• Anonym (Ts)

Magsjuka på jobbet (vården)

Den här tråden riktar sig främst till undersköterskor/vårdbiträden som jobbar inom vården på antingen boende eller hemvård, för jag antar att sjukhus har bättre rutiner.

Om någon brukare/patient blir magsjuk, brukar ni bli sjuka? Hur ändras era rutiner? Är brukarna i såpass bra skick att de själva kan gå upp och kräkas eller ni får torka från golv/sängar etc?

Jag tänker mig att det måste vara mycket svårare att hantera i hemtjänsten för då kan man inte direkt tvätta händer och dylikt.

Om ni själva blir sjuka, smittar ni era familjer också?

• Svar på tråden Magsjuka på jobbet (vården)
  • Anonym (sht)

Varför skulle man inte kunna tvätta händerna i hemtjänsten? Alla har väl tvättställ och tvål, och som anställd har man handsprit med sig...

• Anonym (Ts)
    Anonym (sht) skrev 2015-03-30 18:13:14 följande:

Varför skulle man inte kunna tvätta händerna i hemtjänsten? Alla har väl tvättställ och tvål, och som anställd har man handsprit med sig...

Handsprit biter inte på magsjuka
  • Rosa Fluff

Jag har aldig blivit smittad men har kollegor som blivit det.Jobbar med hemtjänst. Sist min son var rejält magsjuk blev varken jag eller sambon sjuka.

Huruvida de går upp själva eller inte beror ju på hur pass sjuka de är. En del kommer inte upp ur sängen utan hjälp normalt så då blir det ju i sängen. Oftast brukar det gå bra med en hink vid sängen.

Måste dock säga att magsjuka är inte nåt som sker så ofta. Inte hos oss i alla fall.

• Anonym (sht)
    Anonym (Ts) skrev 2015-03-30 18:16:52 följande:
    Handsprit biter inte på magsjuka
    Nä inte om det är virus men tvål gör...
  • Anonym (Ts)
    Rosa Fluff skrev 2015-03-30 18:18:09 följande:

Jag har aldig blivit smittad men har kollegor som blivit det.Jobbar med hemtjänst. Sist min son var rejält magsjuk blev varken jag eller sambon sjuka.

Huruvida de går upp själva eller inte beror ju på hur pass sjuka de är. En del kommer inte upp ur sängen utan hjälp normalt så då blir det ju i sängen. Oftast brukar det gå bra med en hink vid sängen.

Måste dock säga att magsjuka är inte nåt som sker så ofta. Inte hos oss i alla fall.

Skönt att det inte händer så ofta! Ändrar ni era rutiner när det händer ? Har munskydd och så?
  • Rosa Fluff
    Anonym (Ts) skrev 2015-03-30 18:27:11 följande:

Skönt att det inte händer så ofta! Ändrar ni era rutiner när det händer ? Har munskydd och så?

Munskydd har vi oftast inte men förkläde brukar vi ta med. Annars kör vi på som vanligt men vi tänker extra noga på att använda handskar, tvätta händerna och använda handssprit.
  • Sweet Sofia

Jobbar som sjuksköterska inom hemtjänst/hemsjukvård och om vi har magsjuka eller annan kräksjuka som är bekräftat så ska man ha engångsfrack, handskar och munskydd. Allt slängs efter varje gång. Även skoöverdrag slängs, men de slängs även till vanligt. Vanliga hygoenrutiner gäller vid handtvätt. Vi har alltid sprit med oss.

• Sweet Sofia

Har aldrig blivit sjuk i maginfluensa/influensa eller kräksjuka.

Svar på tråden Magsjuka på jobbet (vården)