• Lucky76

Offentlig amning - hur i helvete tänker ni????

Nu vill jag veta hur i helvete ni är funtade?

När offentlig amning diskuteras pratas det om hur kvinnors bröst sexualiseras och att det är det som gör att så många tycker att det är olämpligt med offentlig amning. Jag tolkar det som att dessa människor anser att kvinnors bröst är någon slags matcentral som "kidnappats" av perversa män och gjorda till någon form av sexuellt objekt. 

Hur kan man då som kvinna skrika sexuellt ofredande om en man tar på ens bröst utan lov? Det måste väl falla under "endast" ofredande? Som att bli tagen på axeln eller knät?

Jag är en heterosexuell kvinna som tycker att kvinnobröst är det osexigaste som finns och jag stör mig varken på urringade toppar, nakna bröst på omslaget av Slitz eller offentlig amning. Jag är dock ensam!

Alla (verkar det som) kvinnor som tycker att det är helt ok att slänga fram tuttarna i amningssyfte slår bakut om deras makes snygga kollega kommer till jobbet i en top urringad ner till bröstvårtan eller om en för dem okänd kvinna slänger av sig tröja och BH vid poolen och struttar runt för alla att beskåda. 

Varför?

Vill ni att bröst ska vara sexualiserade eller inte? Ska de vara det är offentlig amning inte ok ska de det inte är det ok men samtidigt ska då nakna bröst vara ett naturligt inslag i offentligheten. Oavsett om det är snygga sillisar som sitter på makes heta kollega eller om de är hängiga taxöron som sitter på kompisen i mammagruppen.

Hur ska ni ha det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-27 13:26
    Här kommer en liten news flash för alla mammor på FL. Håll i er nu, detta är totalt ofattbart!

Att du är gravid, mamma eller ammande betyder inte att du inte omfattas av samma lagar och regler som andra. Jag vet att det är svårt att greppa men det är faktiskt sant.

• Svar på tråden Offentlig amning - hur i helvete tänker ni????
  • Anonym (Hallå eller)

Det är väl ändå 2 helt skilda saker!

Amning handlar om att ge en bebis mat. Inget annat.

Urringade tröjor, minimala bikinis, "nakna" tjej i slitz, handlar ju ofta om att just visa upp sig, va snygg, sexig, få uppmärksamhet, m.m.

• Lucky76
    Anonym (Hallå eller) skrev 2015-03-27 13:03:55 följande:

Det är väl ändå 2 helt skilda saker!

Amning handlar om att ge en bebis mat. Inget annat.

Urringade tröjor, minimala bikinis, "nakna" tjej i slitz, handlar ju ofta om att just visa upp sig, va snygg, sexig, få uppmärksamhet, m.m.

Nej!!! Det fungerar inte så!

Du är inte undantagen regler som gäller bara för att du är mamma eller ammar. Det fattar väl folk? Ett bröst ute i offentligheten är ett bröst ute i offentligheten oavsett om det ammar eller bara visas upp. 

Det är som att stjäla. Det är inte ok att stjäla en TV men det är ok att stjäla mat från ICA för att ditt barn är hungrigt. Stämmer det? Inte då! Maten från ICA mer beklämmande men inte ok i alla fall.
  • Anonym (Hallå eller)

Du får tycka precis vad du vill. Men i min värld är amning helt okej när och var som helst.

På stranden är det helt okej att använda vilka badkläder man vill, men inte topless.

Helt onödigt att visa upp nakna bröst annars. Urringat är helt och hållet upp till var och än men jag tycker att det är onödigt.

• puss

Jag tänker att det ska väl du skita i. Är det så att du stör dig så tycker jag det bara är bra.

• spillerkillern

Att amma barnet är en naturlig del för att ge barnet föda och knyta an till barnet. Därför är det mer naturligt att amma, ibland offentligt om behovet dyket upp vid offentliga platser. Själv valde jag att skyla mig med en scarf när jag ammade, men det var ändå uppenbart att jag ammade.

Vuxna har inte det närande behovet av bröst och det blir som en sexualisering istället.

Jo det är två helt skillda saker.

• Lucky76
    spillerkillern skrev 2015-03-27 13:18:21 följande:

Att amma barnet är en naturlig del för att ge barnet föda och knyta an till barnet. Därför är det mer naturligt att amma, ibland offentligt om behovet dyket upp vid offentliga platser. Själv valde jag att skyla mig med en scarf när jag ammade, men det var ändå uppenbart att jag ammade.

Vuxna har inte det närande behovet av bröst och det blir som en sexualisering istället.

Så du menar att mammor har andra regler än övriga i samhället? Hur ser du på att stjäla mat? 
  • Lucky76
    spillerkillern skrev 2015-03-27 13:18:21 följande:

Så du menar att mammor har andra regler än övriga i samhället? Hur ser du på att stjäla mat? 
  • Lucky76
    Anonym (Hallå eller) skrev 2015-03-27 13:15:54 följande:

Du får tycka precis vad du vill. Men i min värld är amning helt okej när och var som helst.

På stranden är det helt okej att använda vilka badkläder man vill, men inte topless.

Helt onödigt att visa upp nakna bröst annars. Urringat är helt och hållet upp till var och än men jag tycker att det är onödigt.

Vem är du att säga att det inte är ok med topless på stranden? Jag tycker att det är ok för mig att visa mina bröst lika mycket som det är ok för dig att amma offentligt. 
  • spillerkillern
    Lucky76 skrev 2015-03-27 13:22:35 följande:
    Ammande mammor har inget sexuellt syfte att visa brösten, att vika ut sig eller visa mer än att dölja görs (ofta) vid sexuellt syfte. Hur kom du på en så långsökt parallell med att stjäla mat?
  • Anonym (Hallå eller)
    Lucky76 skrev 2015-03-27 13:23:41 följande:

Vem är du att säga att det inte är ok med topless på stranden? Jag tycker att det är ok för mig att visa mina bröst lika mycket som det är ok för dig att amma offentligt. 

Jag skrev "i min värld" .. alltså är det mina åsikter. Jag har rätt till vilka åsikter jag vill, precis som jag skrev att du får tycka precis vad du vill.

Men det är väldigt svårt att ta dig på allvar eller diskutera med dig, då du är väldigt otrevlig i din ton.

Att amma är helt naturligt, någonting som alla kvinnor har gjort i evigheter. Att sexualisera brösten och visa upp sig är inte naturligt och bara onödigt.
Svar på tråden Offentlig amning - hur i helvete tänker ni????