• Wadrur

    Nån som har erfarenhet av sköldpaddor?

    Hej!

    Min son som är 6½ är väldigt allergisk mot pälsdjur, och vill verkligen ha ett husdjur. Nu har han önskat sig en sköldpadda, men jag har ingen aning om vad det innebär att ha en sköldpadda Förvånad Han vill ha en landsköldpadda, men hur sköter man en sköldpadda? Är det ett lämpligt husdjur till en sexåring? Vad ska man tänka på, hur vill de "bo"?

    Jag kan förstås googla runt, men jag vill ha en lite mer personlig åsikt av nån som haft/har sköldpaddor. Glad

  • Svar på tråden Nån som har erfarenhet av sköldpaddor?
  • Bananen123

    Min pappa har jobbar i en djur affär och är expert på sköldpaddor!

    1.Om det är till en 6-åring, tycker jag att ni ska köpa en Egyptisk landsköldpadda eller en grekisk landsköldpadda, för att de är inte så jätte stora.
    2. Ni måste ha ett terrarium som är brett. Terrariet bör också ha en lampa på terrariets tak. (Resten av tillbehöret bör det finnas i djuraffären)
    3. De äter typ sallad, ogräs och blommor.
    4. Varje gång ni är hemma bör ni låta den gå på "Frifot" i huset.
    Om ni är rädda att det ska hända något med den när den är på Frifot, så kan ni ju gå efter den. 
    5. På sommaren ibland kan ni ju ta ut den lite. *MEN* gå efter den. För man vet inte vilka faror som kan hända när den är på frifot *UTOMHUS*
    Detta var några stödord som kan hjälpa er att ha koll på er sköldpadda //Ztella

  • Ominous

    Man bör absolut aldrig under några omständigheter låta en landsköldpadda, eller vattensköldpadda gå fritt i rummet/huset. Det är ett vanligt misstag hos okunniga ägare. Ett golv är väldigt onaturligt för dem och dessutom ofta kallt och kan ge svåra förkylningar.

    Att bygga en utomhusbur däremot är fördelaktigt och lär uppskattas av sköldpaddan. Se bara till att det är ordentligt inhängat, även ovanifrån då det har hänt att rovfåglar tagit sköldpaddor.

    En 6åring är definitivt inte mogen nog för en sköldpadda, men bör säkert fungera med stort ansvar från föräldrarna. Precis som de flesta reptiler kan sköldpaddor sprida salmonella, som smittar lätt vid bristande hygien(som de flesta 6årigar har :D). Man bör vara noga med att barnet ska tvätta händer före och efter hantering, man kan med fördel ställa handsprit vid terrariumet.

    Sköldpaddor ser oftast söta och enkla ut. Men det är väldigt komplicerade djur och svårare att sköta än vad man tror. De flesta växer dessutom till sig ordentligt, och går från 5-10cm till 20-30cm på bara några år, och även större!

    Det finns en lag om hur stor yta en sköldpadda ska ha, du kan hitta tabeller om du googlar efter L80 och sköldpaddor. Har man tex en rödöra vattensköldpadda som är fullfuxen och genomsnitt(20-30cm) så ska dem ha MINST en kvadratmeter simyta och 35cm vattendjup. Det är alltså ett akvarium på 2meter x 50cm, vilket är 500liter. Någon man bör tänka på att ha plats för när man införskaffar en liten sköldis.

    En landssköldpadda ska likaså ha 1.1kvadratmeter i boyta vid en skalstorlek av 20-30cm. En vanlig art av landssköldpaddor är Grekisk, som blir runt 20-25cm, som då kräver 1.1.

    Jag har haft sköldpadda i flera år, och är väldigt aktiv i olika forum, och jag har bra koll.

    Jag hoppas ni tänker till innan ni gör något. En sköldpadda är minst lika mycket ansvar som en hund/katt, och mer komplicerad. Det är ingen leksak. Det är även nästintillomöjligt att omplacera en sköldpadda, eftersom blocket är fullt av dem(folk som inte insett att dem lever i över 50år och växer). Så var beredd på att ta hand om den i resten av livet.

Svar på tråden Nån som har erfarenhet av sköldpaddor?