• smilli

Hygienartiklar - vad behöver man till en nyfödd?

Hej!

Vad behöver vi köpa till bebisen egentligen? Jag är mest ute efter sånt man behöver på skötbordet och till badning odyl. Kanske finns någon som har en bra lista?

Tack på förhand,
    smilli

• Svar på tråden Hygienartiklar - vad behöver man till en nyfödd?
  • Nyfiken gul

tvättlappar
    salva för röd stjärt tex Inotyol eller Silon
    Babyolja...

Ungefär det är vad du behöver första tiden...

Tvål behövs ytterst sällan o då bara i själva badvattnet o bara någon droppe.

• Filippinan

Var kan man köpa tvättlappar billigt i mångpack?

• smilli

Ja, vad är fördel/nackdel med engångs eller tyglappar?

• Nyfiken gul

tygtvättlappar har jag använt i badbaljan, det är mjukt o skönt och river inte ömtålig hud...

för bajsbyte har jag använt våtservietter.

för kissbyte bara en våt tvättlapp i frotte som jag torkat med o sen torkat torrt med...

• smilli

Nyfiken gul: Tack så mycket för hjälpen Det är en djungel med prylar och jag kan aldrig tro att allt behövs

• Filippinan

Var kan man köpa dem i tyg i mångpack då?=

• smilli

Filippinan: lappar i frotté finns på ikea

• Nyfiken gul

tvättlappar i tyg är enkla att fixa till själv!

Ta ett stort vanligt badlakan o klipp i lämpliga bitar, mät gärna med en disktrasa eller liknande storlek typ 20x20 cm.

Klipp ut rutor, zic-zaca runt om så inte det går upp trådar, o du har genast en hel hög med tvättlappar som du bara tvättar i tvättmaskin när dom behöver bytas ut...

• smilli

Peztis: tack för listorna

Nyfiken gul: det är ett bra spartips

• Mums
    Våtservetter innehåller oftast hälsofarliga eller miljöfarliga ämnen! Se www.snf.se/verksamhet/konsument/barnvard.htm

Det fungerar jättebra med vatten och frotté eller papperstvättlapp! Vi har aldrig använt våtservetter på 1,5 år.

Vi köper såklart miljömärkta papperstvättlappar (Änglamark). Ikeas frottélappar har vi 100 st!

Även barnoljorna innehåller ibland farliga ämnen. Det går precis lika bra med (ekologisk) olivolja eller mandelolja!

Änglamarks zinksalva är mindre farlig än Inotyol.
  • smilli

Mums: ja det är klart att man ska tänka på miljö och hälsa också. Tack för dina tips

• niiile

- Babyolja
    - Tvättlappar
    - Nån salva för baken :)

• claudia79

En salva som jag tycker är toppenbra just mot röda stjärtar är Wiledas "Calendula Zinksalva"!

• smilli

Tack för alla tips tjejer!
    Man är ju lite vilsen (minst sagt) så det är skönt att få ideer och råd från er andra.

Svar på tråden Hygienartiklar - vad behöver man till en nyfödd?