• Anonym (trött)

Ångest och matlust?

Är det vanligt att man får sämre aptit om man har ångest?

Jag har haft svår ångest i 3 år nu och det senaste året har min aptit börjat bli dålig, jag mår illa från och till och ibland tror jag att det är något fysiskt fel på mig.

Tanken på mat får mig att må illa, ibland känns det som att jag framkallar kväljningar själv, vissa dagar går det lättare att äta och vissa kan jag knappt äta något alls.

Någon som känner igen sig?

Jag går ju också ner i vikt när jag inte kan äta ordentligt och jag är redan smal.

• Svar på tråden Ångest och matlust?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (trött) skrev 2015-03-27 12:00:28 följande:

Är det vanligt att man får sämre aptit om man har ångest?

Jag har haft svår ångest i 3 år nu och det senaste året har min aptit börjat bli dålig, jag mår illa från och till och ibland tror jag att det är något fysiskt fel på mig.

Tanken på mat får mig att må illa, ibland känns det som att jag framkallar kväljningar själv, vissa dagar går det lättare att äta och vissa kan jag knappt äta något alls.

Någon som känner igen sig?

Jag går ju också ner i vikt när jag inte kan äta ordentligt och jag är redan smal.

När jag mått som sämst psykiskt har jag haft samma problem. Jag har mått väldigt illa pga ångesten, inte känt mig hungrig och haft svårt att motivera mig själv till att äta. Precis som för dig ledde det till att jag tappade i vikt (gick ner 12 kilo på 4 veckor), men när jag sedan började må bättre kom också matlusten tillbaka. Dock behövde jag hjälp med både medicin och terapi. Sedan har det gått upp och ner i perioder, men det är inte konstigt att man förlorar aptiten när man mår psykiskt dåligt.. det blir så för många. tyvärr.
  • Anonym (jupp)

För både mig och mamma är det så. Nu har vi visserligen inte ångest men när vi inte mår bra psykiskt (pga bråk, stress etc) så minskar matlusten nåt enormt. När jag och sambon bråkat vill jag sällan äta alls. Mamma, som har diverse annan problematik i bakgrunden samt väldigt svårt att gå upp i vikt, har fått näringsdryck utskrivet av dietist för att hon ska slippa äta men ändå få i sig det hon behöver.

• Anonym (trött)
    Anonym (Hanna) skrev 2015-03-27 13:24:32 följande:
    När jag mått som sämst psykiskt har jag haft samma problem. Jag har mått väldigt illa pga ångesten, inte känt mig hungrig och haft svårt att motivera mig själv till att äta. Precis som för dig ledde det till att jag tappade i vikt (gick ner 12 kilo på 4 veckor), men när jag sedan började må bättre kom också matlusten tillbaka. Dock behövde jag hjälp med både medicin och terapi. Sedan har det gått upp och ner i perioder, men det är inte konstigt att man förlorar aptiten när man mår psykiskt dåligt.. det blir så för många. tyvärr.
    Låter lite som mig då. Det är verkligen skitjobbigt. Kunde äta middag idag, och det gick bra, men jag har alltid svårt att ta första tuggan, men nä jag har tagit den så går det lättare. Och sen ibland börjar jag må illa och få panikkänslor redan efter 3dje tuggan.
  • Anonym (se)

Väldigt vanligt med svårighet att äta när man inte mår bra utav en eller annan orsak/anledning
    en del slutar äta,en del äter mindre och går ner i vikt,en del äter mer och går upp i vikt. Jag pendlar själv åt bägge håll.:/
    Ena dagen frosseri,andra dagen äter knappt alls,tredje dagen har jag bra matlust och är på eiktigt bra mathumör och matlagningshumör. Asjobbigt.

• PiffigaPedagogen

Jag är likadan...

Har ångest pga utmattning och jag är aldrig hungrig, aldrig mätt, aldrig sugen på något.

Har börjat äta Fluoxetin och hoppas den ska hjlälpa mig få tillbaka matlusten och bli av med ångesten

Svar på tråden Ångest och matlust?