• Anonym (alternativ?)

Svamp i underlivet, alternativ behandling?

Finns det någon alternativ behandling mot svamp i underlivet? Någon olja eller ört tex? 

Jag har svårt att bli av med den, och vill helst inte äta medicin om jag slipper.

Jag äter inte vanligt socker, men äter ca 1 frukt/dag som förstås innehåller fruktsocker. Kan det påverka svamptillväxten?

• Svar på tråden Svamp i underlivet, alternativ behandling?
  • Gathenhielm

Leta upp en leylinje i närheten. Sätt dig i skräddarställning över den (pluspoäng om du lyckas hitta ett undangömt ställe så att du kan sitta med skötet naket mot mossan (men pass på för brännässlor)).

Meditera där i en halvtimme, och offra sedan en get till fittgudarna.

Alternativt kan du lägga kvacksalvorna åt sidan och istället satsa beprövade läkemedel. 

Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (alternativ?)
    Tines skrev 2015-03-31 16:37:41 följande:

Varför ingen medicin??

Jag har tidigare ätit många olika tabletter som sjukvården skrivit ut till mig. Tyvärr har jag efter flera års medicinerande insett att traditionell medicin inte alltid hjälper, utan snarare stjälper. Så jag har blivit mer och mer intresserad av alternativ medicin. Dock använder jag ibland traditionell medicin också, men är intresserad av att prova något annat som kanske är bättre.

Jag har användt pevaryl nu i över en vecka utan att bli bra. Är skeptisk till orala kapslar pga biverkningar och undrar bara om det finns alternativa behandlingar. Är dock mycket skeptisk till första svaret här ovan, men det var roligt. :))
  • Anonym (Olivolja)

Det som har hjälpt mig är att tvätta med olivolja varje gång jag duschar eller tvättar underlivet. Alltså inget annat än olivolja. Sedan behöver man inte torka bort det så noga heller. Så ingen tvål eller dylikt, bara oljan.

Innan jag började med det för några år sedan hade jag täta och återkommande svampinfektioner och hade provat det mesta i medicinväg. Nu har jag i princip inga besvär alls. Oavsett vad jag äter.

• Anonym (Yoghurt)

Köp vanlig naturell yoghurt 3%, ABSOLUT inget socker eller frukt eller sånt skit i. Doppa en tampong i, den sväller upp rätt snabbt. Stoppa in den tex över natten. För mig brukar det gå över efter bara nån dag, annars kan du fortsätta. Och använd helst trosskydd så inte yoghurten kladdar ner sängen.

• mamaleona

bulgarisk yougort, naturell. Kleta in dig med den o lägg på en binda över natten. Upprepa 3-4 nätter.  Voila.

• MeAngeleyes

Badda med utspädd äppelcidervinäger, lufta lufta lufta och olja sen in med olivolja (helst ekologisk extra vergine)

Jag har pga flera antibiotikakurer varit riktigt trasig i slemhinnorna och vanliga läkemedel mot svamp kan, om man använder dom länge, försvaga slemhinnan!

• Anonym (Rutan)

canesten? Har du testat det?

• Anonym (alternativ?)
    Anonym (Olivolja) skrev 2015-03-31 16:56:59 följande:

Det som har hjälpt mig är att tvätta med olivolja varje gång jag duschar eller tvättar underlivet. Alltså inget annat än olivolja. Sedan behöver man inte torka bort det så noga heller. Så ingen tvål eller dylikt, bara oljan.

Innan jag började med det för några år sedan hade jag täta och återkommande svampinfektioner och hade provat det mesta i medicinväg. Nu har jag i princip inga besvär alls. Oavsett vad jag äter.

MeAngeleyes skrev 2015-03-31 17:08:10 följande:

Badda med utspädd äppelcidervinäger, lufta lufta lufta och olja sen in med olivolja (helst ekologisk extra vergine)

Jag har pga flera antibiotikakurer varit riktigt trasig i slemhinnorna och vanliga läkemedel mot svamp kan, om man använder dom länge, försvaga slemhinnan!

Anonym (Yoghurt) skrev 2015-03-31 17:00:58 följande:

Köp vanlig naturell yoghurt 3%, ABSOLUT inget socker eller frukt eller sånt skit i. Doppa en tampong i, den sväller upp rätt snabbt. Stoppa in den tex över natten. För mig brukar det gå över efter bara nån dag, annars kan du fortsätta. Och använd helst trosskydd så inte yoghurten kladdar ner sängen.

mamaleona skrev 2015-03-31 17:02:36 följande:

bulgarisk yougort, naturell. Kleta in dig med den o lägg på en binda över natten. Upprepa 3-4 nätter.  Voila.

MeAngeleyes skrev 2015-03-31 17:08:10 följande:

Här kom det tips, tack, vad bra!

Ni som rekommenderar olja, kan man använda den också inne i underlivet? Det svider en bit in också. Tyvärr verkar det som att jag har blivit lite svullen och skör också av pevarylen.

Trosskydd kanske blir tätt? Jag hade det när jag behandlade med vagiatorerna. Kanske blev det för tätt och hjälpte inte därför? Eller så har jag bara svårbehandlad svamp...

Svider det mycket med vinäger på? Hur mycket späder du? Och samma här, hur gör du med insidan? Kan du behandla en bit in med det?

Jag fick penicillin för tre månader sedan, och då började det här. Jag trodde att det skulle gå över av sig själv, så jag har väntat med att behandla.

• Anonym (alternativ?)
    Anonym (Rutan) skrev 2015-03-31 17:11:26 följande:

canesten? Har du testat det?

Jag känner till den, men har bara använt pevaryl den här gången.
  • Fjärilslarv
    Anonym (alternativ?) skrev 2015-03-31 17:32:36 följande:
    Jag känner till den, men har bara använt pevaryl den här gången.
    vissa klarar inte pevaryl, vissa klarar inte cancesten, vissa klarar båda.
    Det är väldigt individuellt, dock så ska ingen av dem användas upprepade gånger.
    I ditt fall så kanske en lång- kur av diflucan skulle vara något?
    kontakta gyn.
  • MeAngeleyes

Vinäger svider lite ja, mer om det är sprickor men det går över snabbt! Lite som sprit på ett sår. Slutar klia direkt iaf!

Jag har spätt ungefär 1 del vinäger med 4-5 delar vatten.

Inte trosskydd! Det blir för tätt!!

• Voodoodoll

Använd fil, både utanpå och i underlivet. Efter du duschat eller känner dig torr: olivolja!

• Anonym (T)

Lufta mycket. Hör med en som jobbar inom området om fler tips. De kan se vad som passar dig bäst. Annars tror jag också på canesten.

• Anonym (alternativ?)
    MeAngeleyes skrev 2015-03-31 18:18:12 följande:

Vinäger svider lite ja, mer om det är sprickor men det går över snabbt! Lite som sprit på ett sår. Slutar klia direkt iaf!

Jag har spätt ungefär 1 del vinäger med 4-5 delar vatten.

Inte trosskydd! Det blir för tätt!!

Har du använt vinägerlösningen även inne i slidan? Eller är det riskabelt att smörja där? Jag har svamp inne i slidan också, så behöver behandla allt.
  • MeAngeleyes

Jag hade på en bomullstuss som jag tryckte emot inte in i själva slidan men det kan säkert ha runnit in lite! Oljan kan du smörja ända in

• Anonym (Anna)

Du har säkert redan hört alla klassiska tips som att vädra (gå i luftiga byxor utan trosor), undvik string, tajta trosor och material som inte andas. Eftersom svamp torkar ut slemhinnorna brukar jag smörja in dem med babyolja (naturell, ingen parfym eller så). 

Min hippiemamma köpte hem någon bark till mig en gång som jag skulle göra avkok på och sedan dricka och smörja fittan med. Kanske något du kan fråga om på en hälsokostbutik?

• Anonym (alternativ?)

Tack ska ni ha för era tips! Jag ska prova så får jag se om jag kan slippa difflucanet.

Svar på tråden Svamp i underlivet, alternativ behandling?