• TEMamma

Långa dagar på förskolan

Till hösten kommer vår dotter börja förskolan.

Jag söker ett jobb som för att jag kommer vara borta 06-19 (söker jobb på annan ort då det, just nu, inte finns några jobb inom mitt kompetensområde där vi bor) och min sambo jobbar 08-17 och har inte möjlighet att ändra sina tider pga den position han har, så dottern kommer behöva gå långa dagar på förskola. Redan nu tänker jag på detta och hur det ska gå.

Hur gör ni andra och hur långa dagar går era små?

• Svar på tråden Långa dagar på förskolan
  • jenny99

Våra barn gick oftast 3-4 dagar i veckan,mellan 7:00-14-15:00.Och ledig alla lov för då var deras pappa föräldraledig.Det var när vår yngsta dotter var 5 år som hon fick gå från 7-17:30.Men det höll inte,hon var väldigt trött och stressen hemma ökade så i början hämtade min granne henne kl 14,sen lyckades jag ändra arbetstider så jag slutade tidigt och ledig 1-2 vardagar.

• mamaG

Hur gammalt är barnet? Din man har inte möjlighet att gå ner lite i tid, till typ 80-90% eller så under en period?

• mamaG

.. fast förresten att ha barnet på förskolan mellan typ halv åtta - halv sex ca är väl rätt normalt?

• sotoo

Man har ju laglig rätt att jobba 75 %. Vilket jobb är viktigare än barnen?

• sotoo
    mamaG skrev 2015-03-27 11:19:55 följande:
    .. fast förresten att ha barnet på förskolan mellan typ halv åtta - halv sex ca är väl rätt normalt?

Det är ju ändå 10 timmar per dag. Mycket för ett litet barn tycker jag.
  • mamaG

Ja, men kan man inte så man kan inte. Jag skulle försöka få mannen att gå ner i tid och kanske hämta vid fyra eller nåt på dagarna, men samtidigt funkar det ju inte med alla jobb.

• Natulcien
    mamaG skrev 2015-03-27 11:19:55 följande:

Är det normalt att ha barnet på förskolan 10 timmar per dag? Det är ju 50 timmar i veckan. Mer än en vuxens heltid? Hoppas verkligen inte att det är vanligt. Jag tror inte att det finns något barn som går de tiderna på sonens förksola. Jag hämtar honom kl.16:45 en dag i veckan, och då brukar han ofta vara ensam kvar.
  • sotoo
    mamaG skrev 2015-03-27 11:22:36 följande:
    Ja, men kan man inte så man kan inte. Jag skulle försöka få mannen att gå ner i tid och kanske hämta vid fyra eller nåt på dagarna, men samtidigt funkar det ju inte med alla jobb.

Nej, men man kanske kan försöka några timmar någon dag i alla fall, annars kommer man ju inte se mycket av sitt barn på vardagarna i vaket tillstånd.
  • Natulcien

Pappan kanske kan gå ner i tid? Jobba 75%, kanske? Jag tror inte att det är bra för något barn att gå så långa dagar.

Vår son började förskolan när han var 2 år och gick 15 timmar i veckan de första 1,5 åren. Från ca 3,5 års ålder gick han 20 tim och nu är han 4,5 år och går ca 25 tim. För honom och oss är det lagom, och mer än 25 tim. tror jag aldrig att han kommer att gå så länge han går kvar i förskolan.

Vi jobbar deltid båda två; 75 resp. 80%.

• mamaG

Nej vi har lyckats lösa det ändå och vårt barn går inte så långa dagar. Men det beror enbart på att jag har kunnat vara partiellt föräldraledig. Min sambo har en chefsposition och kan i princip aldrig sluta ens enligt ordinarie arbetstid. Tycker dessutom det verkar vara ett småstadfenomen att ha korta dagar. I GBG där vi bodde tidigare hade barnen på förskolan längre dagar än så. Inte kul, men så var det.

Svar på tråden Långa dagar på förskolan