• Mrs Rom

    Jag är en EU-migrant från Rumänien - fråga mig vad du vill!

    Som rubriken lyder, jag är alltså en romsk EU-migrant från Rumänien och jag svarar på era frågor om livet som EU-migrant eller mitt perspektiv på andra saker, och det kan vara både högt och lågt!

    "Hit me" som pugilisten sa!

    PS: de enda inlägg jag inte svarar på är de som ifrågasätter min identitet. Dessa kommer jag att ta för vad de är, dvs rasism. Varför skulle en EU-migrant inte kunna lära sig svenska till exempel?

  • Svar på tråden Jag är en EU-migrant från Rumänien - fråga mig vad du vill!
  • Anonym (Undrar)

    Försöker ni inte söka efter ett svartjobb? Vore inte det bättre och kanske lite mer värdigt än att sitta och tigga hela dagarna? Undrar också varför en del av er blir förbannade när man inte har några pengar att ge och nästan hoppar på en?

  • Mrs Rom
    Anonym (Undrar) skrev 2015-04-02 12:38:34 följande:

    Försöker ni inte söka efter ett svartjobb? Vore inte det bättre och kanske lite mer värdigt än att sitta och tigga hela dagarna? Undrar också varför en del av er blir förbannade när man inte har några pengar att ge och nästan hoppar på en?


    Jo, vi har märkt att folk blir mindre irriterade om vi säljer saker. På många håll har vi därför börjat sälja tidningen "Sofia Z-4515"
    samt även olika hantverksprodukter såsom handgjorda kvastar av björkris och träslevar.

    På din andra fråga kan jag bara svara för mig själv, och jag beter mig inte så. Varför andra gör det kan jag inte svara på, det finns väl rötägg bland alla grupper antar jag. Möjligen är detta också ett utryck för den ökade konkurrensen på marknaden som vi ser nu.
  • Mrs Rom
    Anonym (Wtf) skrev 2015-04-02 12:48:41 följande:

    Hur länge har du varit i Sverige?


    Jag är inne på 3:e säsongen nu.
  • Tribute
    Anonym (Wtf) skrev 2015-04-02 15:17:21 följande:

    Där avslöjade du dig. Ingen skriver en sådan svenska efter 3 år. Hur språkbegåvad man än är.


    Notera även att tre SÄSONGER bör vara tre tremånadersperioder eftersom man måste lämna Sverige var tredje månad för att ha giltigt visum även som EU-medborgare. Även om hon är här illegalt under en längre tid så är knappast en säsong ett helt år.

    Fast nu kanske jag också är rasist?
  • Dixie
    Mrs Rom skrev 2015-04-01 17:53:39 följande:

    Varför skulle en EU-migrant inte kunna lära sig svenska till exempel?


    var lärde du dig svenska? 
  • tobbe01
    Mrs Rom skrev 2015-04-01 17:53:39 följande:

    Som rubriken lyder, jag är alltså en romsk EU-migrant från Rumänien och jag svarar på era frågor om livet som EU-migrant eller mitt perspektiv på andra saker, och det kan vara både högt och lågt!

    "Hit me" som pugilisten sa!

    PS: de enda inlägg jag inte svarar på är de som ifrågasätter min identitet. Dessa kommer jag att ta för vad de är, dvs rasism. Varför skulle en EU-migrant inte kunna lära sig svenska till exempel?


    Hahahahahaha du är för rolig. Har du tjänat bra idag?
  • Ascendere

    Noterar för övrigt att båda trådarna (verkar vara två likadana) är skapade den 1:a april...

    Helt orimligt att någon överhuvudtaget skulle lära sig svenska så bra och så snabbt på tre "säsonger", har knappast med rasism att göra.

  • Mrs Rom
    Tribute skrev 2015-04-02 14:32:26 följande:

    Jaha, jag antar att jag är rasist och att mitt inlägg kommer lämnas obesvarat, men jag tror inte en sekund på att NÅGON som inte har svenska som modersmål kan lära sig att uttrycka sig så avancerat i skrift på några år. Min farfar är invandrad för 30 år sedan och skulle inte kunna skriva en lika sammanhängande text. Jag ser inte hur det är rasistiskt att anta att det är svårare med svenska språket för någon som nyligen har kommit i kontakt med det än för de som växt upp med det som förstaspråk, men visst... Rasistkortet går ju alltid att använda om man vill slippa förklara sig. Därför anser jag att du inte är trovärdig. Du kan lika gärna vara någon som vill öka sympatierna på falska grunder eller så kan du vara en rasist som vill svärta ner de tiggande romerna. Om du kan låta bli att gråta över min oerhörda "rasism" så får du gärna öka din trovärdighet genom att svara på följande: 1. Vad för typ av kurser i språket har du gått? 2. Hur länge har du varit här? 3. Hur ofta åker du till Rumänien? 4. Hur bor du och med hur många andra romer? (De tiggare som verkar här i stan bor i två stora grupper) 5. Hur ofta umgås du med infödda svenskar och i vilka sammanhang? (För att förstå ett språk snabbt måste man nästan umgås mycket med andra som talar det)


    Jag ska svara på dina frågor så gött jag kan:

    1. Jag har gått Berlitz språkkurser. Förutom det ar jag sett mycket svensk film och läst mycket svensk litteratur för att ytterliggare förkovra mig.

    2. 3 år, dvs 3 säsonger à 6 månader

    3. Jag spenderar vanligen November - April i Rumänien. Pga EU-reglerna måste jag också åka hem en gång mitt i säsongen, det brukar vanligen bli i juli, då har ju de flesta svenskar också semester så då passar jag på.

    4. Vi bor 7 personer i samma minibuss som vi använde för hitresan. När vädret så tillåter begagnar vi oss även av tält för att utöka vår boyta.

    5. Jag träffar väldigt många svenskar i jobbet. Även om de flesta inte pratar så mycket med mig så hör jag mycket svenska talas.
  • Mrs Rom
    tobbe01 skrev 2015-04-02 16:36:15 följande:
    Hahahahahaha du är för rolig. Har du tjänat bra idag?
    Jag ska inte klaga, tackar som frågar!
    En del tycks dock ha tagit mig för en så kallad "påskkärring" och gett mig godis istället för pengar, men jag tar inte illa upp för det, även om jag för närvarande är ganska strikt med min LCHF-diet vilket gjorde att jag tyvärr inte kunde avnjuta gåvorna själv.  


  • Dixie
    Mrs Rom skrev 2015-04-02 19:41:14 följande:
    5. Jag träffar väldigt många svenskar i jobbet. Även om de flesta inte pratar så mycket med mig så hör jag mycket svenska talas.
    i jobbet du är rolig du!!

    vad jag inte förstår - en språkbegåvning som du borde ju kunna söka dig vidare och inte "bara" tigga! med den kapacitet som du uppenbarligen innehar - varför nöjer du dig med detta liv? 
  • Mrs Rom
    Aniiee skrev 2015-04-02 15:43:01 följande:
    Du skjuter dig själv rejält i foten när du säger att folk ifrågasätter är rasister och du kommer inte svara på dessa. Gör man så så medger man i princip att de har rätt. Om du ska vara trovärdig så bemöter du det istället. Förklara och berätta hur du kunde bli flytande i svenska efter tre år, när till exempel min morfar, som kom till sverige på 40-talet och samhället inte alls var lika ackommoderande mot andra språk som det är nu (tolk kunde han ju titta i stjärnorna efter), inte kunde skriva flytande på samma nivå som du, när han dog, 40 år senare. Och om du som skriver sitter tillsammans med en romsk tjej och hjälper henne att svara på frågor så säg det. (10 to 1 att du kommer säga att det är precis så.)

    Nej, din trovärdighet föll som en sten redan i TS, kanske kan du reparera den med lite raka kort, men räkna inte med det.
    Jag kan ju inte gärna svara för din hädangångne morfar (må han vila i frid) men själv är jag av Gud välsignad med ett mycket gott öra för språk och en bra läshuvud, något som jag försöker utnyttja till fullo.

    Förklara gärna vad att "skjuta sig i foten" innebär, jag är inte bekant med utrycket. Jag gissar att det betyder att man försätter sig själv i svårigheter eller något liknande, eller tar jag miste?

  • Mrs Rom
    Anonym (ap) skrev 2015-04-02 19:43:59 följande:

    Har du pruttat mycket på sistone?


    Nej, jag har hållt mig till LCHF ett tag nu, och innan dess åt jag Paleo-kost, så omställningen blev inte så stor och medförde inga problem med magen.

  • Mrs Rom
    Dixie skrev 2015-04-02 19:44:24 följande:
    i jobbet du är rolig du!!

    vad jag inte förstår - en språkbegåvning som du borde ju kunna söka dig vidare och inte "bara" tigga! med den kapacitet som du uppenbarligen innehar - varför nöjer du dig med detta liv? 
    Faktiskt så räknar jag med att det här blir min sista säsong, sedan har jag tillräckligt med kapital för att öppna en flyttstäd- och översättningsfirma.

  • Anonym (skitglad)
    Mrs Rom skrev 2015-04-02 19:49:00 följande:
    Nej, jag har hållt mig till LCHF ett tag nu, och innan dess åt jag Paleo-kost, så omställningen blev inte så stor och medförde inga problem med magen.
    Apropå magen. Är det sant att ni skiter i närmsta park?
Svar på tråden Jag är en EU-migrant från Rumänien - fråga mig vad du vill!