Min sambo utnyttjar mig ekonomiskt, hur tar jag upp det?
Jag har nyligen träffat en kille som jag bor tillsammans med men tyvärr har en del "problem" med ekonomiskt.
Jag är tyvärr alldeles för snäll för det mesta och vill gärna bjuda på allt, men efter ett par månader tillsammans så inser jag att jag nog blir rätt utnyttjad och dessutom går på knäna när det gäller min ekonomi.
Lite bakgrund. Jag har en hyreslägenhet, ett barn sedan innan. Min kille hyr ut sin lägenhet och har därför noll kronor i bostadskostnad.
Jag betalar ALLT hemma som vi har gemensamt, mat, hyra, el och internet (allt som rör mitt barn tycker jag självklart att jag själv ska betala, inte han).
Vi köpte i julas en resa till nästa jul och den skulle betalas under ett år, ungefär 2500kr var/mån. Min kille har betalat summan för oss båda så han inte behöver ge mig lika mycket pengar.
Skulle vi dela lika på alla kostnader hemma så skulle vi lägga ungefär 5000kr var, alltså ska han fortfarande ge mig 2500kr varje månad om man drar bort kostnaden för resan. Men det här är aldrig några pengar jag ser av, dessutom brukar han ta någon femhundring här och där från mitt konto då han inte äger ett kontokort. Han hade för ett par år sedan svårt att hålla i sina pengar och har därför inte kort utan går till banken för att ta ut kontanter. Vilket jag kan förstå på ett sätt, men många gånger känns det som en undanflykt för att kunna utnyttja mig.
Igår rann bägaren över för mig, jag hade en väldigt dyr räkning gällande mitt barns fritidsintresse denna månad och hade ungefär 2000kr kvar efter allt var betalt, dvs hyra, el, internet, storhandling osv.
Han går och handlar alkohol till påsken (jag dricker knappt dessutom) och tar då ut 1000kr från mitt konto. Han säger att han ska föra över pengarna till mig och jag betonar hur viktigt det är att han gör det eftersom jag ska betala två födelsedagspresenter till mina syskonbarn och köpa biljetter till en uppvisning mitt barn ska ha.
Ändå kommer det inga pengar från honom.
Jag hatar att känna mig snål, jag gör det nu också även om jag inser att jag inte är ett dugg snål. Jag betalar ju liksom honom för att vara tillsammans med mig. Men jag vet verkligen inte hur jag ska ta upp det här med honom ytterligare en gång? Har tagit upp det förut och då är det alltid hans pappa som ska föra över pengar till mig men inte gör det.. Som sagt, undanflykter och jag börjar verkligen fundera på vad det är för kille jag träffat.
Kan någon snälla ge mig en spark i baken? Hur fasen tar jag upp det här med honom utan att få ångest och känna mig så snål?