• gurlie

    Utesluta pasta, ris, potatis och bröd??? bantningsmetod??

    Hej alla

    Jag funderar lite.

    ***Om man plockar bort pasta, ris, potatis och bröd från kosten, är det en bantningsmetod??

    ***Hur gör man om man samtidigt tränar, behöver man inte kolhydraterna då???

    ***Hur länge kan man utesluta dessa produkter och har det i över taget nån funktion??

    hoppas nån kan svara...

  • Svar på tråden Utesluta pasta, ris, potatis och bröd??? bantningsmetod??
  • Catha82

    Man ska inte utesluta de produkterna.
    Alla bantningsmetoder där man UTESLUTER näringsämnen är dåliga bantningsmetoder.
    När man sedan går tillbaks och äter normalt, med alla näringsämnen, kommer man åter att öka i vikt och troligen gå upp mer än man gick ner.
    Ät mer frukt och grönsaker, mindre fett och rött kött och rör dig mer.
    Ät regelbundet, var tredje timme, så du inte får blodsockerfall och äter snabba kolhydrater för att kompensera hungerkänslan som uppkommer.

  • Jennie med ie

    ***Om man plockar bort pasta, ris, potatis och bröd från kosten, är det en bantningsmetod??
    - Menar du bantning = viktminskning?
    Man går inte tvunget ner i vikt för att man utesluter de livsmedelsgrupperna. För att gå ner i vikt krävs en negativ energibalans, dvs att man får i sig mindre energi än man gör av med. Att man utesluter det garanterar inte ett sådant underskott...

    ***Hur gör man om man samtidigt tränar, behöver man inte kolhydraterna då???
    - Jo, det behöver man. Kroppen behöver även kolhydrater, mer eller mindre... och i synnerhet då man tränar. Men man gör gott i att välja bra sådana, som t ex fullkornsprodukter, inte socker osv.

    ***Hur länge kan man utesluta dessa produkter och har det i över taget nån funktion??
    - Det kan absolut ha en funktion i synnerhet om man annars äter väldigt mycket av dem eftersom energiintaget kan minska kraftigt. Men det är definitivt inget måste för att gå ner bra i vikt... och drar man ner rejält på kolhydrater behöver man i gengäld t ex öka på fettet.

  • cooljenny

    Det är helt ok att utesluta pasta, ris, potatis, gryn och bröd. det är ingen större fara. det är heller ingen dålig bantningskur utan väldigt bra. Om man äter mera ägg, nötter och baljväxter så får man i sig det man ska.

    Vi är fenomenala på att tanka våran kropp med massor av bensin(kolhydrater) som vi inte gör av med. Då lagrar man det och tillslut så går man upp i vikt.

    Börja med att bara utesluta pasta,ris,potatis och självklart allt sött. Det är så jag kommer att göra om 2 veckor ungefär dåjag är färdig med min superkur. Vet fler som gör så och det är helt ok.
    Man kan utesluta dom länge och om man tränar så ät mer nötter och baljväxter.

    fler frågor så fråga på.

    Nu ska jag iväg och träna men tittar in ikväll igen.

  • gurlie

    Jag är en obotlig pasta-flicka nämligen. Och älskar bröd.
    Tanken är ju i slutändan att dra ner på detta.

    Nu till en början vill jag se hur det fungerar utan dessa produkter.

    Fullkornsprodukter är ju självklart att föredra, men den här veckan tänkte jag undvika allt sånt oxå.

    = )

    Cooljenny: Tell me more!!!

  • Jennie med ie

    Ofta äter vi väldigt mycket kolhydrater i förhållande till protein. Så för att skapa ett märkbart energiunderskott räcker det för många att halvera mängden pasta, bröd, potatis osv...

  • Lindisen1

    gurlie - ett tips till dig. Köp Ola Lauritzéns böcker om viktnedgång med hjälp av GI-metoden. De finns att köpa billigt på Adlibris. Där finns svaren på dina frågor!

  • cooljenny

    Om man ska utesluta ris,pasta potatis,bröd och gryn så får man i sig kolhydrater ändå. Kolhydrater finns ju nämligen i frukt och grönt. Inte nu sallad,tomat och gurka som innehåller mest vatten utan fiberrika grönsaker. Det spelar ingen roll om man använder frusna eller färska. I fruktväg så är inte bananer det bästa eftersom det innehåller så otroligt mycket socker.

    Tex på bra frukost

    Äggröra med tomat och basilika
    Skinkomelett
    Frukt och bärdrink
    Keso med fruktsallad

    Lunch & middag

    Tonfiskwok
    Kalkonsallad med guacamole
    Köttfärsfylld paprika
    Het köttfärssoppa
    Fläskfile med senapsås
    Kassler med broccoli
    Chili con quorn

    Detta var några förslag. Lycka till

  • FraYo

    Du kan utesluta de produkterna JA
    HAr själv gjort det och det är ingen fara. Hört talas om GI metoden? Nästan samma sak.
    Jag äter knappt rena kolhydrater men äter tex banan (Innehåller mkt kolhydrater)

    Du ska inte undvika det HELT mer än MAX 14 dagar. Sedan minskar hjärtats kapacitet med 30 % (Har jag för mig)

    Ät gärna bröd på morgonen och undvik det resterande. Ät inga kolhydrater(socker) alls efter 18 på kvällen..

  • Jennie med ie

    Nej GI och low carb är inte ens _nästan_ samma sak, enda genemensamma nämnaren är egentligen att det handlar om näringsämnet som heter kolhydrater....
    Low carb = starkt minska på mängden kolhydrater.
    GI = äta kolhydrater av rätt sort, välja kolhydratkällor efter dess Glykemiska Index

Svar på tråden Utesluta pasta, ris, potatis och bröd??? bantningsmetod??