• Anonym (Trollmor)

Lägga ner AF?!

Eller i alla fall göra en rejäl översyn av myndigheten.

lt.se/nyheter/sodertalje/1.2897649-jonas-anmaler-arbetsformedlingen-de-verkar-fa-gora-som-de-vill

Nu är ju detta bara ETT fall, men jag kan själv skriva under på att jag känner igen mig. Inte så illa som artikeln beskriver, men för MIG har de aldrig varit något stöd. Alla jobb jag har haft har jag fixat genom att skicka in ansökningar eller via kontakter.

Känns som om det är en myndighet som mest kostar pengar och inte gör så mycket annat än att ta upp plats i samhället.

Vad tycker ni? Är artikeln ett undantag eller är det fler som känner att AF inte direkt gjort någon nytta? I ärlighetens namn vet jag inte vad de gör, förutom att tillhandahålla en onlinetjänst för platsannonser - Platsbanken.

• Svar på tråden Lägga ner AF?!
  • Anonym (Lisa)

De gör ingen nytta alls, jag har t.ex. aldrig fått ett jobb genom arbetsförmedlingen, och jag känner nog ingen annan som har fått det heller.

Allt de gör är att krångla till det för den arbetslöse! Man är nog så stressad över sin situation som det är. Man måste redovisa sökta jobb hela tiden, man har dåligt med pengar och mår allmänt dåligt över att inte duga någonting till.

De möten man måste gå på hos AF är över på en kvart, och det är en fråga man måste svara på varje gång: vad kan man tänka sig att arbeta med?
    Ibland händer det att man får en utskällning för att man inte har fått något jobb än. Men när man söker i hela landet och inte får något napp, vad ska man göra då? Man kan ju inte direkt tvinga sig in på ett företag och kräva ett jobb. Jag tror inte att mitt rykte hos detta företag skulle bli så positivt om jag gjorde så.

Killen i artikeln har helt rätt i att man gång på gång får nya handläggare utan att bli meddelad om detta. Och missar man en tid får man en varning om att ens ersättning är i fara, men när arbetsförmedlaren missar att meddela om att mötet är inställt så händer ingenting för honom/henne. Lite skevt kan man tycka.

De verkar tro att alla som är arbetslösa är det för att de vill vara det, att man inte VILL ha ett jobb. Men alla är inte gjutna i samma form. Bara för att ett fåtal personer inte vill ha ett jobb så betyder inte det att alla är så.

• Anonym (cyguhji)

Jag är själv arbetslös men har inget behov av någon hjälp, så jag känner inte igen mig i artikeln. Jag tror dock att många upplever samma sak som killen i artikeln.

En rejäl översyn är på sin plats kan jag också tycka, samtidigt som de har ett oerhört tryck på sig och de har i många fall alldeles för många personer som de ska handlägga. Dessutom har lotsarna för de nyanlända försvunnit och dessa personer har lagts på de ordinarie, men de försöker nyrekrytera folk som får en annan titel, men som ska ha samma funktion som de tidigare lotsarna.

AF är en tungrodd instutition med många lagar att följa och olika regler som ändras hit och dit. Bara det jag skrev ovan, att lotsarna ska försvinna men så ska det anställas folk för samma funktion, men med annan titel. Fruktansvärt krävande både ekonomiskt och tidsmässigt. Varför detta sker har jag ingen aning om, det sa inte kvinnan jag talade med i tfn.

• Anonym (Håller med TS)

Jag undrar också om AF verkligen behövs ? De krånglar mest till allt för folk och ser mest till sin statistik och byter handläggare mest hela tiden och förstår inte vad det är för erfarenhet man har och vad man gjort tidigare. HAR aldrig fått någon hjälp av dem, skaffat jobb själv på annat sätt. Tycker de förnedrar folk i största allmänhet.

• Inte jag

Känner igen mig till viss del i det. Fick en ny handläggare under tiden jag var hos jobbcoach men fick inte reda på det förräns jag skickade till den som jag trodde jag hade som skrev att jag skulle skicka till min nya. Och den jag fick var urusel. Jag var rädd varje gång jag skulle dit eftersom hon alltid var arg och skällde på mig när jag sa vad jag tyckte.

Svar på tråden Lägga ner AF?!