• Anonym (mamma)

psykisk barnmisshandel

Mina barn är hos sin pappa åtta dygn i månaden.
    de är 5 och 6 år och har i perioder bott mer hos mig.
    varje vecka kommer barnen hem och berättar att deras pappa är arg mot dom och hårdhänt. Han kan säga saker som "ni är inga riktiga damer", "mamma måste uppfostra er". Min 6åring säger att dom inte vågar säga vad dom tycker för då blir deras pappa arg, tex vågar de inte säga att det är roligare hos mig för han har då sagt att dom minsann inte behöver vara hos honom alls, samt att de inte vågar säga emot honom för att han ska bli arg.Förra året berättade barnen att han dragit i vår dåvarande fyraårings hår.Enligt barnen tar han hårt i armarna och har även slängt in dom i sängen där de fått gråta sig till sömns.
    De vågar inte väcka honom på natten av rädsla att han ska bli arg.
    jag har en hel lista med saker som hänt under åren och sparade sms och konversationer.när jag ansökt om underhållsstöd har han hotat med att han ska ha barnen varannan vecka om jag inte tar tillbaka ansökan samt skriva ett avtal där jag frånsäger barnen underhåll. efter nyår brast det då barnen efter 9 månader äntligen fick underhållsstöd. barnen kommer hem och berättar att "pappa säger att han inte tänker köpa något till oss för du får pengar varje månad", "pappa säger att du måste göra roliga saker med oss för han betalar dig pengar".
    jag har under flera år alltid backat för att jag har velat ha insyn i barnen liv när de är hos sin pappa.samtal på familjerätten har inte hjälpt och jag har gått hos barnpsykolog för att få hjälp med hur jag ska hantera alla olika situationer som uppstår pg.a barnens mående när de varit hos sin pappa.
    Jag har alltid velat och jobbat för ett bra samarbete och alltid frågat honom om händelser som barnen har berättat om men då blivit utskälld av honom och han har ansett att jag ska ta det dom säger med en nypa salt.
    sedan en tid tillbaka har jag noll insyn i barnens tillvaro hos sin pappa då jag inte får ringa när dom är där och han inte svarar när jag frågar hur dom har det och det enda jag kan gå efter är det barnen berättar för mig.
    det finns vittnen som sett hur han beter sig mot barnen i hemmet, samt dagmamma som haft insyn i barnens liv under flera år.
    min advokat skickade ett motpartsbrev där jag yrkade på begränsat umgänge med honom, enbart dagtid då de uttryckt oro över att sova där.
    tillbaka fick jag nej. så nu är det dags för stämningsansökan.
    jag är rädd, men samtidigt stolt över att jag gör detta. Barnens pappa har en tendens att trycka ner människor i sin omgivning, även hans äldre döttrar och den makten över mig har han haft efter att jag lämnade honom också.
    Jag undrar om det finns någon som gått igenom detta och vill berätta lite? när jag söker på vårdnadstvist får jag inte upp någon historia som liknar min.

Svar på tråden psykisk barnmisshandel