Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Ninnis

Anledningar att INTE gå med i facket

Hjälp hjälp hjälp !!

Har ett längre lärarvikariat på en skola nu och är i dagsläget inte med i ngt fack !

Men så har jag mina kära kollegor som trycker på att jag ska gå med i facket o pratar om alla anledningar för varför jag borde ...

Men jag känner att nä det är helt onödigt o bortkastade pengar .. Jag lyckades förhandla upp min lön på egen hand ...

Nu önskar jag ha svar från de som tycker lika som mig om detta dvs inte varför galet är bra .. Utan varför känner ni att ni inte behöver bra fackliga ....

• Svar på tråden Anledningar att INTE gå med i facket
  • Aniiee

Den här måste jag följa....

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Rataxes

Det är väl bara att låta bli. Lärarfacken är väl inte som de smått kriminella LO-facken där man kan vänta sig besök från kostymklädda herrar med fiollådor under armarna om man inte går med.

Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Ninnis

Jo låta bli är vad jag gör ... Tycker inte jag e den som kommer Hamna i ngn "fight" o behöva deras hjälp .. O förhandla lön gör man inte under ett vikariat ... Så whats the point ?!! Lite så känner jag

• snedtak

Jag kanske egentligen inte "får" svara eftersom jag är med i mitt fack och tycker överlag facket är en bra grej. Vad bekanta som inte är med i facket har som sina huvudargument är bland annat:

De arbetar som konsulter och vid varsel på större företag prioriterar facket att försvara de fastanställdas rättigheter och inte konsulternas. Alltså känner man att facket inte slås för en själv.
    Om man hamnar i en konflikt kan man reda sig själv och känner att man inte behöver facket. Det kan handla om arbetsgivare som inte har ordentlig koll på sina avtal, vad som gäller för arbetstid, övertidsersättning, semester, föräldraledighet, etc.
  • Freckels

Jag är inte med i facket.
    Ångrade mig dock bittert när företaget jag jobbar på lurade oss på massa pengar.
    Men vet du vad som hände, facket stred inte ens för deras medlemmar.
    Detta resulterade i att folk som länge varit med i facket istället ville gå ur.

Min högst personliga erfarenhet av facket är att de bara strider för dem som missköter sig.

På min arbetsplats spelar det ingen roll om man är med i facket eller ej ang. löneförhandling.

• Freckels

Men kanske ska tillägga att jag är fastanställd, lite med osäkert med ett vikariat. Fast samtidigt vet jag inte vad facket skulle vara behjälpliga med där? När vikariatet går ut så går det ju ut oavsett.

• Rani

Så länge du inte har ett fast jobb ser jag ingen anledning till att vara med. Du måste ändå förhandla din ingångslön själv vid varje ny anställning.

Jag är fastanställd lärare och med i facket för att få ta del av den kollektivt förhandlade löneförhöjningen (som faktiskt varit bra de senaste åren) och för att vi har bra fackliga representanter där jag jobbar som faktiskt gör skillnad.

Däremot ska du absolut vara med i a-kassan! Alla förstår inte att det är två olika saker.

• sportpappa

Lärarförbundet har inkomstförsäkring vilket fyller ut din a-kassa om du slår i a-kassans tak på 18700 kr/månad.

• Rani

Det är sant Sportpappa. Det har LR med. Så det beror lite på vad TS tjänar och hur länge hen ska arbeta på sitt vick som avgör om det är värt det.

• weetty

Om du föredrar ett arbetsliv där arbetsgivarna får diktera spelreglerna helt själva - då finns ingen anledning att gå med i facket. Tänk vad arbetsgivarna kommer bli glada när de kan göra precis som de vill. 

• Anders38

Hej allihopa!

Nu har inte jag varit med i Lärarförbunder utan i SEKO men det har varit en högst otrevlig affär.

Jag hade ett arbete där jag arbetade utomhus året runt och på den arbetsplatsen fick jag ingen pannlampa när jag jobbade nätter, inga vinterkläder på vintern, inga nycklar och inget login till datorn. Jag framförde dessa problem till fack och arbetsgivare flera gånger men inget hände. Det är inte lätt att arbeta i mörker samtidigt som man fryser arslet av sig. Jag var med i facket i flera år och har betalat tiotusentals kronor till SEKO men inte fått någon hjälp från dem överhuvudtaget.

Nu när jag inte är med i facket har jag mycket bättre lön och arbetsförhållande (i form av bl.a bättre utrustning) samt att jag sparar ca 4000kr/år. Jag var också arbetslös en period och då fick jag sammanlagt utöver akassan ca 12000 kr (inkomstförsäkring) från SEKO men det var utbetalat i små portioner. Det motsvarar ca tre års medlemsavgifter och jag var med i SEKO mycket längre än så.

Fackförbunden lever gott på att lura godtrogna arbetare på deras pengar, ett misstag jag inte tänker göra om i alla fall. Ta hand om er för det är ingen annan som gör det.

Glada hälsningar

Anders

• Anonym föräldraledig

Huruvida du ska vara med i facket eller inte kan bara du själv avgöra. Men kom ihåg att facket handlar om mer än bara lönesättning.

Facken har under många år förhandlat fram de förmåner vi har idag på våra arbetsplatser, sen är det upp til var och en om hen vill åka snålskjuts på andras arbete eftersom alla får ta del av kollektivavtal och liknande.

Den första tanden kommer av sig själv. Det gör inte föräldraledigheten.

Sommaren kommer av sig själv. Det gör inte semestern.

Sjukdom kommer av sig själv. Det gör inte sjuklön.

Helgdagarna kom Gud med. Betalningen kom fackföreningen med.

Arbetet kommer av sig självt. Överenskommelsen har vi kämpat oss till.

Fickludd kommer av sig själv, det gör inte lönen.

Ålderdomen kommer av sig själv. Det gör inte pensionen.

Fackföreningarna har lyckats med mycket, tack vare att vi är många och håller ihop.

• Grande Rock
    weetty skrev 2015-04-09 14:47:48 följande:

Om du föredrar ett arbetsliv där arbetsgivarna får diktera spelreglerna helt själva - då finns ingen anledning att gå med i facket. Tänk vad arbetsgivarna kommer bli glada när de kan göra precis som de vill. 

Nja, de viktigare spelreglerna är lagstiftade. Så arbetsgivaren kan inte göra precis som hen vill.

Hursomhelst rekommenderar jag mina medarbetare att vara med, även om medlemsavgiften är snudd på kriminell.
    Born to lose, live to win!
  • Sarhja

Håller med anonym föräldraledig. Lönen är långt ifrån allt facket förhandlar om. Och påtal om lön så finns det inget i lagen som säger att lönen ska betalas ut i pengar utan det är våra kollektivavtal som säger att vi ska få pengar för det arbete vi gör. Så du som lärare skulle rent krasst kunna få pennor och suddgummin den 25 varje månad om vi inte hade haft kollektivavtal, lärare arbetar dessutom väldigt mycket övertid och utan kollektivavtal får du inte 1 öre extra för det. Skulle alla tänka som dig att det är onödigt att gå med i facket så finns det till slut inget kollektivavtal. Min personliga åsikt är att de som inte är medlemmar i facket åker snålskjuts på oss andra och det är inte särskilt solidariskt.

Svar på tråden Anledningar att INTE gå med i facket