hej! Jag skriver här för att kanske hitta någon med samma problem. 
    Jag och mitt ex separerade efter sex år tillsammans när vår son var 1,5 år. Och vår son blir tre nu i April. Vi började i stort sett med varannan vecka direkt och pojken har alltid mått jättebra.  Men det som gör mig bekymrad är mitt och mitt ex dåliga relation eller snarare kommunikation . Vi har båda träffat nya kan jag tillägga.  

Vi pratar näst intill inte med varandra och överlämnar alltid via förskolan. Jag vill gärna kunna småprata lite om vad dom har gjort sina veckor. För jag bryr mig! jag vill inte missa halva hans liv helt och hållet. Men det där är inte ömsesidigt, uppfattar det som att han inte tycker att jag ska bry mig och svarar bara kort. Jag gör det ju för pojkens skull! att han ska se att vi kan prata och träffas. För barn ser ju allt. Jag skickar minnesvärda bilder på mobilen som jag tänker att "pappa hade varit stolt " men jag får aldrig ens ett svar . Men nu ska jag inte ropa att allt är åt helvete. Men det gör mig ledsen att jag inte känner tryggheten att våga höra av mig till honom när det angår oss som föräldrar :/ jag får utskällningar då och då för saker och ting men reser mig stark och har fått börja äta medicin för min dåliga självkänsla pga detta. Jag känner mig dålig misslyckad och undrar om livet alltid kommer kännas såhär. Jag vill inget hellre än att ha en bra relation med alla. 

Jag vill kunna prata om barnets framtid och allt sånt utan att bråka och gråta. Nu är det ju inte alltid tjafs men d3t är något i luften som gör mig stressad. Jag vet att hans nya är väldigt svartsjuk och vid ett tillfälle sa han det i förtroende till mig också. typ att han inte får träffa mig själv och sådär. Jag fattar inte varför . det var ju henne han lämnade mig för. Men det är skit samma jag tänker BARA på vårat gemensamma barn , för det kommer han inte ifrån . 

Någon som känner igen sig <3

• Svar på tråden Sjukt dålig relation
  • Brumma

Jag tror på att det allra bästa är att kunna ha en bra relation, kunna träffas ibland vid tex överlämning och småprata lite. MEN då måste båda vilja det.

Ditt ex verkar visa tydligt och klart att han inte är intresserad av att ha "onödig" kontakt med dig. Dina frågor om vad de gjort på pappans vecka kan mkt väl uppfattas som att du kontrollerar och lägger dig i. Att du vill "hålla koll" på vad pappan och hans nya gör med barnet.

DU ser det kanske inte så, men jag förstår om pappan kan uppfatta det så..

Det enda du kan begära information om är ju om sådant som påverkar din vecka samt händelser som påverkar barnets mående (det är tex bra att veta om barnet varit sjukt eller slagit sig illa). I övrigt får du nog släppa. Kanske kommer det lättare med tiden om du slutar vara "på".

Sedan får du sluta skicka bilder till pappan. Helt klart vill han inte att du gör det. Det skapar enbart onödig irritation som kommer göra det ännu svårare att få till ett bra samarbete mellan er föräldrar.

Det där han sagt "i förtroende" känns inte ok. För det första så går man inte bakom ryggen på sin parter sådär. För det andra så är det upp till pappan hur han vill ha det. VILL han ha en relation med dig så är han vuxen nog att ansvara för den själv. Att han - och du - verkar skylla på hans partner är ju att frita pappan från att ta ansvar för sina egna handlingar.

Dessutom är det ibland - tyvärr - tydligen enklare att skylla på den nya partnern än att säga sanningen. Att man inte VILL. Av helt egen vilja...

Även om du tänker på ert gemensamma barn får du inse att ni inte är föräldrar TILLSAMMANS längre. Ni är inte familj längre.

Pappan sköter barnet på sin vecka och du på din.

Sedan räcker det - faktiskt - med minimal information. Den informationen kan lika gärna skickas över ett mail som att tas personligen.

• Maggen
    Brumma skrev 2015-03-31 10:56:44 följande:

Jag tror på att det allra bästa är att kunna ha en bra relation, kunna träffas ibland vid tex överlämning och småprata lite. MEN då måste båda vilja det.

Ditt ex verkar visa tydligt och klart att han inte är intresserad av att ha "onödig" kontakt med dig. Dina frågor om vad de gjort på pappans vecka kan mkt väl uppfattas som att du kontrollerar och lägger dig i. Att du vill "hålla koll" på vad pappan och hans nya gör med barnet.

DU ser det kanske inte så, men jag förstår om pappan kan uppfatta det så..

Det enda du kan begära information om är ju om sådant som påverkar din vecka samt händelser som påverkar barnets mående (det är tex bra att veta om barnet varit sjukt eller slagit sig illa). I övrigt får du nog släppa. Kanske kommer det lättare med tiden om du slutar vara "på".

Sedan får du sluta skicka bilder till pappan. Helt klart vill han inte att du gör det. Det skapar enbart onödig irritation som kommer göra det ännu svårare att få till ett bra samarbete mellan er föräldrar.

Det där han sagt "i förtroende" känns inte ok. För det första så går man inte bakom ryggen på sin parter sådär. För det andra så är det upp till pappan hur han vill ha det. VILL han ha en relation med dig så är han vuxen nog att ansvara för den själv. Att han - och du - verkar skylla på hans partner är ju att frita pappan från att ta ansvar för sina egna handlingar.

Dessutom är det ibland - tyvärr - tydligen enklare att skylla på den nya partnern än att säga sanningen. Att man inte VILL. Av helt egen vilja...

Även om du tänker på ert gemensamma barn får du inse att ni inte är föräldrar TILLSAMMANS längre. Ni är inte familj längre.

Pappan sköter barnet på sin vecka och du på din.

Sedan räcker det - faktiskt - med minimal information. Den informationen kan lika gärna skickas över ett mail som att tas personligen.

Hej och tack för ditt svar! Jag förstår hur du menar. Det känns bara som att alla andra har så fin relation till den andre föräldern om du förstår. Man kan säga att jag och exet inte tål varandra men för den skull tycker jag ändå man kan vara artig och lite ödmjuk. Det är inte min avsikt att vara kontrollerande bara intresserad! säkert är det som du tror att han uppfattar det sådär . Jag är bara sån som person att jag bryr mig om alla och sådär. En väldigt varm person. Det känns inge kul att han är så kall bara. Är viktigt för  barnet att ändå se att man är sams anser jag. Men senaste gångerna har det blivit bättre :) 

Tack än en gång! jag fick mig en tankeställare :)
  • Melij
    Känner verkligen igen mig,
    Jag mår jättedåligt över att inte få veta vad han gjort och kanske få en bild eller liten uppdatering. Vill veta hur han går på förskolan osv. Pappan menar att jag kan fråga min son själv vad han gjort, men hur mkt svar får man från en 4:a åring!!

Pappan vill inte ha någon kontakt. Han har träffat en ny (det gjorde han samma dag som vi separerade för ett år sedan, de bor nu ihop). 
    Den nya tjejen hälsar inte ens på mig. Hon bor ihop med min son varannan vecka och kan inte ens presentera sig. 
    Är så ledsen över detta. Vet inte vart jag ska vända mig riktigt.
    Trivs inte alls med att ha varannan vecka, särskilt när jag vet att min sons pappa har mycket obekväma tider och det blir långa dagar på förskolan alt. att ha låter nya tjejen ta mkt ansvar... Jag vill ju umgås med min son när pappan inte kan. 

Låter bra att det blivit bättre för er del. Jag hoppas också att det blir det med tiden. 
    Som det är nu är han helt kall och bestämmer allt.

Svar på tråden Sjukt dålig relation