• Dr to be

Hur mådde era prematurer födda i v.28?

Hej!

Risken är stor att vår tös kommer ut väldigt snart. Är i v.27+5 idag, inne på första dygnet med värkstillande dropp och just fått kortisonspruta nr 2 för hennes lungmognad. Tappen är påverkad... Sammandragningarna slutar inte trots droppet.

Ni som fått barn i v.28 hur mådde de? Hur stora var de? Hur länge låg de på neo?

Många tankar i huvudet nu.

• Svar på tråden Hur mådde era prematurer födda i v.28?
  • liji77

Min son kom v 28+3. Han vägde 1100 g. Han hade CPAP i ett par veckor. Behövde aldrig respirator. Kuvös först sedan värme säng. Hade först infart i naveln, fick då inte hålla honom. Sedan hade vi honom på bröstet (känguru) all tid vi var hos honom. Det är framsteg, baksteg. Hopp, förtvivlan. Glädje. Premisar är inte så sköra som man kan tro. Ta många bilder. Ge barnet ett namn. Spara små minnen. Vi bodde på neonatalen i 2 månader. Kom hem med hemsjukvård i 1 månad. När han slutade sondmatas blev vi utskrivna och vi blev en egen liten familj. Han fick plats i min hand i början. Kommer aldrig hans lilla tyngd på mitt bröst. I dag 6 år senare väger han 23 kg. Det är så svårt att tro på en framtid, men för många premisar går det fint. Det finns slutna grupper på Facebook som jag verkligen kan rekommendera. Önskar dig all välgång.

Svar på tråden Hur mådde era prematurer födda i v.28?