• alla har olika åsikter

hi way2, multi tech 2 eller mobi?

Jag vill inte lägga allt för mycket pengar på en bilstol men det måste ju självklart vara en bra också!

Har bara läst betygen på råd och rön från 2013 och de stolar jag står och väljer mellan nu är maxi cosi mobi, britax hi way 2 och multi tech 2. Det lutar åt antingen maxi cosi eller hi way 2 men vill gärna höra era åsikter.

Andra förslag är självklart också välkomna.

Dottern som ska sitta i stolen är för närvarande 7 månader och får den nya stolen vid 9 månader.

Nu är hon 65 cm lång och väger 7,5 kilo.

• Svar på tråden hi way2, multi tech 2 eller mobi?
  • Sisisisi

Jag tycker att multitech är bäst av dessa stolar. Hiway är liten, trång och blir urvuxen mycket tidigare. Mobi finns ju både gamla SPS och nya XP. Den gamla avråder jag från då även den är liten, trång och har kort rygg. Nya XP har betydligt högre rygg vilket ger mycket längre användningstid. Jag tycker däremot att den har alldeles för dåligt sidoskydd. Multitech har bra sidoskydd, lättmonterad, barnet sitter skönt och kan sova bekvämt-huvudet faller aldrig fram, den tar dock stor plats. Så gör även mobin medan Hiway kan ta liten plats.

Du har inte kollat på britax maxway? Den har lika hög rygg som Mobi och multitech, kan ta lika liten plats som Hiway, har många fler bälteslägen än Hiway-bältet hamnar alltid rätt, den passar mindre barn än vad multitech gör men kan användas minst lika länge! Bästa valet om du inte vill ha besafe Izi plus förstås :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • aleakim

Vi är väldigt nöjda med vår multitech, sonen sitter kanon i den.

Han var bara snäppet större än er dotter är nu när vi bytte vid 8 månader, men han nådde upp till bältet och det är ju det som är viktigt, förutom att de kan sitta själva då.

Så har ni en lite större bil så tycker jag absolut att ni ska välja en sådan. Känns på hela stolen att man kommer kunna ha den länge :)

Kusinen har en Maxi cosi av något slag, den sitter sonen också bra i men den är betydligt trängre och kommer behöva bytas ut snabbare.

W och liten i magen :)
  • alla har olika åsikter
    aleakim skrev 2015-03-30 13:37:47 följande:

Vi är väldigt nöjda med vår multitech, sonen sitter kanon i den.

Han var bara snäppet större än er dotter är nu när vi bytte vid 8 månader, men han nådde upp till bältet och det är ju det som är viktigt, förutom att de kan sitta själva då.

Så har ni en lite större bil så tycker jag absolut att ni ska välja en sådan. Känns på hela stolen att man kommer kunna ha den länge :)

Kusinen har en Maxi cosi av något slag, den sitter sonen också bra i men den är betydligt trängre och kommer behöva bytas ut snabbare.

Sisisisi skrev 2015-03-30 13:28:56 följande:

Jag tycker att multitech är bäst av dessa stolar. Hiway är liten, trång och blir urvuxen mycket tidigare. Mobi finns ju både gamla SPS och nya XP. Den gamla avråder jag från då även den är liten, trång och har kort rygg. Nya XP har betydligt högre rygg vilket ger mycket längre användningstid. Jag tycker däremot att den har alldeles för dåligt sidoskydd. Multitech har bra sidoskydd, lättmonterad, barnet sitter skönt och kan sova bekvämt-huvudet faller aldrig fram, den tar dock stor plats. Så gör även mobin medan Hiway kan ta liten plats.

Du har inte kollat på britax maxway? Den har lika hög rygg som Mobi och multitech, kan ta lika liten plats som Hiway, har många fler bälteslägen än Hiway-bältet hamnar alltid rätt, den passar mindre barn än vad multitech gör men kan användas minst lika länge! Bästa valet om du inte vill ha besafe Izi plus förstås :)

Hur sitter en liten bebis multi tech? Den ser ju mer ut som en bältesstol tycker jag än en bilstol. Lutar matchen bakåt eller hur gör man med den?
  • aleakim
    alla har olika åsikter skrev 2015-03-30 16:09:00 följande:

Hur sitter en liten bebis multi tech? Den ser ju mer ut som en bältesstol tycker jag än en bilstol. Lutar matchen bakåt eller hur gör man med den?

Ja, inom rimliga gränser kan mam luta den bakåt. När man spänt fast den med bilen bälte kan man trycka ner ryggen samtidigt som man spänner åt förankringsbanden.

Så rakt som möjligt är bäst men barnets huvud ska ju inte tippa framåt såklart :)
  • alla har olika åsikter
    aleakim skrev 2015-03-30 16:22:48 följande:

Ja, inom rimliga gränser kan mam luta den bakåt. När man spänt fast den med bilen bälte kan man trycka ner ryggen samtidigt som man spänner åt förankringsbanden.

Så rakt som möjligt är bäst men barnets huvud ska ju inte tippa framåt såklart :)

Hur är den då att sova i? :)
  • aleakim
    alla har olika åsikter skrev 2015-03-30 19:57:39 följande:

Hur är den då att sova i? :)

Sonen somnar varenda gång så den verkar väldigt bekväm tycker jag :)
  • ssa123

Har nya mobi xp och är kanon nöjda! Enda nackdelen är att den tar en del plats på längden så ska man ha den i baksätet får man inte vara alltför lång om man vill sitta i framsätet. Den går tippa med en spak i tre olika lägen. Toppen!

Nån skrev att den är trång och det kan nog stämma. Våran dotter på dryga året väger 8 kg och har såklart fortfarande massor med plats, men har man ett stort barn kan den nog fort bli trång

• Elinmoller

Multi-tech 2 har vi och är väldigt nöjda! Enda negativa är att den är så stor och när den är monterad bakåtvänd lämnar det ganska lite utrymme i passagerarsätet där fram. Men i övrigt en jättebra bilstol enligt mig och bebin verkar ha det bra i den.

Svar på tråden hi way2, multi tech 2 eller mobi?