• hjert

Förälder med ADHD?

Jag skulle vilja ha lite tips av dig som är förälder med ADHD vad du tror är skillnaden mellan dig och en förälder utan diagnos (och då tänker jag både bra och dåliga saker). Som att vara slarvig, tappa bort saker, ångestfull, busig, glad, svårt att sitta still. Gärna konkreta situationer och saker som flera föräldrar med diagnos kan känna igen sig i.

Informationen är till en bok, du får svara anonymt om du önskar, men jag kommer inte ha med namn eller personer i boken utan letar bara efter exempel på  konkreta situationer.

• Svar på tråden Förälder med ADHD?
  • KiaL

Om det är nån skillnad vet jag egentligen inte då jag inte har så mycket att jämföra med.
    Men för  mig är det viktigt med rutiner och planering.
    Jag måste också skriva upp allt eftersom jag glömmer saker väldigt lätt.
    Har också tyvärr dåligt tålamod vilket jag jobbar på dagligen.

Jag måste också ofta ha rätt i diskussioner och har svårt att ge med mig.
    Jag är otroligt noga med att passa tider vilket har mycket också med planering att göra.

Har även svårt för när det händer mycket på en gång. Då tappar jag fokus och måste börja om från början.

När det gällde att leka med barnen, alltså fantasilekar, var jag värdelös. Har dålig fantasi och kan inte föreställa mig saker.  Måste liksom ha saker att ta på. Dock kunde jag sitta länge och pyssla med dem istället.

Jag blir också lätt uppstressad vilket kan gå ut över barnen. När de inte följer min planering så stressar jag upp dem också.

Att göra läxor med dem är också jobbigt då jag lätt tappar fokus själv när det är tråkiga saker. Men jag gör så gott jag kan.

Det är vad jag kan komma på nu.

Svar på tråden Förälder med ADHD?