• ssa123

vad hände med min goa glada ettåring???

Dottern fyllde ett för några veckor sedan och som genom en knapptryckning förvandlades hon till ett gnälligt tjutlås. Ganska precis på ettårsdagen.

Hon gnäller i princip oavbrutet. Hon vill plötsligt helst bäras hela tiden, och bara jag böjer mig lite ned för att sätta ifrån mig henne går tjutlarmet.

Hon är ganska nöjd en stund på golvet om jag sitter med, men bara jag böjer upp ena benet för att resa mig börjar hon tjuta, och gud nåde om jag får för mig att lämna rummet lite snabbt. Då gallskriker hon. Förut var hon inte alls på detta sätt.

Även på/avklädning är en kamp. För att inte tala om blöjbyten...

Det går något bättre på tex öppna förskolan, men även där är hon gnälligare än innan.

Är det någon som känner igen detta beteende vid ett år???

Är det normalt eller är något fel?

Över en natt blev liksom allt med henne en kamp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 21:34
    Ska tilläggas att hon även blivit extremt mammig. Plötsligt duger ingen annan och med detta ständiga tjutande börjar jag känna mig lite matt

• Svar på tråden vad hände med min goa glada ettåring???
  • Flisan79

Lite sen separationsfas? (Brukar väl vara runt 9-10 mån??)

Att komma till insikten att man är en egen person som inte sitter ihop med sin mamma är svårt.

• ummsumaya
    ssa123 skrev 2015-04-01 21:32:10 följande:

Dottern fyllde ett för några veckor sedan och som genom en knapptryckning förvandlades hon till ett gnälligt tjutlås. Ganska precis på ettårsdagen.

Hon gnäller i princip oavbrutet. Hon vill plötsligt helst bäras hela tiden, och bara jag böjer mig lite ned för att sätta ifrån mig henne går tjutlarmet.

Hon är ganska nöjd en stund på golvet om jag sitter med, men bara jag böjer upp ena benet för att resa mig börjar hon tjuta, och gud nåde om jag får för mig att lämna rummet lite snabbt. Då gallskriker hon. Förut var hon inte alls på detta sätt.

Även på/avklädning är en kamp. För att inte tala om blöjbyten...

Det går något bättre på tex öppna förskolan, men även där är hon gnälligare än innan.

Är det någon som känner igen detta beteende vid ett år???

Är det normalt eller är något fel?

Över en natt blev liksom allt med henne en kamp

Tror det är helt normalt. Så är min ett-åring också. Hon är jätte-mammig och vägrar bli nedsatt, sätter emot vid blöjbyta mm.

Mina andra har varit så också..Förmodligen är det bara en fas.
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • ssa123
    Flisan79 skrev 2015-04-01 21:34:42 följande:

Lite sen separationsfas? (Brukar väl vara runt 9-10 mån??)

Att komma till insikten att man är en egen person som inte sitter ihop med sin mamma är svårt.

Upplevde en separationsfas vid åtta nio månader ca. Så jag vet inte riktigt om det
  • ssa123
    ummsumaya skrev 2015-04-01 21:37:51 följande:

Tror det är helt normalt. Så är min ett-åring också. Hon är jätte-mammig och vägrar bli nedsatt, sätter emot vid blöjbyta mm.

Mina andra har varit så också..Förmodligen är det bara en fas.

Ja hoppas verkligen det är övergående
  • aleydis

Jag kan tipsa om boken och appen "the wonder weeks" som handlar om barns utvecklingsfaser!

• ssa123

Men är detta ett vanligt ettårsbeteende?

Tycker 'alla andra' ettåringar verkar sååå nöjda

• Kerubmamman

Det är nog väldigt vanligt för åldern. Jag har sett det bland syskons och kompisars barn. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden vad hände med min goa glada ettåring???