• heythatsmybike

Manipulativ svärmor

Vet inte om det finns något att göra som vi inte redan försökt..men jag provar beskriva kort..

Jag och min man har varit tillsammans i 7 år, varav gifta i 4. Vi har två barn, vår minsta föddes i slutet av februari i år. Min mans mamma var från början mycket positiv till vår relation och lovordade mig inför alla, det var endast småsaker hon hade synpunkter på då hon alltid ville bestämma hur saker skulle vara. Sedan vi fick vår dotter 2012 förändrades dock läget. Plötsligt var allt jag gjorde fel eller slarvigt. Min mans äldre barns mamma var ett föredöme och på olika sätt förlöjligades jag vilket jag naturligtvis mådde allt sämre av. Det är så mycket som min svärmor gjort och sagt och skapat i intriger runt oss att det inte går att beskriva på ett enkelt sätt, det skulle bli en halv bok..Det som nu hänt senast är dock det allra värsta. När vår son föddes ville jag vara ifred de första två veckorna pga RS virus risk plus att jag ville få amningen att fungera. Kanske löjligt men med min dotter fungerade det inte från början och det har varit en sorg för mig även om det inte ska vara det. Så vi sa nej till besök och alla förstod det utom hon. Mamman till de två äldre barnen fick man minsann träffa samma dag sa min svärmor och mailade och pratade med allt och alla, till och med mina föräldrar om att hon förvägras träffa barnbarnen och att hennes son inte har det bra, det är jag som styr mot hans vilja. Jag pratade med henne via telefon och förklarade om igen att amning, hembesök från BVC mm och att vår dotter behöver tid att sätta sig in i storasysterrollen samt RS virusrisk gör att vi kan ses om två veckor ca. Nu har min svärmor skrivit mail till min man som är fruktansvärda i tonen gentemot mig...hon vill att han ska åka ner och ha ett förtroligt samtal med henne utan att "glappa" till mig som hon skrev...hon vill aldrig mer se mig och barnen...Min man undrar vad det är som är fel med henne...men jag vet, hon har tidigare sagt att hon hur lätt som helst kan sabotera vår relation så det tar slut för det har hon gjort med andra...

Hur ska jag tänka...behöver input...förstår om inlägget är jätterörigt....

ska även denna föräldraledighet ägnas åt hennes intriger...
  • Svar på tråden Manipulativ svärmor
  • MsFry

Du ska tänka att du har rätt att (tillsammans med din man) besluta om hur er familj lever.

Det verkar ju som om din man står på din sida i det hela såt låt honom bestämma hur ni ska hantera hans morsa och stöd honom i det utan att vara "pådrivande" åt något håll. Kontakta henne inte.

Tanten verkar ju knäpp liksom.

• heythatsmybike

Ja..han har funderat på om hon kanske har något förstadie till demens eftersom hon gradvis blivit så personlighetsförändrad och beter sig jättemärkligt. Någon som har någon erfarenhet av det? Men det är helt omöjligt att veta..jag tycker bara det är så tråkigt för min dotters skull eftersom även hon drabbas av ignorering och utfrysning..

Svar på tråden Manipulativ svärmor