• anonymtjej1

    Era bästa spartips?

    Som rubriken följer; Era absoluta spartips?

  • Svar på tråden Era bästa spartips?
  • Fjäril kär

    oj, har många på lager... men kan ju börja med några få enkla

    *Skriv inköpslista, storhandla.  Köp storpack och frys ner i mindre förpackningar. 

    *Läs kvittot när du handlat. VAD har du egentligen handlat? och vad KOSTAR det egentligen? Börja granska kritiskt det du handlar.  Köp inte färdigmat, gå inte på bluffen om 2-för-en-pris, köp inte bara det dyraste, köp inte en massa gott bara för att du är sugen osv.    Börja ifrågasätt alltidn du stoppar i kundvagnen. 

    *gör storkok och frys ner , bara att ta fram för matlåda eller för kommande middagar. 

  • maritbinge

    Fundera på vad som är viktigt i ditt liv. Jag gillar t.ex. teknik medan kläder och smink inte känns lika intressant, så jag lägger väldigt lite pengar på det sistnämnda. När jag pratar med folk som tycker att det är svårt att spara märker jag att de ofta tycks vilja ha av allt, och verkar oförmögna att prioritera bort något. Lär dig leva med lite mindre, helt enkelt.

    Lägg undan pengar så fort du får dem. Jag sparar minst 20% av min (knappa) inkomst varje månad och pengarna hinner knappt landa på mitt konto innan jag flyttar dem till mitt ISK-konto för att sedan handla aktier och fonder med dem. Ibland har jag extremt lite pengar kvar i slutet av månaden för att jag sparade "för mycket" i början av månaden, men vetskapen om att jag har en buffert ifall något oväntat dyker upp gör att det känns lätt och t.o.m. ganska roligt att leva på så lite under månadens sista dagar/vecka.

    Gör inga impulsköp. Jag har för vana att låta köplusten mogna i flera månader innan ett större köp (t.ex. innan jag köper en mobiltelefon eller dator). För mindre saker väntar jag kanske några veckor eller så. 

    Cykla och/eller promenera istället för att ta bil eller buss. När man får in vanan att ta sig fram med cykeln börjar det kännas väldigt enkelt och självklart. En 40-minuters cykeltur är plötsligt ingenting. På så vis behöver du inte heller lägga några pengar på gymkort.

    Var principfast. Jag åker t.ex. aldrig taxi. Jag kan inte komma ihåg senast jag tog taxi någonstans (det måste vara flera år sedan). Tänk på att även små kostnader kan bli stora tillsammans om de är många. 

    Mat:
    Släng aldrig mat. Planera minst en vecka framåt i tiden och storhandla. Fundera över vilka livsmedel du lägger mest pengar på och ansträng dig för att hitta just dessa på specialpris. Gör stora omgångar med mat och ät samma sak flera dagar i rad. Köp frysta grönsaker istället för färska. Köp mycket rotfrukter. Ät så mycket vegetariskt du kan (torkade baljväxter är en väldigt billig proteinkälla) och lär dig att laga det så att det smakar bra (det går faktiskt, hämta t.ex. inspiration från pinterest och bloggar). Dra ner på ingredienserna, många är nämligen ganska onödiga. Baka eget bröd, gärna enligt någon metod som kräver så lite arbete som möjligt (det finns många recept som går ut på att brödet skall jäsa över natten, men istället inte behöver knådas). Skippa dyr ost och gör t.ex. hummus istället att ha som pålägg, det är väldigt billigt. Försök överlag att hitta sätt att ersätta de allra dyraste varorna med.

    Spara vettigt. Att gömma pengarna i madrassen eller låsa dem på något sparkonto med jättelåg ränta är ju inte så roligt. Om du har som plan att spara långsiktigt skulle jag rekommendera en billig eller gratis indexfond, t.ex. Avanza Zero eller Nordnet. Annars är obligationsfonder ett ganska tryggt sätt att spara på som ändå brukar ge lite större avkastning än ett vanligt sparkonto. 

    Lycka till!

  • gbgumman

    Jag håller mig upptagen med gratisnöjen och extremt billiga nöjen. Då går inga pengar åt. Spar kvitto. Planerar månaden måsteinköp.

  • aeips

    Matlådor och storkok är ju självklart.
    Skär ner på "dyra" nöjen (var gränsen går varierar ju för alla, men finns mycket kul man kan hitta på för en liten peng). Välj vad pengarna ska gå till.
    Loppis och blocket.
    Se över fasta kostnader. Kan räcka med några telefonsamtal för att sänka månadskostnaden rejält. 

    Sist och kanske tråkigast :)
    Rengöring - Grönsåpa är kanon, tar allt och är billigt. Ser inte meningen med att fylla städskåpet med diverse dyra produkter. Bakpulver och vinäger är ochså effektivt. Har 2 barn som stökar ner och kletar överallt och grönsåpa har än så länge klarat allt.
    Tvättmedel - Köper vanligt, men behövs ju inte en hel skopa till varje tvätt. Räcker med ungefär hälften av det som rekommenderas.
    Duschkräm -  Ja, det behövs. Men minska mängden? Jag använder dagligen ansiktsrengöring/kräm osv. Men lite räcker långt. Sen finns det en hel uppsjö med recept på egengjorda krämer, duschkräm och peeling på nätet.

  • Fjäril kär

    Man kan spara massor på att se över alla avtal och abonnemang som man har i familjen. 

    *jämför elbolagens priser , byt till det billigaste. 

    *se över bredbandsanslutningen, måste ni verkligen ha det dyraste och snabbaste bara för att läsa aftonbladet, surfa på FL och facebook och betala räkningar?  
    Byt till bättre pris! 

    *se över familjens samtliga mobilabonnemang. Numera finns väldigt förmånliga erbjudanden och priser även på kontantkortssidan att dyra abonnemang inte längre är nödvändiga.  Kolla utbudet! 

    *överväg att avsluta hemtelefonen

    *se över alla försäkringar. försök samla alla på ett bolag . Kolla över premier och kvartalskostnader. Vad betalar ni och varför? Avsluta sånt som känns extremt onödigt. Kolla även om ni har kvar försäkringar på saker ni sålt! Dyra smyckesförsäkringar på saker ni sålt, på hemelektronik ni inte längre har kvar, på båten ni ägde för tre år sedan, för katten ni tog bort förra året osv... Kolla verkligen att allt är avslutat. 

  • Summertime95
    Tow2Mater skrev 2015-04-03 04:06:05 följande:

    Jobba. Så hinner du inte spendera.


    Ja, exakt! Bästa sättet att spara på! Cool
  • livetsomung

    Lägga undan pengar varje månad och sedan verkligen tänka efter innan man köper något, behöver jag verkligen detta just nu? eller är det bara för jag måste spendera?... {#emotions_dlg.flower}

  • stormfågel

    Det finns ju spartips i stort och smått, och ibland känns det futtigt med småsparanden om man egentligen borde lägga om sina lån eller byta sparform eller nåt sånt.

    Ett spartips i det lilla är i alla fall att bli expert på matsäckar, särskilt så här till sommar och semester:
    Se till att färdiga piroger, pizzabullar, korv med bröd och fikabröd i frysen och bra termosars till kaffe och saft. Festisar kostar ofta 10 kr för 3 st i mataffären och 15-20kr styck på strandcaféet!

    Är man en familj sparat man hundralappar på detta enkla tips, utan att det sänker livskvalitén. Vem äter inte likagärna en hembakad bulle med eget kaffe på en strand lika gärna som på ett café liksom ?

    (sen finns det väl undantag med caféer som är upplevelser i sig, men gäller ju inte direkt pressbyrån när barnen knorrar)

  • Summertime95

    Dissa köp pizza och laga den själv!

    Mycket godare!

    Sen kan man ju låta bli att köpa kläder och det man köper ska självklart vara på REA

    :) Alla bäckar små...

Svar på tråden Era bästa spartips?