• jemiax

BEHÖVER HJÄLP MED HUNDEN

hej! jag har en liten hund på snart 3 år. Jag köpte honom för ungefär 4

månader sedan. Familjen som var hos honom innan kunde inte ha honom då hon

precis hade fått barn och hade inte mer tid för honom. Vi kastrerade honom för

ungefär 2 veckor sedan om inte mer. Han har börjat bita och attackera

människor och min golden retriver. Dock gör han det bara på vår stora hund när

han blir sur eller avis. Han gör detta på människor när dom är för mycket i

ansiktet på honom. Jag tror att det är så att jag råkade skrämma honom för

inte så längesedan och att han blev rädd för det. För då bet han mig i

ansiktet. Jag körde fram huvudet när det var helt mörkt i ett rum. Han blev

rädd och hoppade på mig. Efter det har har man inte kunnat vara i hans

ansikte. Eller jag kan, men inte mina vänner, familj eller släkt. Han skyddar

även mig. Vi låg i sängen och jag slog till min mamma på skoj. Då hoppade han

på henne, hon kom inte lås och han hängde henne i armen. Jag vet inte vad jag

ska göra, det känns som att det bara blir jobbigare och jobbigare. Ingen kan

pussa på honom, knappt hälsa utan att han blir rädd. VAD SKA JAG GÖRA? Avliva? Vart kan man ta hjälp?

• Svar på tråden BEHÖVER HJÄLP MED HUNDEN
  • Miss anonym

Börja med att sluta och flänga runt i hundens ansikte.

Gillar du om någon är påstridig rakt upp i ansiktet på dig?

Hunden behöver få lugn och ro, den har precis tagits ifrån sin trygga punkt. Hunden behöver få "landa" och känna sig trygg. Skippa alla människor som ska hälsa och gosa. Vill hunden ha kontakt låt hunden komma till er!

• jemiax

det är precis det jag har sagt till dom som varit här, även min mamma. Men dock lyssnar ingen och jag fattar inte varför dom fortsätter. Jag pussar honom på huvudet inte på nosen som dom gjort. 

• Miss anonym

Sluta pussa på hunden, punkt!

Låt hunden vara ifred.

Vill hunden ha närhet då kommer den till er.

Vill ni däremot ha en hund som blir sönderstressad aggressiv och farlig ska ni absolut fortsätta som ni gör.

Men det kallas djurplågeri!

• Dexter dot com

Hunden är rädd och osäker och behöver lugn och ro för att bli trygg med dig och sin nya miljö och det kan ta lång tid. Tyvärr kan en kastrering göra en redan osäker hund ännu mer osäker så du har lite att jobba med.
    Börja med att förbjuda dina gäster att ens titta på hunden än mindre försöka ta kontakt med den. Lyssnar dom inte så får du helt enkelt låta bli att släppa in dom eller lägga undan hunden i ett annat rum när du har besök.

Det du kan göra är att börja träna upp hundens självförtroende genom att tex låta hunden spåra. All aktivering där hunden själv får fundera är stärkande mentalt.
    Hur aktiverar du hunden idag och vad är det för ras?

Personligen hade jag uppsökt en IMMIansluten instruktör/psykolog och fått proffesionell hjälp innan det går för långt. Hunden mår uppenbarligen inte bra och det är alltid bra att ta hjälp för att komma till rätta med "problemet".

www.immi.nu/lista-over-hundpsykologer/

• jemiax

tack för svar! Han är ute och går på morgonen, kvällen, ute och springer på gården på dagarna. Sen brukar vi även träna agility mins en gång i veckan. Han är ute mycket och springer iallafall, eftersom att vi bor i skogen/på landet. Det är rasen chihuahua/papillon. 25% Papillon resten chihuahua. 

• jemiax

tack för svar! Han är ute och går på morgonen, kvällen, ute och springer på gården på dagarna. Sen brukar vi även träna agility mins en gång i veckan. Han är ute mycket och springer iallafall, eftersom att vi bor i skogen/på landet. Det är rasen chihuahua/papillon. 25% Papillon resten chihuahua. 

Svar på tråden BEHÖVER HJÄLP MED HUNDEN