• Anonym (Trött)

Min sambo utnyttjar mig ekonomiskt, hur tar jag upp det?

Jag har nyligen träffat en kille som jag bor tillsammans med men tyvärr har en del "problem" med ekonomiskt.

Jag är tyvärr alldeles för snäll för det mesta och vill gärna bjuda på allt, men efter ett par månader tillsammans så inser jag att jag nog blir rätt utnyttjad och dessutom går på knäna när det gäller min ekonomi.

Lite bakgrund. Jag har en hyreslägenhet, ett barn sedan innan. Min kille hyr ut sin lägenhet och har därför noll kronor i bostadskostnad.
    Jag betalar ALLT hemma som vi har gemensamt, mat, hyra, el och internet (allt som rör mitt barn tycker jag självklart att jag själv ska betala, inte han). 
    Vi köpte i julas en resa till nästa jul och den skulle betalas under ett år, ungefär 2500kr var/mån. Min kille har betalat summan för oss båda så han inte behöver ge mig lika mycket pengar.

Skulle vi dela lika på alla kostnader hemma så skulle vi lägga ungefär 5000kr var, alltså ska han fortfarande ge mig 2500kr varje månad om man drar bort kostnaden för resan. Men det här är aldrig några pengar jag ser av, dessutom brukar han ta någon femhundring här och där från mitt konto då han inte äger ett kontokort. Han hade för ett par år sedan svårt att hålla i sina pengar och har därför inte kort utan går till banken för att ta ut kontanter. Vilket jag kan förstå på ett sätt, men många gånger känns det som en undanflykt för att kunna utnyttja mig.

Igår rann bägaren över för mig, jag hade en väldigt dyr räkning gällande mitt barns fritidsintresse denna månad och hade ungefär 2000kr kvar efter allt var betalt, dvs hyra, el, internet, storhandling osv.
    Han går och handlar alkohol till påsken (jag dricker knappt dessutom) och tar då ut 1000kr från mitt konto. Han säger att han ska föra över pengarna till mig och jag betonar hur viktigt det är att han gör det eftersom jag ska betala två födelsedagspresenter till mina syskonbarn och köpa biljetter till en uppvisning mitt barn ska ha. 
    Ändå kommer det inga pengar från honom.
    Jag hatar att känna mig snål, jag gör det nu också även om jag inser att jag inte är ett dugg snål. Jag betalar ju liksom honom för att vara tillsammans med mig. Men jag vet verkligen inte hur jag ska ta upp det här med honom ytterligare en gång? Har tagit upp det förut och då är det alltid hans pappa som ska föra över pengar till mig men inte gör det.. Som sagt, undanflykter och jag börjar verkligen fundera på vad det är för kille jag träffat.
    Kan någon snälla ge mig en spark i baken? Hur fasen tar jag upp det här med honom utan att få ångest och känna mig så snål?

• Svar på tråden Min sambo utnyttjar mig ekonomiskt, hur tar jag upp det?
  • Fundersam02

Men hur kan han ha tillgång till ditt konto? Det måste du genast ändra på så att han inte kan plocka ut pengar därifrån när han vill.

Du är absolut inte snål som tycker att han ska betala sina egna kostnader. Släpp den tanken helt. Det är han som är snål som låter dig betala största delen av hans kostnader medan han hyr ut sin lägenhet. Han går ju med vinst på det här upplägget.

Ja, han utnyttjar dig. Om du inser det så borde det inte vara svårt att sätta dig ned och tala om för honom vad som gäller från och med nu. Annars får han flytta. Om han inte går med på en förändring så är det inte dig han är intresserad av tyvärr utan pengarna och då kan du lika gärna släppa honom direkt innan du förlorar ännu mer på affären.

• Anonym (A)

Jag hade sparkat ut honom ur mitt hem. Inte nödvändigtvis gjort slut, men gjort klart för honom att särboskap och totalt separerade ekonomier är det enda av intresse för mig på grund av hans ekonomiska slarv. Accepterar han inte det och gör slut är chansen att han ens var kär i dig från början ganska liten, om han gör slut när han inser att han inte kommer att tjäna pengar på ert förhållande längre.

Jag har extremt svårt för utsugare. Det är dessutom extremt osexigt med en man som inte kan hantera sig egen ekonomi eller sitt vardagsliv, enligt mig.

• Vanillaextract

Men herregud människa, låt honom inte ha tillgång till ditt konto. Kan han inte ta dina pengar själv måste han fråga och då säger du helt enkelt nej. Svårare är det väl inte?

• Anonym (Trött)

Han har inte tillgång till mitt konto på det sättet, utan han lånade mitt kort och tog ut pengar i bankomaten.

Jag älskar ju människa mer än jag älskat någon annan, så sparka ut honom finns inte. Men självklart vill jag prata med honom, ge honom en chans att ändra på sig. Men ekonomi har alltid varit jobbigt för mig att prata om, dels för att jag som sagt gärna vill bjuda och ge till alla jag tycker om men också för att jag själv haft så otroligt dåligt med pengar och därför skäms jag väl lite själv.

• Cat71

För det första - stoppa omedelbart möjligheten för honom att ta ut pengar från DITT konto!!! Hur är det ens möjligt undrar jag? Använder han ditt kontokort med din pinkod?
    För det andra - säg att ni måste sätta er ned ikväll och prata om ekonomin och hur ni ska sköta er gemensamma ekonomi. Förklara att du tycker det är jobbigt att behöva be/tjata om pengar och att du tycker att det tär på ert förhållande. För det gör ju det!!!!
    Tillsammans kommer ni överens om en summa som han ska betala till dig varje månad. Sedan går han till banken och skapar en AUTOMATISK månadsöverföring till dig som ska ske samma dag (eller dagen efter) han fått lön.

Själv anser jag att man bör sätta sig ned tillsammans med räkningsinbetalningarna varje månadsslut så att man gemensamt ansvarar för ekonomin. Så gör jag och min man. Vi betalar gemensamt, bestämmer hur mycket som ska föras över till matkontot, sparkontot och delar sedan upp resterande belopp så det täcker löpande utgifter som var och en har. Men alla vill inte ha det så och det låter svårare att få till i ert fall.

• Anonym (?)

Du säger att du nyligen träffat en kille som du bor ihop med, hur länge har ni känt varandra egentligen?

Sen är det uppenbart, utifrån din text, att han utnyttjar dig. Rejält.
    Om du vill ha det i liv so be it, men det är ditt val.
    Gråt inte över det sen.

• Anonym (Trött)
    Cat71 skrev 2015-04-01 10:10:40 följande:

För det andra - säg att ni måste sätta er ned ikväll och prata om ekonomin och hur ni ska sköta er gemensamma ekonomi. Förklara att du tycker det är jobbigt att behöva be/tjata om pengar och att du tycker att det tär på ert förhållande. För det gör ju det!!!!
    Tillsammans kommer ni överens om en summa som han ska betala till dig varje månad. Sedan går han till banken och skapar en AUTOMATISK månadsöverföring till dig som ska ske samma dag (eller dagen efter) han fått lön.

Själv anser jag att man bör sätta sig ned tillsammans med räkningsinbetalningarna varje månadsslut så att man gemensamt ansvarar för ekonomin. Så gör jag och min man. Vi betalar gemensamt, bestämmer hur mycket som ska föras över till matkontot, sparkontot och delar sedan upp resterande belopp så det täcker löpande utgifter som var och en har. Men alla vill inte ha det så och det låter svårare att få till i ert fall.

Tack! Ditt förslag känns vettigt, ska bara se till att faktiskt ta ett ordentligt snack med honom. Inte vara snäll och säga att det är okej när han kommer med någon undanflykt. 

Jag vet att han inte lägger pengarna på hög, tvärtom. Jag tror snarare han har mindre lön än vad han har sagt eller möjligtvis betalar på gamla skulder. Men jag vet såklart inte säkert.
  • Vanillaextract
    Anonym (Trött) skrev 2015-04-01 10:09:58 följande:

Han har inte tillgång till mitt konto på det sättet, utan han lånade mitt kort och tog ut pengar i bankomaten.

Jag älskar ju människa mer än jag älskat någon annan, så sparka ut honom finns inte. Men självklart vill jag prata med honom, ge honom en chans att ändra på sig. Men ekonomi har alltid varit jobbigt för mig att prata om, dels för att jag som sagt gärna vill bjuda och ge till alla jag tycker om men också för att jag själv haft så otroligt dåligt med pengar och därför skäms jag väl lite själv.

Byt kod till kortet och ge inte ut det till honom. Varför låter du dig trampas på? Människor som låter sig trampas på ses inte som snälla, dom ses som dörrmattor. Du har ett ansvar mot dig själv och din dotter att värdera er högre.

Är han med dig av rätt anledningar och är en bra kille kommer han stanna oavsett om du slutar ge honom pengar. Och är han inte det, vore det väl bättre att få reda på det så du kan sluta slösa tid på honom?

Han är en vuxen människa och kan ta hand om sig själv. Har han dessutom en historik av att inte kunna hantera pengar gör du honom en stor otjänst genom att ge honom pengar.
  • Anonym (whaaat)

Hej ts, jobbar han? Ja om han inte gör det då är det fan dags att jobba för att kunna försörja sig! Du är för snäll Och jag vet hur det är, för jag är också så men jag tror inte att jag skulle accepterat det här. Det är synd för det är klart man blir utnyttjad. Jag tänker på Dr.Phils ord "you teach people how to treat you" Tack vare den meningen har jag börjat tex säga nej när jag faktiskt inte vill. Sååå tänk på det, sätt ner foten, och låt honom ta hand om sig själv! Eller så lämnar du honom, för du mår ju antagligen skit.

• Anonym (gränser)

Jag skulle inte vara så säker på att han medvetet utnyttjar dig eller om han helt enkelt är ekonomisk analfabet, men hursomhelst, det här håller ju inte.
    Du måste prata med honom.

Antingen sätter du dina egna gränser eller så gör nån annan det åt dig, i det här fallet din sambo. 

Svar på tråden Min sambo utnyttjar mig ekonomiskt, hur tar jag upp det?