• Shieldmaiden

Godkänd för IVF trots övervikt?

Hur ligger det till? Är det läkaren som skriver remissen till IVF som bestämmer eller är det IVF-kliniken som sen gör en egen bedömning?

Min läkare säger nu att han i maj skall skriva remiss till IVF om jag då ännu inte blivit gravid. Jag har en stor övervikt men eftersom jag verkligen visat att jag kämpat både med mat och kost och har gått ner över 10% så sa han att det är ok.

Men vad gäller egentligen?

• Svar på tråden Godkänd för IVF trots övervikt?
  • Minza83

Tror det finns en BMI gräns, mkt pga att hormonerna utgör en risk om man är alltför stor. Googla! Eller ring ivf kliniken dit du kommer att bli remitterad och fråga dem..

• Sjöblomman
    Shieldmaiden skrev 2015-03-30 09:28:33 följande:

Hur ligger det till? Är det läkaren som skriver remissen till IVF som bestämmer eller är det IVF-kliniken som sen gör en egen bedömning?

Min läkare säger nu att han i maj skall skriva remiss till IVF om jag då ännu inte blivit gravid. Jag har en stor övervikt men eftersom jag verkligen visat att jag kämpat både med mat och kost och har gått ner över 10% så sa han att det är ok.

Men vad gäller egentligen?

Jag tror att det varierar. Har hört att vissa har en BMI gräns på 30. Medan det är 35 på min klinik, den är privat. Vart ska du gå?
  • Gweny

På sahlgrenska där jag går är BMI-gränsen 35.
    Jag ligger precis på gränsen,men fick komma in mycket tidigare än den vanliga kön, då jag är med i en studie för överviktiga och IVF.

Svar på tråden Godkänd för IVF trots övervikt?